سیستم VRF چیست و چگونه کار می نماید؟

به گزارش بانوی ایران، سیستم VRF چیست؟

سیستم وی آر اف یکی از تازهترین انواع تجهیزات تهویه مطبوع سرمایشی و گرمایشی است که برای نخستین بار در کشور ژاپن ساخته و استفاده شد. VRF که مخفف عبارت Variable Refrigerant Flow می باشد به معنای کنترل متغیر جریان مبرد است. این فناوری تازه در ساخت، سبب شده تا سرمایش و گرمایش همزمان، با به حداقل رساندن اندازه مصرف انرژی و راندمان بالا، در سیستم VRF ایجاد گردد. وی آر اف در دسته سیستم های مرکزی تهویه مطبوع جای دارد و از دو بخش یونیت بیرونی و درونی تشکیل شده است. هر یک از یونیت های بیرونی امکان اتصال به چندین یونیت داخلی را دارند و به سادگی می توان با خرید این دستگاه، تعداد زیادی واحد را از تهویه مطبوع بهره مند کرد. اما طرز کار این سیستم چگونه است؟ آیا این سیستم برای شما مناسب است؟

سیستم VRF چیست و چگونه کار می نماید؟

سیستم سرمایش و گرمایش VRF

اگر وی آر اف را در زمره برترین سیستم گرمایشی و سرمایشی جای دهیم، بیراه نگفته ایم. آشنایی با ساختار و طرز کار این دستگاه، بر این ادعا صحه می گذارد. طرز کار سیستم VRF به این شکل است که ابتد مبرد در یونیت بیرونی دستگاه به وسیله کمپرسور آن، فشرده شده و دما و فشار آن افزایش پیدا می نماید. در مرحله بعد این مبرد وارد کندانسور شده و با کاهش دما روبرو می گردد. اینک مبردی که دمای آن کاهش پیدا نموده، به طور مستقیم وارد یونیت های داخلی دستگاه که در واحدها واقع شده است، می گردد. ارتباط بین یونیت خارجی و یونیت های داخلی به وسیله لوله های مسی برقرار می گردد. فناوری کنترل متغیر جریان مبرد، شرایطی را فراهم می نماید که به مقدار احتیاج کاربران، مبرد وارد چرخه تبرید گردد و از کارکرد بیش از حد احتیاج دستگاه، جلوگیری به عمل می آید. این مزیت، وجه تمایز دستگاه وی آر اف با دیگر سیستم های مشابه نظیر چیلرهای هواخنک است که سبب صرفه جویی در هزینه ها خواهد شد.

سیستم سرمایش و گرمایش VRF، با عبور مستقیم مبرد به یونیت های داخلی صورت می گیرد. هر زمان که احتیاج به سرمایش بود، کمپرسور مبرد را با دمای کاهش یافته به کویل های یونیت داخلی ارسال نموده و هر زمان که احتیاج به گرمایش به یاری این دستگاه بود، مبرد داغ وارد یونیت های داخلی می گردد. به این ترتیب سرمایش و گرمایش به یاری این دستگاه حاصل می گردد. امکان گرمایش و سرمایش همزمان نیز به یاری وی آر اف مهیا شده که از تحولات بزرگ در صنعت تهویه مطبوع به شمار می رود.

مزایای سیستم وی آر اف

سیستم سرمایش و گرمایش وی آر اف، مزایای زیادی دارد که باعث شده در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا، به عنوان اولین گزینه تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گیرد. از مهم ترین مزیت های این سیستم ها باید به موارد زیر اشاره نمود:

  • امکان گرمایش و سرمایش همزمان VRF بدون احتیاج به دستگاه های دیگر
  • پایین بودن هزینه های برق مصرفی دستگاه به علت بهره مندی از فناوری اینورتر و کنترل متغیر جریان مبرد
  • فیلتراسیون هوا به یاری فیلترهای یونیت داخلی و ایجاد هوای پاکیزه در محیط
  • کنترل رطوبت هوا و ایجاد هوایی مطبوع و خنک
  • امکان اتصال هر یونیت خارجی به تعداد زیادی یونیت های داخلی و کاهش هزینه های مصرف کننده
  • اشغال فضای بسیار کم و امکان نصب در پشت بام ساختمان
  • تنوع بالا در یونیت های داخلی شامل مدل های دیواری، زمینی، کاستی، سقفی توکار، کنسول و داکتی
  • امکان تهویه مطبوع مستقل و مجزا در هر واحد

معایب سیستم وی آر اف

سیستم سرمایش و گرمایش VRF، معایبی نیز دارد که در این قسمت به آن اشاره شده است.

  • بالا بودن قیمت اولیه خرید دستگاه به علت بهره مندی از فناوری های نوین در ساخت. (البته این قیمت بالا، با توجه به کاهش هزینه هایی که در زمان مصرف اتفاق می افتد، توجیه پذیر خواهد بود.)
  • به علت وارد شدن مستقیم مبرد به لوله کشی های داخل واحدها، احتمال نشت آن مطرح می گردد و در این صورت زمان و هزینه زیادی برای تعمیرات آن ضروری است.
  • استفاده از قابلیت گرمایش دستگاه وی آر اف، به علت بهره گیری از انرژی برق، به نسبت گاز شهری گران تر خواهد بود.
  • در صورت خرابی هر بخش از دستگاه، تعویض آن تنها با محصولات فراوریی همان برند میسر خواهد بود. به همین علت باید در زمان خرید به خدمات پس از فروش کامل و حرفه ای آن، توجه ویژه نمود.

کاربردهای سیستم VRF

از این سیستم سرمایشی و گرمایشی می توان در همه انواع کاربری هایی که به سیستم مرکزی برای تهویه مطبوع احتیاج دارند، استفاده کرد. ساختمان های مسکونی، تجاری، ادارات و شرکت ها، مراکز صنعتی، کارگاه های فراوریی، مدارس، هتل ها و … می توانند از مصرف کنندگان این سیستم نوین باشند. با توجه به اینکه تنوع گسترده ای در یونیت های داخلی این دستگاه وجود دارد، هر کاربری می تواند با توجه به ساختار معماری بنا، سلیقه و بودجه ای که دارد، یکی از انواع این یونیت ها را انتخاب کند. هم چنین مینی وی آر اف، که سیستمی با ظرفیت سرمایش پایین تر است، برای کاربری های کوچک مقیاس نظیر بناهای مسکونی یا اداری که مایل به استفاده از این تهویه مطبوع نوین هستند، فراوری شده است که کاربرد سیستم VRF را گسترده تر نموده است. اما سیستم وی آر اف برای چه کاربری هایی مناسب نمی باشد؟

  1. با توجه به اینکه سرمایش این دستگاه به یاری نیروی برق انجام می گردد، ممکن است استفاده سرمایشی و گرمایشی از آن با توجه به مقرون به صرفه بودن گاز شهری برای همه کاربران مناسب نباشد. به همین علت توصیه می گردد که در منطقه ها بسیار سرد، از سیستم های مکمل پکیج یا بویلر در کنار VRF استفاده گردد.
  2. اختلاف ارتفاع بین یونیت های داخلی و یونیت بیرونی در دستگاه های وی آر اف هر برند، در کاتالوگ آن نوشته شده است. نصاب این سیستم ها باید به این اختلاف ارتفاع، به ویژه در برج ها دقت داشته باشد تا راندمان تجهیزات تهویه مطبوع دچار افت نگردد.

خرید وی آر اف

خرید سیستم VRF به علت مزیت هایی که دارد و صرفه مالی آن برای مصرف کنندگان و فراوری کنندگان ساختمانی، بسیار متداول است. در این بین انتخاب برترین برند فراوری کننده وی آر اف که بتواند به برترین شکل از عهده خدمات پس از فروش آن برآید، چالش برانگیز خواهد بود. گروه صنعت تاپ تهویه، معتبر ترین مرکز وارد کننده وی آر اف در ایران است که کلیه خدمات پس از فروش آن را به کامل ترین شکل به کاربران ارائه می دهد. این شرکت امکان خرید قسطی VRF را نیز فراهم نموده و امکان ارسال به سراسر ایران را نیز دارد. برای مشاهده و خرید وی آر اف می توانید به وسیله سایت این مرکز اقدام نموده و ضمن آنالیز همه مدل دستگاه های VRF و مشخصات فنی آنها، در صورت احتیاج مشاوره رایگان محصولی دریافت کنید. پایین بودن قیمت وی آر اف به علت حذف واسطه ها، از مهم ترین مزیت های این مرکز است.

منبع: فوت و فن
انتشار: 18 آبان 1401 بروزرسانی: 18 آبان 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2205

به "سیستم VRF چیست و چگونه کار می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیستم VRF چیست و چگونه کار می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید