ظهر علی الطلوع و روضه الشهدا

به گزارش بانوی ایران، مجموعه شعر ظهر علی الطلوع از امیر اکبرزاده و کتاب روضه پژوهشی بر روضه الشهدا نوشته محمد حقی منتشر شده اند.

ظهر علی الطلوع و روضه الشهدا

به گزارش خبرنگاران، ظهر علی الطلوع سروده امیر اکبرزاده در 127 صفحه و با قیمت 13هزار تومان در نشر کتابستان معرفت راهی بازار شده است.

این مجموعه شامل 56 غزل عاشورایی است که در آن غزلیاتی درباره امام حسین(ع)، حضرت عباس(ع)، حضرت زینب(س) و... به چشم می خورد.

امیر اکبرزاده پیش تر نیز مجموعه شعرهایی به نام های به نام خدا و عطش زیر چتر باران منتشر نموده است.

نمونه غزلی از کتاب ظهر علی الطلوع: دشمن از او اگرچه دست گرفت

پرچمش را خدا به دست گرفت

باید از پیکرش جدا بشود

دست هرکس میِ الست گرفت

ناگهان تیر چشم او را دید

محتسب راه را به مست گرفت...

تیرها از کمان رها گشتند

یک به یک را به نازِشست گرفت!

مشک از اوج زین به زیر افتاد

آب جریان به سمت پست گرفت

خنده اش را به ناامیدی باخت

چهره اش صورت شکست گرفت

موج تیر از کرانه ها برخاست

کشتی کربلا نشست گرفت

همچنین کتاب روضه نوشته محمد حقی که آنالیز پژوهشی اسناد کتاب مشهور روضه الشهدا است در 296 صفحه و با قیمت 38 هزار تومان در انتشارات یادشده منتشر شده است.

در معرفی این کتاب آمده است: یکی از مهم ترین مقاتل عاشورا، کتاب روضة الشهدا نوشته ملاحسین واعظ کاشفی است که به گمان بعضی نخستین مقتل نگاشته شده به زبان فارسی است. اهمیت کتاب به گونه ای بود که پس از تألیف روضةالشهدا، بسیاری از مجالس عزاداری برای اهل بیت و مخصوصاً امام حسین علیهم السلام براساس خوانش این کتاب برگزار می شد. تا این که رفته رفته به مجالس روضه خوانی معروف و مشهور شد.

یکی از نقدها وارد بر این کتاب که در طول تاریخ بسیار مطرح شده، استفاده آن از روایات تاریخی ضعیف و غیرمستند است و چهره های مشهوری مانند سیدمحسن امین، محدث نوری و شهید مطهری به انتقاد از آن پرداخته اند.

حالا با گذشت نزدیک به 500 سال از نگارش این کتاب، محمد حقی با رجوع به منابع دست اول کوشش نموده فرازهای تاریخی صحیح این کتاب را مستندسازی و از این حیث، نقیصه روضة الشهدا را برطرف کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 326

به "ظهر علی الطلوع و روضه الشهدا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظهر علی الطلوع و روضه الشهدا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید