پنل های خورشیدی روی ریل های سوئیس پهن می گردد؛ راه آهن خورشیدی چگونه کار می نماید؟
به گزارش بانوی ایران، استارت آپ سوئیسی سان- ویز (Sun-Ways) برای اجرای آزمایشی پروژه قطار خورشیدی پیروز به کسب مجوزی سه ساله شد. بدین ترتیب، پنل های خورشیدی قرار است از بهار آینده برای نخستین بار در دنیا مانند فرش روی خطوط راه آهن مستقر در نوشاتلِ سوئیس پهن شوند.
از آنجا که تغییرات آب و هوایی مستلزم سرعت بخشیدن به اجرای برنامه انتقال انرژی در اروپا است، دولت های اروپایی تصمیم گرفته اند تا به پتانسیل های نو برای اصلاح ساختار مصرف انرژی فرصت ظهور و آزمایش بدهند.
یکی از این پروژه ها که به وسیله استارت آپ سان-ویز ارائه شده، میخواهد با همکاری موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان، یک سیستم انتقال انرژی خورشیدی متحرک را راه اندازی کند.
جوزف اسکودری، مدیر عامل این استارت آپ می گوید: این نخستین باری است که صفحات خورشیدی در مسیر خط آهن و جایی که قطارها از روی آنها عبور می نمایند، نصب می گردد.
این نوآوری متحرک از این حیث مجذوب کننده است که مسیرهای راه آهن باید هر از گاهی برای انجام امور نگهداری ضروری از هر گونه وسایل اضافی خالی شوند.
تا کنون نیز ایده های مطرح برای انتقال انرژی خورشیدی به لوکومتیو ها تاسیس مزارع خورشیدیِ ثابت در کنار ریل های راه آهن و استقرار مخازن ذخیره انرژی بود.
چگونه پنل های خورشیدی به ریل ها اضافه می گردد؟
این شرکت سوئیسی از یک سیستم مکانیکی برای نصب پنل های خورشیدی قابل جابجایی استفاده خواهد نمود.
قطاری که به وسیله شرکت تعمیر و نگهداری راه های سوئیس یعنی Scheuchzer ساخته شده در امتداد ریل ها حرکت می نماید و در حین حرکت پنل های خورشیدی فتوولتائیک را مانند یک فرش پهن می نماید.
این قطار ویژه به گونه ای طراحی شده از یک مکانیزم پیستونی برای باز کردن پنل هایی به عرض یک متر استفاده می نماید، پنل هایی که از قبل در یک کارخانه سوئیسی مونتاژ شده است.
این قطار قادر است روزانه هزار متر مربع پنل خورشیدی نصب کند.
طی یک مرحله آزمایشی سه ساله، برق فراوری شده به وسیله ماژول های PV خورشیدی برای استفاده در خانه ها در نظر گرفته شده چرا که تزریق آن به عملیات راه آهن فرآیند پیچیده تری دارد.
پنل های خورشیدی در خطوط راه آهن چقدر انرژی می توانند فراوری نمایند؟
این استارت آپ جاه طلبی های بزرگی برای نوآوری در حوزه محیط زیست دارد. از لحاظ تئوری، پنل ها می توانند در کل شبکه راه آهن پنج هزار و 317 کیلومتری سوئیس عرضه شوند. در واقع، سلول های فتوولتائیک، منطقه ای به مقدار 760 زمین فوتبال را پوشش خواهند داد.
سان-ویز تخمین می زند که شبکه ملی راه آهن سوئیس می تواند با استفاده از این روش سالانه یک تراوات ساعت (TWh) انرژی خورشیدی فراوری کند که معادل حدود 2 درصد از کل مصرف انرژی سوئیس است.
فراتر از سوئیس، این شرکت در پروژه های مشابهی که در اسپانیا، رومانی و کره جنوبی برنامه ریزی شده است، مشارکت دارد.
مدیران این استارت آپ معتقدند که 50 درصد از راه آهن دنیا می تواند به این سیستم مجهز گردد و تنها مشکل جدی در خصوص تونل ها خواهد بود.
با این حال، اتحادیه بین المللی راه آهن پیش از این ابراز نگرانی کرد که پنل ها ممکن است دچار ترک های ریز شوند، رخدادی که می تواند منجر به افزایش خطر آتش سوزی و انعکاس نور می تواند موجب ایجاد دردسرهای تازه برای سطح دید لوکومتیورانان گردد.
اما سان-ویز اعلام نموده که پنل های خورشیدی آن مقاوم تر از پنل های معمولی اند و می توانند دارای فیلتر ضد انعکاس باشند تا چشمان رانندگان قطار را اذیت نکند.
بنا بر اعلام این استارت آپ، سنسورهای داخلی بعلاوه اطمینان حاصل می نمایند که پنل ها به درستی کار می نمایند و برس های ویژه نیز می توانند خاک روی پنل ها را پاک کند. سان-ویز بعلاوه اعلام نموده که در حال کار بر روی سیستمی است که یخ و برف جمع شده روی پنل ها را ذوب کند.
منبع: یورونیوز
منبع: انتخاب