چه میوه هایی را با پوست بخوریم

به گزارش بانوی ایران، همه ما هنگام میوه خوردن عادت داریم پوست میوه ها حتی سیب و خیار را هم بکنیم در صورتی که حجم بسیار بالایی از خواص آن میوه در پوست آن نهفته است. متخصصان حتی توصیه می نمایند پوست میوه هایی مانند پرتقال، انبه و حتی موز را نیز تا حدی همراه میوه بخورید. شاید شنیدن این موضوع برایتان عجیب باشد به همین علت در ادامه این مطلب بیشتر در اینباره شرح می دهیم و شما را با خواص خوردن میوه ها همراه پوست آشنا می کنیم.

چه میوه هایی را با پوست بخوریم

چرا میوه ها را با پوست بخوریم

در باور عموم پوست ضخیم میوه ها به علت تلخی، گس بودن و... قابل خوردن نیست؛ در صورتی که در میوه هایی مثل سیب، توت، انگور، گلابی، هلو، مزه پوست مشابه گوشت میوه است و به همین علت مصرف میوه با پوست امری عادی تلقی می گردد. در عین حال، ارزش غذایی پوست میوه را می توان با قسمت های مختلف آن مقایسه کرد. حتی گاهی ویتامین های میوه ها در پوست آنها است و بیشتر از گوشت میوه خاصیت دارد؛ به عنوان مثال پوست سیب، پرتقال و نارنگی حاوی فیبر و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان پیشگیری می نماید.

البته نمی توان به مردم توصیه کرد که هر نوع میوه ای را با پوست بخورند چرا که طعم بسیاری از میوه ها به ویژه پرتقال، نارنگی، موز، کیوی و انار با پوست اصلاً مطبوع نیست اما متخصصان توصیه می نمایند یک پنجم میوه دلخواه تان را با پوست بخورید؛ حتی اگر مزه آن برایتان ناخوشایند باشد.

انبهتحقیقات نشان می دهد پوست انبه محتوی ترکیباتی مشابه رزوراترول است که به سوزاندن و جلوگیری از تشکیل سلول های چربی های اشباع شده یاری می نمایند. در این مطالعه گوشت میوه انبه نیز مورد آزمایش نهاده شد اما نتایج حاصل از آن به مقدار پوست این میوه نبود. محققان می گویند افرادی که می خواهند از خواص انبه بهره مند شوند باید این میوه را با پوست بخورند.

پوست انبه بعلاوه نسبت به گوشت آن محتوی اندازه بیشتری کاروتنوئید، پلی فنول ها، امگا 3، امگا 6 و سایر اسیدهای چرب اشباع نشده است. مطالعه دیگری نشان می دهد ترکیباتی که اندازه تجمع آن ها در پوست انبه بیشتر است با سرطان، دیابت و بیماری های قلبی مبارزه می نمایند. پوست انبه بعلاوه محتوی کورستین است. پوست انبه را می توان خام یا پخته میل کرد. یکی دیگر از راه های خوردن همزمان میوه و پوست انبه درست کردن ترشی انبه است.

اناربه باور خیلی ها انار یکی از خوشمزه ترین میوه های پاییزی است اما خوردن آن سختی های خاص خودش را دارد چرا که بعد از کلی زحمت کشیدن برای پوست کندن آن به پوسته های سفیدی می رسیم که دانه ها را پوشانده اند. هر چند خوردن پوست ضخیم انار اصلاً منطقی نیست و هیچ تحقیقی هم درباره مصرف خام آن انجام نشده است (برای برطرف کردن گلودرد، زخم گلو و درمان انگل می توان از جوشانده پوست انار استفاده کرد) اما هنگام خوردن این میوه خوشمزه نباید پرده های سفید اطراف دانه ها را جدا کنیم چرا که این پوسته های نازک حاوی مقادیر قابل توجهی فیبر هستند و در برطرف یبوست و مسائل دستگاه گوارش موثرند و با کنترل اشتهای کاذب باعث کاهش وزن می شوند.

حتی پوست موزبدون شک خوردن هیچ میوه ای با پوست به عجیبی موز نیست اما در صورتی که بتوانید یک هشتم این میوه را با پوست بخورید، احتمالاً دچار پیرچشمی و حتی افسردگی نمی شوید. حالا پرسش مهم این است که چطور پوست موز را از آلودگی های میکروبی پاک کنیم؟ بد نیست بدانید موز شسته شده پس از 24 ساعت سیاه و خراب می گردد به همین علت باید کمی پیش از مصرف، آن را با آب سرد و محلول ضدعفونی نماینده میوه و سبزی بشویید و بعد از آبکشی با یک دستمال نخی تمیز خشک کنید. راستی یک نکته طلایی درباره پوست موز! برای سفید کردن دندان ها و براق کردن چرم و یا نقره هم می توانید از پوست موز یاری بگیرید. کافی است پوست موز را روی موضع مورد نظر بمالید و منتظر نتیجه خارق العاده باشید.

هویجاز آنجا که پوست هویج نیز مانند گوجه فرنگی همرنگ گوشت آن است، پوست و گوشت آن خواص غذایی مشابهی دارند. با این حال بیشترین اندازه انباشت ترکیبات مغذی هویج در پوست آن است پس به جای پوست کندن هویج، آن را با یک برس خوب تمیز کنید و بشوئید.

نارنگی و پرتقالفرض کنید بدون پوست کندن پرتقال، آن را گاز بزنید! شاید کمی خنده دار به نظر برسد اما این، نتیجه تحقیقات اخیر متخصصان است که می گویند پوست پرتقال و نارنگی علاوه بر ویتامین A، ویتامین C، ویتامین های گروه B، مواد معدنی، کلسیم، سلنیوم، منگنز و روی حاوی ماده ای به نام لیمونین است که تاثیرات مضر اشعه فرابنفش خورشید را خنثی می نماید؛ به طوری که خوردن یک قاشق چایخوری پوست پرتقال در طول هفته چه به صورت رنده شده و چه به صورت مربا احتمال ابتلا به سرطان پوست را تا 30 درصد کاهش می دهد. بنابراین در طول هفته 3 تا 4 مرتبه پرتقال یا نارنگی بخورید و برش اول را با پوست امتحان کنید؛ نه به خاطر طعم آن بلکه به علت مبارزه با سرطان. باور کنید به امتحانش می ارزد!1

آناناسآناناس محتوی بروملین است. این ترکیب یک آنزیم کاهنده التهاب به ویژه در بینی و سینوس هاست. نتایج یک مطالعه نشان می دهد اندازه بروملین موجود در هسته و پوست آناناس بیش از گوشت آن است. از آنجا که هضم هسته و پوست آناناس برای دستگاه گوارش انسان سخت است، آن را داخل مخلوط کن ریخته یا چند دقیقه در ماهی تابه تفت دهید.

کیویحتما شما هم سال ها پوست کیوی را بریده و کنار گذاشته اید و فقط گوشت آن را میل نموده اید اما باید بدانید پوشش کرکی کیوی نیز خوردنی است. در واقع پوست کیوی بیش از گوشت آن فلاونوئید، آنتی اکسیدان، ویتامین ث دارد. بعلاوه فیبر موجود در پوست کیوی دو برابر گوشت آن است. پس از این به بعد کیوی را مانند هلو گاز بزنید.

هندوانهتمام هندوانه ها محتوی سیترولین هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد. این ماده یک اسید آمینه است که برای قلب، سیستم ایمنی و سیستم گردش خون مفید است. اما جالب است بدانید که بخش اعظم این سیترولین در پوست هندوانه وجود دارد. بعلاوه می توان پوست هندوانه را همراه با گوشت آن در مخلوط کن ریخت و با اضافه کردن کمی آبلیمو میل کرد.2

خیارخیار از جمله میوه هایی است که کالری بسیار پایینی دارد و بسیاری از خانم ها برای داشتن تناسب اندام این میوه را به عنوان میان وعده مصرف می نمایند اما متخصصان می گویند اگر خیار ارگانیک و بدون سموم شیمیایی باشد، نباید پیش از مصرف آن را پوست بکنید چرا که پوست این میوه خاصیت کلاژن سازی دارد و مصرف روزانه 3 تا 4 عدد خیار علاوه بر برطرف چروک های سطحی پوست باعث شادابی و شفاف شدن پوست می گردد.3

سیبمتخصصان بر این باورند پوست کندن سیب بین 25 تا 30 درصد ارزش غذایی میوه را از بین می برد. بنابراین برای کاهش کلسترول بد و فشارخون، پیشگیری از پوکی استخوان و سرطان و کاهش احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی از پوست کندن سیب خودداری کنید. حتی برای کاهش وزن می توانید از پوست سیب یاری بگیرید چون فیبر موجود در آن احساس سیری طولانی مدت ایجاد می نماید و مانع از پرخوری و دریافت کالری های اضافی می گردد. البته افراد معدودی به پوست سیب حساسیت دارند که با پختن میوه و تهیه کمپوت این مشکل برطرف خواهد شد.

بادمجانپوست بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان ناسیونین (Nasunin) است که بسیار برای حفظ سلامت بافت مغز مهم و لازم است. ناسیونین نوعی فلاوونوئید است و اگر شما آن را بخورید کمتر در معرض اضافه وزن قرار می گیرید.5

پی نوشت:

1.www.yjc.ir

2.www.mashreghnews.ir

3.www.behdasht.news

4.www.aftabnews.ir

5.www.jadidtarin.com

منبع: راسخون
انتشار: 4 آذر 1400 بروزرسانی: 4 آذر 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1917

به "چه میوه هایی را با پوست بخوریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه میوه هایی را با پوست بخوریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید