چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟

به گزارش بانوی ایران، مینا افتاده یکی از بانوان موسیقی ایران است که بیشتر به واسطه معلم بودنش شناخته می شود؛ به رسم و ذات همین معلم بودن هم بزرگترین دغدغه اش در موسیقی به جوان ها برمی شود و می گوید: من بیشتر از هرچیز نگران جوان ها هستم که می بینیم با چه علاقه ای به این سمت می آیند اما نمی توانند کار خود را عرضه نمایند.

چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟

این مدرس موسیقی در گفت وگو با خبرنگاران از نگرانی هایش درباره تأمین شغل هنرجویان موسیقی سخن می گوید و اظهار می نماید: دانشجویان موسیقی در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد بیکار هستند؛ در حالی که همه آن ها باید روی صحنه اجرا داشته باشند اما امکانش نیست و مجبورند برای تأمین معاش به تدریس در آکادمی های خصوصی روی بیاورند.

او ادامه می دهد: به نظرم فرهنگسراهای متعلق به شهرداری می تواند برای تدریس کلاس های موسیقی از دانشجویان استفاده نمایند اما به دلیل اینکه می خواهند هزینه کمتری برای معلم بپردازند از افرادی استفاده می نمایند که سه، چهار سال سابقه نواختن ساز دارند و اینگونه آموزش آن ها از حالت آکادمیک بیرون می آید. چندی پیش با شورای شهر تهران جلسه ای بود که در آن جلسه از اضافه کردن بخش سرود به مدارس صحبت شد؛ اینگونه بازهم آموزش و پرورش می تواند از فارغ التحصیلان موسیقی برای این بخش ها استفاده کند.

این نوازنده سنتور دغدغه خود را برای موسیقی اینگونه بیان می نماید: من بیشتر نگران جوان ها هستم. می بینم با چه علاقه و توانمندی به سمت موسیقی آمدند اما نمی توانند کار خود را در ایران عرضه نمایند و دست به مهاجرت می زنند؛ این در حالی است که اگر فضا برای ارائه هنرشان در ایران وجود داشته باشد به مراتب نسبت به خارج از کشور مخاطبان بیشتری خواهند داشت.

او درباره آموزش موسیقی می گوید: وضعیت هنرستان ها خوب است و دروس تا حدی که هنرجو را به دیپلم برسانند به درستی انتخاب شده اند؛ البته این را نمی گویم چون خودم در هنرستان تدریس می کنم. جذب دانشجوی موسیقی مشکل دارد زیرا ابتدا امتحان بخش عمومی را می گیرند بعد بخش تخصصی را. اینگونه ممکن است افرادی که سطح تخصص پایین تری دارند اما در بخش عمومی قوی تر بوده اند به دانشگاه ها راه پیدا نمایند. من بسیاری از اساتید دانشگاه ها را می بینم که از نبود تخصص در دانشجویانشان ناراحت هستند و مجبورند در سطحی تدریس نمایند که از سطح هنرستان هم پایین تر است.

افتاده اضافه می نماید: درباره آکادمی های خصوصی هم باید بگویم دستشان رسیده و به هرکسی مجوز دادند. از طرفی هیچ نظارتی از نظر کیفی بر آموزش این آکادمی ها نیست. این مراکز هم سعی در جذب شاگرد دارند بنابراین رویکرد خود را به سمت موسیقی عامه پسند می برند که از حالت آکادمیک خارج می گردد.

او درباره گرایش به سمت موسیقی پاپ در جوان ها اظهار می نماید: در همه جای جهان هنر عامه پسند و پاپ مخاطب بیشتری دارد. اما تربیت فرهنگی باید از رادیو و تلویزیون آغاز گردد. وقتی تلویزیون آن برنامه های سطحی را پخش می نماید چه انتظاری داریم؟ هنرجو رویش نمی گردد در خانواده شوپن بنوازد چون خاله و عمو خوششان نمی آید. در هنرهای دیگر هم همینطور است. راهنمایی درست این موارد، فرهنگ سازی می خواهد. این فرهنگ سازی باید با یاری جامعه، رسانه و ارگان های مرتبط ایجاد گردد.

این مدرس موسیقی در بخش دیگری از صحبت های خود درباره نوازندگی در خیابان بیان می نماید: ساز زدن در خیابان کار بدی نیست؛ در همه جای جهان موسیقی خیابانی اجرا می گردد. در ایران هم من افرادی را می بینم که با کیفیت خیلی بالا در خیابان ساز می زنند؛ در بین این نوازنده ها افراد تحصیل نموده هم زیاد است. کار موزیسین ارائه کردن است؛ هنرجویان دوست دارند هنر خود را عرضه نمایند و تشویق شوند؛ باید زمینه برای آن ها فراهم گردد. چرا آن ها نباید دوست داشته باشند که فستیوال موسیقی خیابانی داشته باشیم؟

او همچنین به محدودیت های موسیقی برای خانم ها اشاره می نماید و می گوید: چه تفاوتی میان نوازندگی یک خانم و یک آقا روی صحنه وجود دارد؟ در بخش هایی از ایران با وجود مجوز ارشاد و اماکن، خانم ها اجازه نوازندگی روی صحنه را پیدا نمی نمایند. انجام هر کاری برای خانم ها مشکل تر از آقایان است به ویژه فعالیت در حوزه موسیقی. امیدوارم به نقطه ای برسیم که این قضایا به راحتی حل گردد.

به گزارش خبرنگاران، مینا افتاده متولد 1333 در تهران نوازنده سنتور و موسیقی دان ایرانی است. او که شاگرد هنرمندانی مانند حسین دهلوی، فرهاد فخرالدینی، فرامرز پایور، مصطفی کمال پورتراب و… بوده، سال هاست در هنرستان موسیقی مشغول به تدریس است. سال جاری در جشن صدسالگی هنرستان موسیقی تهران و جشن سالیانه خانه موسیقی از این هنرمند تقدیر شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 166

به "چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه تفاوتی میان نوازندگی خانم و آقا وجود دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید