چه کسی باعث شد پلی استیشن بازی کنیم؟

به گزارش بانوی ایران، مجله دیجی کالا - علیرضا برادران: سخت کوشی، پشتکار و شیفتگی سه راز پیروزی در هر زمینه ای هستند. کازوئو هیرای (Kazuo Hirai) مدیرعامل کنونی شرکت معظم سونی از نمونه های شاخص این صفت ها در دنیای فناوری است. او در میان همکارانش به عنوان یک فرد استراتژیک، باهوش و کاربلد صنعت بازی شناخته می شود. شروع فعالیت کازوئو هیرای در سونی به سال 1984 میلادی بر می شود. هیات مدیره با کمال گرایی و عزمی که طی این سال ها از او سراغ داشت وی را در سال 2012 میلادی به سمت رییس و مدیرعامل شرکت برگزید. در ادامه همراه دیجی کالا مگ باشید.

چه کسی باعث شد پلی استیشن بازی کنیم؟

کازوئو زاده توکیو پایتخت ژاپن در 22ام دسامبر 1960 میلادی است. او از همان اوان کودکی شیفته بازی بود. سفر برای بیش تر انسان ها مسیری برای رسیدن به مقصد است، اما نه برای کازوئو؛ دوران کودکی اش مدام در سفر به اقصا نقاط کره خاکی گذشته؛ از کانادا گرفته تا ایالت های مختلف آمریکا، این سفرها باعث شدند جهان بینی متفاوت او شکل بگیرد، چیزی که حالا در سازمان تحت امرش هم پیاده می نماید.

کازوئو هیرای بیوگرافی

آقای هیرای لیسانس اش را در رشته علوم مقدماتی (Liberal Arts Education) از دانشگاه عیسوی بین الملل (International Christian University) در ژاپن گرفته. در بدو ورود به سونی در بخش بازاریابی موسیقی بین الملل مشغول شد. خیلی زود به مقر سونی میوزیک در نیویورک منتقلش کردند و چندی بعد از همان جا راهنمایی کسب و کار سرگرمی های رایانه ای سونی را بر عهده گرفت. اگرچه حدود توان مندی های او بر ما معین نیست و اظهار نظر در خصوص عمل کردش در مدیریت تجارت بین الملل هم به اطلاعات بیش تری از درون شرکت احتیاج دارد؛ اما یک چیز را با اطمینان می توان گفت و آن استعداد بالای آقای هیرای در حوزه بازی و سرگرمی است. شیفتگی او به بازی هیچ گاه کم رنگ نشد؛ همین علاقه موجب شد به سمت مدیر عاملی SCEA با اختیارات تام در بخش بازی ایالات متحده برسد.

تنها چند سال بعد، جمع شدن استعداد و علاقه اش به بازی، او را به مدارج بالاتر رساند و با به عهده دریافت مسوولیت SCEI حوزه نظارتش به کل جهان گسترش یافت. هیرای از کودکی دل باخته بازی بود، سونی هم راه بروز استعداد ها و علاقه های او را باز گذاشت تا در نهایت این مرد، شرکت سونی را به صدر صنف بازی و سرگرمی برساند.

نقش کلیدی و حیاتی هیرای در انقلاب صنعت بازی با معرفی سونی پلی استیشن انکار ناپذیر است. هرکس کمی در جهانی بازی های رایانه ای جست وجو کند غیر ممکن است به نام کازو هیرای برخورد نکند.

دستاوردها

تمام دوران حرفه ای آقای هیرای در شرکت سونی گذشته؛ او در سال 2009 میلادی به ریاست گروه خدمات و فراوریات شبکه ای سونی منصوب شد. طی ریاستش بر این بخش توانست با موفقیت، بخش های آنلاین موسیقی و ویدیوی سونی را راه اندازی کند. عزم موفقیت و کمال گرایی، او را پیش می برد تا در سال 2011 رهبری کل خدمات و محصولات الکترونیک سونی از امور فنی تا طراحی، بازاریابی و فروش را به دست گرفت.

وقتی در نهایت مدیر عامل شد چهار سال بود که سونی تحت مدیریت هاوارد استرینگر (Howard Stringer) ضرر می داد. بخش تلویزیون عملا جلوی رقبای کره ای زانو زده بود و اوضاع قسمت های تجهیزات همراه هوشمند و لپتاپ های وایو (Vaio) هم آشفته بود.

هاوارد استرینگر سمت راست، کازوئو هیرای سمت چپ

تنها واحدهایی که مستقیم یا غیرمستقیم تحت مدیریت او بودند عایدی داشتند: بازی های رایانه ای پلی استیشن، فیلم سازی و البته دوربین های فیلم برداری و عکس برداری. نخستین اقدام هیرای هم پر و بال دادن به بخش های سودده و کوچک یا ملغی کردن بخش های ناکارآمد بود. سونی سال ها لپتاپ های باکیفیت وایو را فراوری می کرد. بی شک سری Z وایو در اوج خود، مک بوک ویندوزی ها به شمار می رفت؛ ولی حالا با ورود رقبای چینی و تایوانی از یک سو و گرایش مصرف کنندگان به تلفن ها و تبلت های هوشمند از سوی دیگر، رمقی برای این واحد سونی نگذاشته بود.

عذرخواهدی کازوئو هیرای (وسط) به خاطر رسوایی لو رفتن اطلاعات حساب های کاربران پلی استیشن

هیرای وایو و چندین دفتر از مجموعه دفاتر سونی در سراسر جهان را فروخت؛ تعدیل نیرو را هم در دستور کار قرار داد و تمرکز را گذاشت روی واحدهای سودده؛ البته به جز تلویزیون های براویا ( Bravia). او معتقد بود تلویزیون علی رغم آورده ی ناچیز و تحمل فشار همه جانبه کره ای ها، حلقه ارتباطی سونی با مشتریانش است. به علاوه او برای پر و بال دادن به بخش سرگرمی ها، وجود تلویزیون به عنوان قلب نمایشی خانگی را ضروری می دید.

هیرای در صبحت هایش از واژه ژاپنی کاندو (Kando) به معنای تحت تاثیر قرار دادن مردم از لحاظ عاطفی و احساسی استفاده می کرد. به قول خودش قصد داشت دوباره سونی یک شرکت باحال گردد و دستگاه های محبوبی مثل واکمن را بسازد.

کازو هیرای هنگام معرفی اکسپریا Z5

طی این مدت سونی هرچند هنوز نتوانسته صندلی سابق خود را احیا کند ولی اوضاع بهتری دارد. خط فراوری تلفن های اکسپریا لنگان به کار ادامه می دهد و باوجود شایعات متعدد مبنی بر فروش یا تعطیلی، این واحد کماکان به کار مشغول است.

اما تمرکز زیادی روی حسگرهای تصویر انجام شده است؛ سونی توانسته دست بالای خود را در این حوزه حفظ کند و جهت گیری اولیه هیرای برای فضا دادن به این قسمت کاملا درست از آب در آمد. حضور در صنعت های فیلم و موسیقی هم درآمد خوبی برای شرکت دارند و حتی حمله سایبری کره شمالی به مراکز داده ی سونی هم نتوانست به آن آسیب بزند.

مهم تر از همه، بخش بازی های رایانه ای و برند پلی استیشن با معرفی نسخه چهارم پلی استیشن، دوباره در کورس رقابت قرار گرفته و تقریبا در همه جهان بیشتر از رقبا فروخته. اما به جز این ها سونی با جذب نیروهای متخصص به صنعت روباتیک ورود نموده تا نیم نگاهی به آینده بشر هم داشته باشد. به علاوه در کنار تلویزیون های براویا و کنسول های بازی پلی استیشن، با معرفی PlayStation Vue به عرصه عرضه محتوا هم وارد شده؛ جایی که باید با رقبایی چون اپل تی وی (Apple TV) و روکو (Roku) جدال کند.

کازوئو هیرای: تا ما نخواهیم، نسل بعدی در کار نخواهد بود.

به هرحال هرچند سونی تا دوباره باحال شدن فاصله دارد ولی به نظر می رسد سونی تحت رهبری کازو هیرای قصد تسلیم شدن نداشته باشد. از کودکی تا حال، دانش و خلاقیت موتور محرک هیرای بوده اند. شیفتگی به نوآوری، آفرینندگی و جویندگی، محرک هایی بوده اند که او را به ایجاد فناوری های جدید و نوآوری در زمینه های مختلف سوق داده اند. فطرت کمال گرا، طرز تفکر و ولع موفقیت او را به صندلی کنونی رسانده اند. دستاوردهای حیرت انگیز، پشتکار مثال زدنی و روحیه رهبری، او را قطعا در فهرست تاثیرگذارترین مدیران اجرایی قرار می دهد.

منبع: برترین ها
انتشار: 23 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 521

به "چه کسی باعث شد پلی استیشن بازی کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه کسی باعث شد پلی استیشن بازی کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید