شایع ترین علل کاهش شنوایی بچه ها ، آسیب های هندزفری بی سیم

به گزارش بانوی ایران، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، شایع ترین ترین علل کاهش شنوایی بچه ها را تشریح کرد.

شایع ترین علل کاهش شنوایی بچه ها ، آسیب های هندزفری بی سیم

برای دیدن تاج محل و مجسمه های بودا، تور هند ما را تجربه کنید.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی صفوی نائینی متخصص گوش و حلق و بینی، درباره علائم کم شنوایی، گفت: اگر در هنگام مصاحبه با دیگران مجبور می شوید از آنها بخواهید که حرفشان را دوباره تکرار نمایند و یا اینکه مجبور می شوید برای شنیدن صدای تلویزیون درجه صدای آن را بالا ببرید بدون اینکه دیگران مسئله ای در شنیدن صدای آن با همان درجه داشته باشند، باید نسبت به عادی بودن توانایی شنیداری خود شک کنید.

وی، شایع ترین علل کاهش شنوایی در بچه ها را سرماخوردگی، عفونت پرده گوش، کرم گوش و آلرژی مطرح کرد و اضافه کرد: برای آگاهی از وضعیت شنوایی بچه ها به معاینه دقیق گوش توسط یک متخصص گوش و حلق و بینی، بچه ها، داخلی و یا یک پزشک عمومی نیاز است، اگر در صورت تشخیص مشکل و ارائه یک درمان از سوی پزشک پس از دو تا سه هفته مشکل کودک حل نشد برای قدم بعدی معاینه تخصصی یک متخصص گوش و حلق و بینی لازم است.

صفوی ادامه داد: اکثر عوامل کاهش شنوایی با درمان های 10 تا 14 روزه و یا دو تا سه هفته ای باید به سطح مطلوب طبیعی برسند، اگر نرسند باید وضعیت گوش کودک از نظر مواردی همچون بزرگی لوزه سوم مورد آنالیز قرار بگیرد.

وی درباره شایع ترین علل کاهش شنوایی در بالغین اظهار کرد: کاهش شنوایی به علت سالخوردگی که معمولا از 40 سالگی شروع می گردد شایع ترین علت کاهش شنوایی است، همچنین زمینه های ارثی و تماس با اصوات بلند نیز از دیگر علائم کاهش شنوایی در بزرگسالان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، درباره راه های تشخیص پیرگوشی شرح داد: اگر توانایی تشخیص واضح صداها را به خصوص در محیط های شلوغی که چند نفر با هم صحبت می نمایند نداریم باید به وضعیت شنوایی خود شک کنیم، زیرا معمولا مشکل شنوایی در محیط های آرامی که با یک نفر صحبت می کنیم و یا به تنهایی تلویزیون می بینیم بروز پیدا نمی نماید.

وی ادامه داد: در این مرحله بیمار باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کند و در صورت نیاز نوار گوش از بیمار تهیه گردد و راستا تشخیص و درمان شروع گردد.

صفوی درباره راه های پیشگیری از کاهش شنوایی گوش شرح داد: نچسباندن گوشی موبایل به گوش در مدت طولانی و کاهش مدت زمان تماس های تلفنی (کمتر از سه تا چهار دقیقه) می تواند یاری زیادی به جلوگیری از کاهش شنوایی افراد کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به نازک بودن جمجمه اطفال، تاکید نمود: نباید بچه ها را در معرض استفاده از تلفن همراه قرار داد، زیرا انرژی حرارتی فراوری شده در گوشی می تواند به گوش داخلی و عناصر مرتبط آسیب برساند.

صفوی اضافه کرد: همچنین اگر کودکی صدای تلویزیون را بیش از حد نرمال بلند می نماید و با درمان دو تا سه هفته ای پزشک عمومی و یا اطفال نتیجه نگرفته است، باید حتما توسط متخصص گوش و حلق و بینی مورد آنالیز قرار بگیرد.

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه بخشی از کاهش شنوایی ها مربوط به عصب گوش است، درباره راه های تشخیص مشکل شنوایی در بچه ها زیر 6 ماه، یادآور شد: والدین می توانند با ایجاد صدا از طریق به هم کوباندن دو وسیله فلزی مانند در قابلمه، در فاصله یک متری در زمان خواب کودک، واکنش کودک را مورد آنالیز قرار دهند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، ادامه داد: همچنین والدین می توانند با بلند کردن تدریجی صدای تلویزیون در زمان خواب کودک و مقایسه زمان واکنش وی به صدا با گوش خودشان، میزان حساسیت شنوایی کودک خود را ارزیابی نمایند و در صورت مشاهده هرگونه علامتی با مراجعه به پزشک پیگیر وضعیت شنوایی کودک شوند.

وی با بیان اینکه هندزفری های با سیم کم زیان تر از هندزفری های بدون سیم هستند، گفت: بهتر است افراد از هندزفری های با سیم استفاده نمایند و اگر مجبور به استفاده از هندزفری بدون سیم هستند زمان استفاده از آن را به حداقل ممکن کاهش داده و از صحیت های غیرضرروی با تلفن همراه از طریق هندزفری بدون سیم پرهیز نمایند.

صفوی در ادامه تاکید نمود: همچنین اگر در حین مکالمه با تلفن همراه متوجه شدیم که آنتن دهی ضعیف است، باید تماس را قطع کنیم زیرا در این حالت تلفن همراه انرژی حرارتی بیشتری فراوری نموده و زیان زیادی به گوش می رساند.

وی با تاکید بر ضرورت کوتاه کردن تماس موبایل برای تمامی سنین و حداقل کردن استفاده بچه ها از موبایل گفت: تلفن همراه به گوش آسیب می رساند، هندزفری بدون سیم کمی از این آسیب را کم می نماید اما به استفاده کردن از هندزفری با سیم توصیه بیشتری می گردد، چون موج ندارد و با سیم به گوش متصل می گردد.

صفوی درباره استفاده از تلفن های ثابت بدون سیم اظهار کرد: استفاده از این تلفن ها توصیه نمی گردد، اما آسیب این تلفن ها از آسیب تلفن های همراه کمتر است.

وی با بیان اینکه امواج الکترومغناطیس حرارت فراوری می نمایند، گفت: تلفن هایی که بر مبنای این امواج کار می نمایند به خاطر حرارتی که فراوری می نمایند می توانند به گوش آسیب بزنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، اضافه کرد: اگر پس از صحبت طولانی با موبایل، دست خود را به روی گوشتان قرار دهید، متوجه گرم شدن این ناحیه می شوید.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 23 آبان 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 457

به "شایع ترین علل کاهش شنوایی بچه ها ، آسیب های هندزفری بی سیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شایع ترین علل کاهش شنوایی بچه ها ، آسیب های هندزفری بی سیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید