جاذبه های گردشگری تنکابن که حتما باید دید

به گزارش بانوی ایران، تنکابن که چهارمین شهرستان بزرگ مازندران محسوب می گردد در 24 کیلومتری رامسر و 60 کیلومتری چالوس واقع شده. تنکابن، جز جنگل های سرسبزش، به دلایل دیگری نیز شهره است. باغ های کیوی و پرتقال و چای این شهر در کل ایران زبانزد است، بزرگترین مرکز پروش انواع گل و گیاه های رنگارنگ و زینتی است و عناوینش به همینجا هم خلاصه نمی گردد. تنکابن، قطب پرورش ماهی ایران است. شهسوار نیز که مرکز شهرستان محسوب می گردد در کل ایران به خاطر مرکباتش رتبه اول را داراست. حالا در این شهر همه چیز تمام باید کجاها را دید؟ و جاذبه های گردشگری تنکابن کدام هاست؟

جاذبه های گردشگری تنکابن که حتما باید دید

جنگل دوهزار

آب و هوای تنکابن بسیار خنک است. دمای هوای تنکابن در خنک ترین موقع در تابستان به 21 درجه و در گرمترین زمان به 32 درجه سانتی گراد می رسد. و یکی از خوش آب و هواترین قسمت های آن جنگل دو هزار است.

جنگل های دو هزار در جنوب تنکابن همه جذابیت ها را یکجا دارد. و اگر بخواهید جاذبه های گردشگری تنکابن را بگردید، باید اول بروید جنگل دو هزار و بعد از آنجا، تماشا جاهای دیگر را در برنامه قرار دهید. جنگل دو هزار که از شهسوار آغاز می گردد، یکی از جنگل های معروف نه تنها شمال، که سراسر ایران است. حتما برایتان جالب است که بدانید چرا نامش دو هزار است؟ دو هزار به خاطر ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا به این نام خوانده می گردد. جدا از جاده بسیار باصفای دو هزار هم این جنگل را به دره سرسبز، جلگه های پرآب و دشت ها و چمنزارهایش می شناسند. و بسیاری نیز به شوق و ذوق تماشای دریا از بالای جنگل ها که بسیار حیرت انگیز است به دو هزار می فرایند. تصویر دریا از بالا در کیلومتر 4 بیشتر از هرچیز خودنمایی می نماید.

رودخانه دو هزار نیز که از ارتفاعات الموت قزوین و تخت سلیمان سرچشمه می گیرد از حاشیه این روستا می گذرد و تماشایی ترش می نماید. به دو هزار که می روید پیاده روی در روستای دو هزار را هم از یاد نبرید. سیب، فندق، گردو و گل گاوزبان از چیزهایی است که میتوانید از این روستا سوغات ببرید.

امکان تماشای تنکابن که در جاده دو هزار واقع شده اند از این قرار است:

کیلومتر 10 آغاز جاده 3 هزار: از جایی که رودخانه دو هزار و سه هزار به هم می رسند، جاده سه هزار هم آغاز می گردد. جاده سه هزار به نسبت جنگل دوهزار طبیعت بکرتری دارد. حالا چرا نامش سه هزار است؟ در قدیم به رودخانه هراز می گفتند و چون در این منطقه سه رود اصلی شلف رود، گرما رود و مرانرود وجود داشت به سه هراز معروف شد. با گذشت زمان و جابه جا شدن نقطه نیز، هراز به هزار تبدیل شد.

علاوه بر طبیعت زیبای این منطقه، رود پرآب سه هزار نیز به طول 57 کیلومتر انگیزه رفتن به آن را بیشتر می نماید.

کیلومتر 18، پارک جنگلی چالدره: پارک چالدره که در دره ای عمیق و سرسبز واقع شده، یکی از اماکن تماشای تنکابن هم برای حال و هوایی عوض کردن و هم برای سرگرمی است. چالدره در 100 هکتار و ارتفاع 400 متری از سطح دریا با درختان متنوع و سربه فلک کشیده اش، تصاویری رویایی را پیش چشممان قرار می دهد. باغ های مرکبات و شالیزارها در کنار درختان جنگلی و گاه خزه هایی که سنگ های اینجا را پوشانده تصویری بی مانند را به وجود آورده. در پارک چالدره آلاچیق و امکانات جنگل نوردی، دوچرخه سواری و ماهیگیری نیز فراهم است.

هتل جنگلی چالدره با کلبه های زیبایش در وسط این پارک قرار گرفته.

کیلومتر 17 حوضچه های پرورش ماهی: در سرتاسر جهت جاده دو هزار حوضچه های پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد. که هم میتوان همانجا ایستاد و ماهی کبابی خورد و هم از دستفروشان محلی خرید و با خود برد.

در کیلومتر 24 دو هزار امامزاده قنام قرار گرفته. بعد از امامزاده یک دو راهی وجود دارد که سمت چپی به دشت دریاسر و سمت راستی به روستای شانه تراش می رسد.

دشت دریاسر

در کیلومتر 7 دوراهی ای که از امامزاده قنام به سمت چپ منشعب می گردد، روستای عسل محله قرار گرفته. روستایی سرسبز که وقتی ادامه اش دهید به دشت دریاسر می رسید. دریاسر در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا قرار گرفته. و مرزی است بین سرزمین های سبز پر از جنگل و کوه های پوشیده از برف الموت. دریاسر در بهار پر از گل های زردرنگ می گردد و از این رو به بهشت اردیبهشت ایران معروف است. مواقعی که شبها آسمان صاف باشد میتوان دشت وسیعی از ستاره ها را در آسمان دریاسر دید و ساعت ها به آن خیره شد. دریاسر شب های سردی حتی در تابستان دارد.

آبگرم فلک ده

جاذبه های جنگل دو هزار یکی دو تا نیست. در داخل جنگل دو هزار روستای فلک ده واقع شده که به خاطر آب گرمش مشهور است. و برخلاف آب گرم دیگر نقاط به علت نداشتن گوگرد، بوی بد و آشامیدنی بودنش و قرار گرفتن در طبیعتی خوش آب و هوا، عده زیادی از نقاط مختلف ایران راهی اش می شوند. به خصوص آنهایی که از دردهای مفصلی رنج می برند و امید بهبود دارند. در کنار این چشمه آبگرم، چشمه آب سردی نیز واقع شده.

برای رسیدن به این چشمه ها که در منطقه لیره سر در فاصله 33 کیلومتری جنوب شرقی تنکابن قرار گرفته است باید جهت سه راهی خرم آباد در داخل شهر تنکابن و قبل از پل چشمه کیله را در پیش بگیرید. پس از عبور از شهر خرم آباد تنکابن و رسیدن به دو راهی سه هزار و لیره سر، بعد از جاده خاکی به آن خواهید رسید.

جهت دسترسی به جنگل دو هزار: به تنکابن که رسیدید به سمت خرم آباد (شهر کوچکی حدود ده کیلومتر تا تنکابن) حرکت کنید. بعد از 15 کیلومتر در جهت 2000 به منطقه ای به نام قلعه گردن می رسید. از آنجا جهت دوهزار را ادامه بدهید. فاصله دوهزار از تهران 270 کیلومتر است و از چالوس 6 ساعت تا آن راه است.

رزرو هتل های تنکابن در خبرنگاران تریپ

منبع: اسنپ تریپ
انتشار: 26 دی 1400 بروزرسانی: 26 دی 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1969

به "جاذبه های گردشگری تنکابن که حتما باید دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری تنکابن که حتما باید دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید