قلعه مغویه (شیخ سلطان المرزوقی) بندرلنگه دیگر راسخ نیست

به گزارش بانوی ایران، قلعه مغویه یا همان قلعه شیخ سلطان المرزوقی مربوط به دوره قاجار در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان (بندر مغویه) واقع شده که امروزه به دلیل عدم رسیدگی و بازسازی این بنا و میراث فرهنگی و تاریخی در حال تخریب است.

قلعه مغویه (شیخ سلطان المرزوقی) بندرلنگه دیگر راسخ نیست

به گزارش خبرنگاران هرمزگان، قلعه مغویه یا همان قلعه شیخ سلطان المرزوقی مربوط به دوره قاجار در شهرستان بندرلنگه استان هرمزگان (بندر مغویه) واقع شده که امروزه به دلیل عدم رسیدگی و بازسازی این بنا و میراث فرهنگی و تاریخی در حال تخریب است.

این اثر در تاریخ 3 اسفند 1377 با شمارهٔ ثبت 2230 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این بنای تاریخی در بندر مغویه واقع شده و متعلق به شیخ سلطان المرزوقی یکی از حکمرانان منطقه و رئیس قبیله المرازیق و حاکم مغویه است که به شیخ سلطان المرزوقی مشهور است.

این قلعه دارای 2 حیاط اندرونی و بیرونی بوده حیاط اندرونی سال ها پیش از قسمت بیرونی آن ساخته شده و از قدمت بیشتری برخوردار است.

بنای قلعه در 2 طبقه و در قسمت هایی نیز در 3طبقه ساخته شده و دارای تعداد زیادی اتاق به همراه حمام سنتی، یک برج نگهبانی و 2بادگیر است، یکی از بادگیرهای این قلعه افتاده و دیگری نیمی از آن باقی مانده است.

ساخت این عمارت در سال 1321 هجری قمری خاتمه یافته است و این کاخ زیبا از یادگار حکمرانان مرزوقی از قبیله العجمان که در منطقه مغویه و بندرلنگه هرمزگان حاکم بودند باقی مانده است.

اما هم اکنون باید گفت قلعه مغویه از بی توجهی مسوولان مربوطه دیگر راسخ نیست .

مردم محلی این منطقه از ویرانی این قلعه زیبا و تاریخی تا چند سال آینده گفتند و اعلام کردند این عمارت که از آن به قلعه مغویه یاد می گردد ، حال خوبی ندارد.

به گفته مردم محلی قسمتی از سقف های قلعه ریخته و قسمتهای زیادی در حال فرو ریختن است که حتما با باران های بعدی فرو خواهد ریخت.

مردم بندرمغویه از مسوولان مربوطه درخواست رسیدگی فوری به این بنای بزرگ و زیبا دارند زیرا که این بناهای تاریخی علاوه بر زیبایی خاصی که دارند اصالت وتاریخ ان منطقه را به نمایش میگذارند.

لازم به ذکر است بیشتر قلعه های جنوب مربوط به پرتغالیها است که با معماری و مصالح خاص ساخته شده است.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 20 خرداد 1400 بروزرسانی: 20 خرداد 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1688

به "قلعه مغویه (شیخ سلطان المرزوقی) بندرلنگه دیگر راسخ نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قلعه مغویه (شیخ سلطان المرزوقی) بندرلنگه دیگر راسخ نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید