رسانه هایی که بخار کله مردم را خالی می نمایند!

به گزارش بانوی ایران، یک طنزنویس مطبوعاتی معتقد است که در همه جای جهان به رسانه ها اجازه داده می گردد که بخار کله مردم را خالی نمایند تا از حضور آنها در خیابان ها جلوگیری گردد. در واقع سوپاپ در مقابل خشونت و سرشاخ شدن مردم با یکدیگر اصلا معنی بدی نمی دهد.

رسانه هایی که بخار کله مردم را خالی می نمایند!

رضا ساکی - طنزپرداز - در گفت وگو با خبرنگاران درباره انتقادهایی که مبنی بر کاهش کیفیت طنزنویسی در مطبوعات مطرح می گردد، اظهار کرد: متاسفانه در نقد ادبی روزگار ما، حرف های کلی زده می گردد که هم کلیشه ای و هم اشتباه هستند. برای طرح ادعاهایی همانند اینکه کیفیت طنز مطبوعاتی کم شده است، مردم دیگر کتاب نمی خوانند، مردم دیگر نمی خندند، مخاطبان خبرنگاران کاهش پیدا نموده است و ... به نگاه جامع تر و تحقیقات بیشتری احتیاج است؛ اگر مردم دیگر کتاب نمی خوانند پس چرا کتاب سنگین انسان خردمند فروش دارد؟ به طور کلی در طرح این ادعاها باید حواسمان به برخی و بعضیها باشد.

او ادامه داد: در حوزه طنز مطبوعاتی هم می توان گفت که امروز ظرفیت های زیادی وجود دارد. این حرف را به استناد گفته مرحوم منوچهر احترامی می گویم؛ ایشان سال 88 فوت شد و تا زمانی که زنده بود همیشه می گفت این نسلی که الان طنز می نویسد، درخشان تر از هر دوره ای است. باید به این نکته توجه داشت طنزنویسان نسل جدید، پیشکوستان طنزنویس زیادی را پشت سر گذاشته و بسیار غنی شده اند. امروز ما می توانیم در همه جای ایران تحریریه های قوی داشته باشیم، به شرط آنکه این نگاه وجود داشته باشد که طنز می تواند سوپاپ امنیت کشور و مردم باشد.

این طنزنویس با بیان اینکه در هر دوره ای طنز مطبوعاتی کارکرد خودش را داشته و الان نیز کار خود را انجام می دهد، گفت: بدیهی است که هیچکدام از این دوره ها را نمی توان با هم مقایسه کرد؛ به عنوان مثال فضای دوره 2 خرداد 76 تا اسفند 77 را به هیچ وجه نمی توان با فضای امروز مقایسه کرد. نمی دانم کسانی که به کارکرد و کیفیت امروز طنز مطبوعاتی انتقاد وارد می نمایند، دقیقا منظورشان چیست؟ اما به طور کلی کارکرد طنز در مطبوعات افشاگری، انتقاد و برملا کردن دروغ است که همچنان هم کار خود را انجام می دهد.

ساکی گفت: مشکل اصلی امروز طنز مطبوعاتی این است که چرا دیگر نمی توانیم مجله طنزی همانند گل آقا را تکرار کنیم؟ ممکن است برخی این پاسخ را بدهند که امروز هم مجلات طنزی وجود دارد، اما باید به این نکته توجه کرد که چه مقدار از این مجلات طنز سرگرمی و چه مقدار فکاهی است؟

او با بیان اینکه هنوز نگاهمان به طنز نگاه برانداز است، گفت: هنوز برخی از مدیران میانی، مدیران کل و وزرا فکر می نمایند که اگر طنزنویسان رشد نمایند، آنها دیگر نمی توانند به کارشان ادامه بدهند. البته از جهت تاثیرگذاری طنز مطبوعاتی حق دارند. چرا که طنزنویسان می توانند با تاثیر بیشتری از خرابکاری برخی مسئولین حرف بزنند. اما در عین حال باید به این نکته نیز توجه کرد که وجود نداشتن طنز در فضای رسانه ای برای جامعه و فضای سیاسی کشور تبعاتی را به دنبال دارد. اگر مسوولان بدانند که تبعات توجه نکردن به طنز مطبوعاتی چقدر زیاد است، آرزو می کردند کاش تعداد نشریاتی همانند گل آقا بیشتر می شد.

ساکی با بیان اینکه متاسفانه طنز در حاشیه قرار گرفته است، گفت: طنز مطبوعاتی می تواند تاثیرات مثبتی به دنبال داشته باشد؛ این در حالی است که متاسفانه برخی از دوستانی که باید طبق قانون بازنشسته شوند، اما همچنان نمی روند این تفکر را ندارند.

او یکی دیگر از تفاوت های میان طنز امروز با طنز گل آقا را جناحی شدن طنز امروز برشمرد و یادآور شد: طنز امروز به ویژه از خرداد 76 به شدت حزبی و جناحی شد. درست است که همواره طنز با موضوعات سیاسی همراه بوده، اما جناحی شدن آن بحث دیگری است. طبق تاریخ مطبوعات، اوایل انقلاب نشریات طنز زیادی آغاز به کار کردند، اما از همان دوره هم طنز کاملا جناحی و به دو حزب چپ و راست تقسیم شد. این در حالی است که طنز جناحی به هیچ وجه به درد مردم نمی خورد. حسن توفیق و بسیاری از کسانی که به نوعی با نشریه توفیق در ارتباط بودند در این باره اتفاق نظر دارند که این نشریه همواره کوشش نموده برای مردم و در کنار مردم باشد. همچنین مجله گل آقا نیز از صفحه نخست تا سرانجام در اختیار مردم و سفره آنها بود و در واقع وقتی مردم گل آقا می خواندند خودشان را پیدا می کردند و دل شان خنک می شد.

این طنزنویس گفت: البته بسیاری این دل خنکی را در دوره گل آقا به سوپاپ اطمینان تعبیر می کردند. این در حالی است که به طور کلی بخشی از نقش رسانه ها همین سوپاپ بودن است. در همه جای جهان به رسانه ها اجازه داده می گردد که بخار کله مردم را خالی نمایند تا از حضور آنها در خیابان ها جلوگیری گردد. به عنوان مثال مردم وقتی گل آقا می خواندند دیگر یقه مدیران را در خیابان نمی گرفتند، بلکه با آنها سر گفت وگو را باز می کردند. در واقع می توان گفت در دوره ای که مسوولان بر سر میکروفون با هم دعوا می نمایند، دورانی است که گل آقا وجود ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 114

به "رسانه هایی که بخار کله مردم را خالی می نمایند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسانه هایی که بخار کله مردم را خالی می نمایند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید