فایرفاکس، این مرورگر دوست داشتنی، نسخه 100 خود را امروز منتشر کرد

به گزارش بانوی ایران، موزیلا امروز نسخه 100 مرورگر فایرفاکس را منتشر کرد. این مرورگر در سال 2004 به عنوان جایگزینی شایسته برای اینترنت اکسپلورر آغاز به کار کرد اما بعد مدتی، گوگل کروم سررسید و فایرفاکس را تحت الشعاع قرار داد. گرچه خیلی ها (مثل من) هنوز مرورگر پیش فرضشان در دسکتاپ، فایرفاکس به جای مانده!

فایرفاکس، این مرورگر دوست داشتنی، نسخه 100 خود را امروز منتشر کرد

تازه ترین نسخه فایرفاکس امروز برای ویندوز، مک و لینوکس روی دسکتاپ و بعلاوه اندروید و iOS روی موبایل عرضه شده است.

درنسخه دسکتاپ، فایرفاکس 100 دو پیشرفت نموده:

اولی این است که قابلیت تصویر در تصویر یا Picture-in-Picture بهتر شده. با این ویژگی، ویدئوها را می توان مستقل از برگه ها، دیدن کرد. شما می توانید بین برگه های جابجا شوید و چیزی بخوانید و در عین حال ویدئو را هم در گوشه ای ببینید و از دست ندهید. در نسخه 100 فایرفاکس نمایش زیرنویس و کپشن در نمایش تصویر در تصویر ارتقا پیدا نموده. در ابتدا، زیرنویس ها در نمایش ویدئوهای YouTube، Prime Video و Netflix، و بعلاوه دوره های آنلاین Coursera و توییتر، که از فرمت WebVTT پشتیبانی می نمایند، در دسترس خواهند بود.

در فایرفاکس 100 بتا می توانید مقدار نوار های اسکرول را در لینوکس و ویندوز 11 بهینه کنید. کاربران لینوکس می توانند مقدار را در تنظیمات سیستم از جهت about: preferences تغییر دهند. کاربران ویندوز 11 می توانند نوار اسکرول فایرفاکس را با رفتن این جهت، تغییر دهند:

Settings > Accessibility > Visual Effects > Always show scrollbars

برای تغییر نوار های اسکرول فقط در فایرفاکس، از تنظیمات widget. windows. overlay-scrollbars. enabled از about: config بهره ببرید.

فایرفاکس 1.0 که از موتور Gecko موزیلا استفاده می کرد، در سال 2004 به عنوان یک جایگزین منبع باز برای مرورگر مایکروسافت اینترنت اکسپلورر، راه اندازی شد. با ویژگی هایی مانند بلوک تبلیغات پاپ آپ، ادغام با جستجوی گوگل و سایر سرویس های جستجو، داشتن برگه، افزونه ها و البته سرعت بالا بارگذاری صفحات، این مرورگر تنها در عرض یک سال، 100 میلیون بار دانلود شد.

البته سرآغاز پروژه موزیلا به سال 1998 باز می گردد، زمانی که نت اسکیپ کد مرورگر Communicator 5.0 را منبع باز کرد و آن را به وسیله وب سایت Mozilla.org در دسترس قرار داد. ضمناً قبل از فایرفاکس، موزیلا مرورگر Mozilla 1.0 را در سال 2002 منتشر کرد.

در اواخر همان سال 2002، موزیلا مرورگر Phoenix را عرضه کرد که بعداً به Firebird تغییر نام داد و انتها شد فایرفاکس.

در سال 2004، مدیران مایکروسافت ادعا کردند که فایرفاکس تهدیدی برای تسلط اینترنت اکسپلورر نیست، اما تا سال 2011، فایرفاکس در اروپا اینترنت اکسپلورر را شکست داده بود، هرچند در همین زمان کروم هم آمد و با شتاب بیشتری به وسیله کاربران دانلود شد.

در سال های اخیر، نصب فایرفاکس دسکتاپ کاهش یافته. این مرورگر در سال 2019، حدود 250 میلیون کاربر فعال ماهانه (MAU) داشت، اما در آوریل، کاربران فعالش به 207 میلیون نفر رسید.

فایرفاکس در سال 2009، حدود 23 درصد از بازار مرورگر های جهانی را در اختیار داشت، اما امروزه سهم آن حدود 3 درصد است و حتی کمتر از مایکروسافت اج استفاده می گردد، در حالی که کروم بر اساس آمار جهانی Statcounter، حدود 65 درصد سهم را دارد.

سال 2018 مایکروسافت بیان کرد که از Chromium for Edge برای مرورگرش استفاده خواهد نمود و به این ترتیب فایرفاکس آخرین مرورگری شد که پایه اش بر روی کرومیوم برای ویندوز، مک و لینوکس نیست.

منبع: یک پزشک
انتشار: 6 تیر 1401 بروزرسانی: 6 تیر 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2119

به "فایرفاکس، این مرورگر دوست داشتنی، نسخه 100 خود را امروز منتشر کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فایرفاکس، این مرورگر دوست داشتنی، نسخه 100 خود را امروز منتشر کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید