کاربردهای متنوع تحلیل گرهای حرکتی ایرانی از درمان بیماری ها تا فیلم برداری سینما

به گزارش بانوی ایران، موشن کپچر فناوری روزآمدی است که کاربردهایش از فناوری زیستی، مهندسی و سینما به درمان بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی توسعه پیدا نموده است.

کاربردهای متنوع تحلیل گرهای حرکتی ایرانی از درمان بیماری ها تا فیلم برداری سینما

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران، فناوری تحلیل گرهای حرکتی، بنای ساخت و توسعه بسیاری از محصولات سینمایی است اما این فناوری به حوزه سلامت هم راه یافته است و بسیاری از بیماران دارای عارضه های نخاعی و حرکتی را در به دست آوردن سلامت یاری می نماید.

با یک فعال شرکتی دانش بنیان که در زمینه فراوری این حسگرهای حرکتی فعالیت می نماید، همراه می شویم و به دفتر کارش می رویم.

چند کاربر، ایستاده اند و سرتاپایشان پوشیده از قطعه هایی است که از هرکدام یک سیم جداگانه منشعب شده است. رد سیم ها را که می گیریم، به رایانه ای می رسیم که روی صفحه نمایش اش، سایه ای از حرکات کاربر، شبیه سازی شده و نمودارهایی بسته به حرکت کاربر، در نوسان اند.

سایه گسترده موشن کپچر از درمان تا سینما

آن طور که سروش باقری مدیر عامل شرکت صنعت نوین میلاش اسم می نماید کاربرد تحلیل گرهای حرکتی یا موشن کپچرها به حوزه ورزش قهرمانی و حرفه ای هم راه یافته است به طوری که ورزشکاران ملی و المپیکی می توانند با استفاده از تحلیل های ارائه شده به وسیله این سامانه، رکوردهای ورزشی خود را با اصلاح حرکاتشان ارتقا دهند. بعلاوه بسیاری از حرکاتی که در محیط واقعی امکان انجام ندارد، با این دستگاه شبیه سازی شده و تحلیل می گردد.

این فعال فناور، اهمیت فناورانه این فناوری را در بیومکانیک و مهندسی پزشکی می داند و می افزاید: با توجه به احتیاجی که کشور به این تجهیز داشت، کارمان را به صورت تخصصی در فراوری موشن کپچر ایران ساخت شروع کردیم.

یاری به بازتوانی بیماران

موشن کپچر یا ضبط حرکت، فناوری روزآمدی است که کاربردهایش از فناوری زیستی، مهندسی و سینما به درمان بیماری های سیستم اسکلتی عضلانی کاربردی گستردش پیدا نموده؛ باقری درباره اش بیان می نماید: کار موشن کپچر به زبان ساده مبتنی بر انتقال داده مکانیکی به دیجیتال و تحلیل نرم افزاری است.

حسگرهای حرکتی روی اندام ها جای می گیرند، موقعیت قرارگیری آن اندام را در فضا مقدار گیری می نمایند و با ارسال داده ها، تحلیلی دقیق از زوایای مفاصل الگوی حرکتی و مقدار انحراف ارائه می دهند.

باقری، از افزایش روزافزون کاربرد نرم افزار های شبیه سازی در علوم حرکتی و بیومکانیک و به کارگیری آن ها در آنالیز معیارهای حرکتی می گوید و ادامه می دهد: آنالیز راه رفتن در بیماران عصبی عضلانی، آنالیز مقدار و نوع فعالیت بیماران در دوره بازتوانی کار دیگری است که می توان به یاری این سامانه انجام داد.

مثلاً برای آن که یک جراح ارتوپد بخواهد کودکی مبتلا به بیماری فلج مغزی را جراحی کند، احتیاج دارد الگوهای حرکتی بیمار را بداند تا در صدد اصلاح آن بر بیاید؛ به گفته مدیرعامل شرکت بنیان صنعت نوین میلاش، جراح پیش از آن که جراحی خاصی را انتخاب و شروع کند، از یافته های آنالیز حرکتی بهره جسته و سپس تصمیم می گیرد چه نوع جراحی را متناسب احتیاج، ضعف و الگوی حرکتی بیمار انجام دهد.

رکوردهای بهتر با حرکت صحیح تر

اما همان طور که پیش تر بیان شد، ورزش قهرمانی و شناخت الگوی حرکتی ورزشکاران، یکی دیگر از کاربردهای تخصصی حسگرهای آنالیز حرکت است، به طوری که باقری درباره اش اسم می نماید: اصلاح و بهینه سازی حرکات و تکنیک های ورزشی برای به طور مثال یک قهرمان المپیکی کارایی مهمی از این دستگاه است که یاری به اصلاح الگوی حرکت ورزشکار، ثبت رکوردهای بهتری را برایش به ارمغان می آورد.

به گفته مدیرعامل بنیان صنعت میلاش، آنالیزنماینده حرکتی ایران ساخت، متشکل از مجموعه ای پیچیده از نرم افزارها، سخت افزارها و میان افزارها است.

باقری ضمن اشاره به پیچیدگی فناورانه این محصول می گوید: بخش سخت افزاری شامل پردازنده، مداردهای الکترونیک و حسگرهای پیشرفته است که به یاری میان افزار، پردازنده مرکزی را برنامه ریزی و راهنمایی می نماید. داده های ارسالی به صورت بی سیم به یک نرم افزار منتقل می شوند و پس از تحلیل، یافته های راهنما را به کاربر که می تواند پزشک، مربی یا کاربر آزمایشگاهی باشد، ارائه می دهد.

باقری از منحصر به فرد بودن این سامانه در کشور می گوید و ادامه می دهد: گروه 6 نفره متخصصان فناور این شرکت دانش بنیان که همگی در 6 نفر در رشته های الکترونیک، بیومکانیک و مکاترونیک دانش آموخته اند، محصولی را ساختند که نمونه مشابه داخلی نداشته و نمونه های وارداتی که محدودند و گران، از همین استانداردها استفاده می نمایند. بنابراین، علاوه بر مزیت قیمتی از پشتیبانی داخل کشور برخوردارند در حالی که نمونه وارداتی فاقد قابلیت ارتقا و پشتیبانی است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 4 مرداد 1400 بروزرسانی: 4 مرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1772

به "کاربردهای متنوع تحلیل گرهای حرکتی ایرانی از درمان بیماری ها تا فیلم برداری سینما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاربردهای متنوع تحلیل گرهای حرکتی ایرانی از درمان بیماری ها تا فیلم برداری سینما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید