سیاهان سواحل جنوب می آید، حضور مستند برگزیده جشنواره ایدفا

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران، فرهاد ورهرام با فیلم مستند سیاهان سواحل جنوب که از تولیدات مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است به هشتمین جشنواره بین المللی سینما حقیقت می آید.

سیاهان سواحل جنوب می آید، حضور مستند برگزیده جشنواره ایدفا

این فیلم مستند درباره حضور سیاهان در ایران است که براساس ویژگی های فرهنگی چون موسیقی و آداب و رسوم و اعتقادات، ویژگی های اجتماعی مانند روابط درون گروهی و برون گروهی، ویژگی های مالی چون کشاورزی، دامداری، ماهیگیری، دریانوردی و کار در بخش خدمات ساخته شده است.

فرهاد ورهرام مستندساز پیشکسوت سینمای ایران درباره فراوری آخرین اثر مستند خود گفت: واقعیت این است که سیاهان ایران در گستره جغرافیایی وسیعی از استان خورستان تا خلیج گواتر در استان سیستان و بلوچستان زندگی می نمایند و این فیلم هم درباره سیاهان و سابقه حضور آنها از دیرباز تا به امروز است.

وی اضافه کرد: مستند های بسیاری درباره این خطه از سرزمین ایران ساخته شده است اما اغلب این فیلم ها در زمینه موسیقی محلی و برگزاری مراسم آیینی زار، بوده است و از نوع زندگی سیاهان ایران آمار دقیقی و یا تقریبی در دست نیست.

ورهرام کارگردان و پژوهشگر این فیلم مستند درباره معیشت سیاه پوستان جنوب ایران گفت: نوع معیشت سیاهان تحت تاثیر بومیان جنوب ایران است. اغلب آنها بی هیچ فرقی با دیگر بومیان جنوبی به کارهای مختلف مشغول اند. شغل اغلب سیاهان ایران، ماهیگیری و یا کار در لنج های باربری است. گروهی از آنها شتر دارند و گروهی دیگر کشاورزند و یا در کار خرید و فروشند و یا در کارخانجات و بخش خدمات کار می نمایند.

وی در سرانجام افزد: سیاهان با لهجه فارسی مردم جنوب ایران و یا به زبان عربی و گاه ممزوج با لهجه سرزمین مادری و یا به زبان بلوچی صحبت می نمایند؛ سیاهان ایران مراسم و آیین های خود را هنوز حفظ نموده اند و بر موسیقی نواحی سواحل جنوب ایران تاثیر گذاشته اند...

مستند برگزیده جشنواره ایدفا در سینما حقیقت نمایش داده می گردد

همچنین با خبر شدیم فیلم مستند بلند نام من نمک است به کارگردانی فریدا پاشا که برنده جایزه بهترین فیلم اول مستند بلند جشنواره ایدفا شده، در بخش نمایش های ویژه هشتمین دوره جشنواره بین المللی سینماحقیقت به نمایش درمی آید.

در خلاصه فیلم مستند نام من نمک است که فراوری سال 2013 هند و سوئیس است، چنین آمده است: در صحرای سالین در هند به غیر از نمک چیز دیگری یافت نمی گردد. این فیلم مستند فعالیت عده ای را به عنوان استخراج نماینده نمک به تصویر می کشد.

مستند نام من نمک است تا به امروز در بیش از 30 جشنواره بین المللی روی پرده رفته و 15 جایزه جهانی به دست آورده که مهمترین آن جایزه بهترین فیلم اول مستند بلند جشنواره ایدفا در سال 2013 است. این فیلم همچنین برنده جوایزی از جشنواره های مادرید اسپانیا، ادینبورگ اسکاتلند، بوداپست مجارستان، هنگ کنگ و... شده و در جشنواره های مونیخ، پاریس، پلنت داک ورشو، ژوهانسبورگ، ملبورن، ونکوور و پیامی به بشریت روسیه شرکت نموده است.

مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور امور سینمایی، هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم مستند ایران سینماحقیقت را همزمان با ولادت با سعادت حضرت امام موسی کاظم(ع) و طی روزهای 9 تا 16 آذرماه 1393، با شعار حقیقت بهترین راهنماست که از فرمایشات حضرت علی(ع) است، در تهران برگزار خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 13 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 897

به "سیاهان سواحل جنوب می آید، حضور مستند برگزیده جشنواره ایدفا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاهان سواحل جنوب می آید، حضور مستند برگزیده جشنواره ایدفا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید