راهنمای جامع و کامل برای سفر به بالی، جزیره اسرارآمیز

به گزارش بانوی ایران، زندگی در یک جزیره که میان دو اقیانوس پهناور واقع شده چه حسی دارد؟ جواب این سوال، را پس از سفر به بالی خواهید فهمید. جزیره بالی یکی از مجمع الجزایر کشور اندونزی است. این جزیره اسرارآمیز، میان اقیانوس هند و آرام قرارگرفته و عمده شهرتش را مدیون سواحلش است. البته گردشگر هایی که به این کشور سفر نموده اند، این جور روایت می نمایند که بالی آن قدر دیدنی دارد که سواحلش در برابر آن ها هیچ هستند. مزارع سرسبز برنج، آتش فشان هایی که هرلحظه آماده خروش هستند و آبشارهای شگفت انگیز، تنها گوشه ای از جاذبه های بالی به حساب می آیند. با این اوصاف سفر به بالی باید حسابی هیجان انگیز باشد.

راهنمای جامع و کامل برای سفر به بالی، جزیره اسرارآمیز

برای تماشا تمام زیبایی های بالی، باید کمر همت ببندید و برای یکی از تعطیلاتی که پیش رو دارید، بلیط سفر بالی را خریداری کنید. اگر درباره اینکه بالی چطور جایی است هیچ اطلاعاتی ندارید، نگران نباشید.

ما قبل از سفر همه چیز را درباره این جزیره کوچک به شما می­گوییم. با دانستن این مطالب، بالی برایتان یک منطقه آشنا و شناخته شده خواهد بود که یکبار به آن سفر مجازی داشته اید و حالا آمده اید که شنیده ها را از نزدیک ببینید.

جدول راهنمای سفر بالی

جمع آوری اطلاعات درباره یک مقصد توریستی زمان بر و سخت است. جوری که حتی خبره ترین توریستان هم وقتی که می خواهند به یک منطقه خاص سفر نمایند، باید وقت زیادی برای این کار در نظر بگیرند.

برای اینکه بتوانید یک برنامه خوب و منسجم برای سفر بالی تنظیم کنید، ما تمام اطلاعاتی که باید بدانید را به صورت دسته بندی شده در اختیارتان می گذاریم. با این روش، می توانید به دقت تمام موارد مهم را آنالیز کنید و چیزی از قلم نخواهد افتاد.

دسته بندی کلی ما برای راهنمای جامع سفر بالی عبارت است از:

برترین زمان سفر به بالی کی است؟

همان­طور که می­دانید، پیدا کردن زمان مناسب، مهم ترین بخش یک سفر توریستی است. بالی دو نوع شرایط آب و هوایی دارد. در فصل خشک بالی که بین ماه­های آوریل تا سپتامبر است، خورشید مهربان این جزیره را در بر می گیرد. در این روزها، هوای بالی گرم و دلپذیر است و سواحل بالی لبریز از توریست هستند.

گرمای فصل مرطوب بالی، دست کمی از روزهای خشک آن ندارد؛ اما، در فصل مرطوب بالی که بین ماه های اکتبر تا مارس است، بالی یک روز بدون باران به خودش نمی بیند. آسمان هر روز خدا ابری است و باران می بارد. البته این بارندگی ها معمولا چند ساعت بیشتر طول نمی کشد.

در این فصل، بالی سرسبزتر و زیباتر از همواره است؛ اما تحمل گرما و رطوبت باران در کنار هم، باعث شده که این موقع سال توریستان بالی کمتر گردد.

در یک کلام…

جولای و آگوست اوج شلوغی بالی است و جای سوزن انداختن در این جزیره پیدا نمی گردد. در این زمان از سال، همه چیز ازجمله هتل های بالی گران تر می­شوند.

اگر شلوغی کلافه تان می نماید و در پی آرامش هستید، سفرتان به بالی را به ماه های می، ژوئن و سپتامبر موکول کنید. در این ماه های سال، توریستان بالی کمتر از همواره است. بعلاوه، این ماه های سال، برترین زمان برای لذت بردن از طبیعت بالی هستند.

واحد پول بالی و نحوه تبادل ارز در جزایر بالی

واحد پولی بالی، روپیه اندونزی (IDR) است و برای تامین هزینه های سفرتان، باید این واحد پولی را داشته باشید. برای تامین روپیه اندونزی راه های زیادی پیشِ روی شما وجود دارد.

اولین راه این است که، به میزان احتیاجتان پول نقد همراه ببرید. این کار مشکل خرج و مخارجتان در بالی را حل می نماید، اما مسائل دیگری به وجود می آورد. امن نبودن حمل پول در طول سفر و مدت اقامت در بالی، یکی از مسائل این روش است.

راه دوم این است که اندازهی دلار یا یورو با خودتان ببرید و به محض رسیدن به بالی، آن را در بانک های این کشور به روپیه تبدیل کنید. البته در این حالت هم امنیت اقتصادی ندارید و ممکن است دار و ندارتان به سرقت برود.

راه سوم این است که، پولتان را در کارت اعتباری بین المللی ذخیره کنید. دستگاه ها خودپرداز زیادی در منطقه ها مختلف بالی وجود دارند که می توانید پول مورداحتیاجتان را به وسیله آن ها برداشت کنید.

این راه چاره، به نظر برترین گزینه پیش روی مسافران است؛ اما، این تنها یک طرف ماجرا است!

بسیاری از هتل ها، بازارها و رستوران های بالی کارت اعتباری قبول نمی نمایند و وجه نقد می خواهند. البته رستوران ها و مراکز خریدی مجللی هم هستند که در ازای سه درصد اجرت، کارت اعتباری قبول می نمایند؛ اما تعداد این مراکز خرید و رستوران ها کم است.

پس چاره کار چیست؟ برترین راه این است که به میزان یک وعده غذا یا خرید جزئی وجه نقد همراهتان باشد و بقیه پولتان را در کارت اعتباری تان بگذارید. در این حالت، می توانید احتیاجتان را در طول سفر برآورده کنید، بدون اینکه نگران از دست دادن دارد و ندارتان باشید.

یادتان باشد که…

برای تبادل ارز در بالی، حتما به صرافی های معتبری که دوربین مداربسته دارند مراجعه کنید. چون بسیاری از صرافی ها، موقع شمارش وجه اندازهی از آن را برای خودشان برمی دارند.

اگر فکر می کنید می توانید مچ آن ها را بگیرید، سخت در اشتباه هستید! چراکه این کار به میزان ای سریع رخ می دهد که اصلا متوجه آن نمی شوید.

زبان بومی و دین مردم بالی چیست؟

آشنایی با فرهنگ و ویژگی های مردم بالی یاری می نماید تا سفر مجذوب کننده تری را تجربه کنید.

زبان بومی مردم بالی

زبان بومی مردم بالی اندونزیایی است؛ اما برای سفر به این کشور احتیاجی نیست که به این زبان مسلط باشید. چراکه به واسطه توریست پذیر بودن بالی، تعداد زیادی از مردم جزیره با زبان انگلیسی آشنایی دارند.

یادتان باشد که، این موضوع درباره منطقه ها پر از توریست صدق می نماید و اگر خیلی وارد بافت شهری بالی شوید، شاید کسی را پیدا نکنید که انگلیسی را به خوبی بداند.

دین مردم بالی

جالب است بدانید که دین مردم بالی با دین سایر ساکنین کشور اندونزی تفاوت دارد. اهالی این جزیره کوچک پیرو مذهب هندو هستند و آن را راهی برای رسیدن به سعادت و آرامش ابدی می دانند. به همین دلیل هم است که هر گوشه و کنار بالی را که نگاه می کنید، یک معبد قدیمی یا تازه به چشم می خورد.

شرایط حمل و نقل عمومی در بالی

شرایط حمل و نقل عمومی بالی چندان جالب نیست. در این جزیره، نه مترو وجود دارد که شما را به نقاط مختلف ببرد و نه خبری از اتوبوس هست. تنها سرویس حمل و نقلی که در بالی وجود دارد، موتور برقی و تاکسی است.

سفردرون شهری با موتور برقی

اگر در پی کاهش هزینه سفر به بالی هستید، پیشنهاد می کنیم از دو برنامه Go-Jek و Grab بهره ببرید. به وسیله این برنامه ها می توانید یک موتور برقی را به همراه راننده سفارش دهید. این موتور سواری حدود یک دلار آمریکا برایتان تمام می گردد.

البته درصورتی که موتور سواری بلد باشید، می توانید خودتان یک موتور اجاره کنید و به هرکجا می خواهید بروید. اجاره موتور برقی، حدود 50،000 روپیه اندونزی (3.6 دلار آمریکا) برایتان آب می خورد.

استفاده از تاکسی های شهری و اینترنتی بالی

تاکسی گرفتن در بالی دردسرهای خاص خودش را دارد. اولین گزینه پیشِ رو تاکسی های محلی هستند که مبلغ زیادی برای جابجایی مسافران می گیرند. گزینه دوم تاکسی های اینترنتی هستند که به وسیله برنامه های Go-Jek و Grab می توانید آن ها را درخواست کنید.

البته درخواست تاکسی آنلاین در بالی به همین راحتی نیست! چراکه تاکسی های محلی با اپلیکیشن­های آنلاین رابطه خوبی ندارند. به همین دلیل هم استفاده از تاکسی های اینترنتی را در منطقه های مانند Canggu مرکزی و Seminyak ممنوع نموده اند.

اگر بتوانید با دردسرهای فراوانی که هست یک تاکسی اینترنتی در بالی بگیرید، در حقیقت برد نموده اید. چون مبلغی که این تاکسی ها می گیرند حدود یک سوم تاکسی های محلی است.

حواستان باشد که، برخی از راننده های تاکسی اینترنتی ممکن است موقع تماس هزینه بیشتری نسبت به آنچه گفته بودند درخواست نمایند، در این زمان، برترین راه این است که درخواست تاکسی را لغو نموده و شانستان را برای گرفتن تاکسی دیگری امتحان کنید.

راستی…

تاکسی­های آبی رنگ بالی که به نام Bluebird هم شناخته می شوند، هزینه حمل و نقل را بر اساس تاکسی متر حساب می نمایند. موقع سوارشدن در این تاکسی ها باید حواستان جمع باشد. چون برخی از راننده ها تاکسی مترشان را روشن نمی نمایند و درنهایت، یک هزینه معین را درخواست می نمایند. معمولا هم این مبلغ، بیشتر از مبلغ محاسبه شده بر اساس مسافت طی شده است.

معرفی منطقه ها مشهور بالی

قبل از اینکه جایی را برای ماندن در بالی پیدا کنید، باید یک شناخت کلی نسبت به منطقه ها مختلف این جزیره داشته باشید. ما در اینجا مشهورترین قسمت های بالی را معرفی خواهیم کرد.

1. منطقه کوتا؛ محله ای مجذوب کننده برای دوستداران شور و هیجان و مهمانی

کوتا (Kuta) یکی از مجذوب کننده ترین سواحل بالی است که این روزها به یکی از منطقه ها پر توریست تبدیل شده است. اغلب کسانی که به کوتا می فرایند، می خواهند یک گشت زنی ساحلی تمام عیار را تجربه نمایند.

البته نمی توان نقش کافه ها و کلوپ های زنده کوتا را هم در جذب توریست به این منطقه نادیده گرفت. اگر می خواهید زندگی در یک ساحل بی نظیر را لمس نموده و شب هایتان را در کلوپ های پر از هیجان سپری کنید، کوتا مجذوب کننده ترین منطقه بالی برایتان است.

2. منطقه ساحلی سمینیاک بالی؛ یک محله توریستی تمام عیار

منطقه ساحل سمینیاک بالی (Seminyak) یکی از برترین محله ها برای اقامت به حساب می­آید. این منطقه ساحلی، یکی از نواحی مرکزی بالی است و دسترسی به دیگر منطقه ها جزیره را برای توریستان آسان می­کند.

سواحل عالی، رستوران های متعدد، هتل های مقرون به صرفه تا گران و مراکز خرید متنوع، ازجمله امکانات این منطقه هستند.

با این گفته ها، اگر می خواهید دستتان برای انتخاب هتل و رستوران باز باشد و بدون دغدغه بازارهای بالی را برای خرید سوغات بالی زیر و رو کنید، منطقه ساحلی سمینیاک یکی از برترین مکان ها برای اقامتتان است.

3. کانگو؛ یکی دیگر از سواحل مجذوب کننده بالی

ساحل کانگو (Canggu)، درست در جنوب بالی قرار گرفته است و با منطقه سمینیاک همسایه است. اگر می خواهید در بالی به گشت وگذار بپردازید یا اینکه، زمانی را در کافه های لوکس بالی بگذرانید، کانگو جای خوبی برای ماندنتان است. البته کانگو چیزهای دیگری هم برای تماشا دارد، ازجمله آن ها می توان به مزارع سرسبز برنج و ویلاهای لوکس و زیبا اشاره نمود.

4. اولوواتو؛ خانه معبد اولوواتو بالی

موقعی که فهرست جاذبه های بالی را زیر و رو می کنید، بی شک نام معبد اولوواتو را در بین آن ها خواهید دید. منطقه اولوواتو همان جایی است که این معبد در آن قرار گرفته است. سواحل زیبا و استراحتگاه های لوکس و مجلل از دیگر جاذبه های توریستی این منطقه بالی به حساب می آیند.

یادتان باشد که، اولوواتو (Uluwatu) یکی از زیباترین و آرام ترین منطقه ها بالی است. اگر در پی آرامش هستید، پیشنهاد می کنیم یک یا دو شب را در این منطقه سپری کنید.

5. منطقه ابود بالی؛ منطقه ای با طبیعت خیره نماینده و سحرآمیز

ابود (Ubud)، مرکز فرهنگی بالی است و با گشت زنی در آن می توانید تعداد زیادی از هنرمندان و صنعتگران جزیره را ملاقات کنید.

به محض رسیدن به این منطقه، آرامشی به سراغتان می آید که قابل توصیف نیست. چراکه در اینجا، تا چشم کار می نماید شالیزارهای برنج است و سرسبزی و طبیعت بکر.

موقع حضور در منطقه ابود، می توانید به تماشا آتش فشان ها و آبشارهای بالی بروید یا اینکه سری به معابد بالی بزنید. جالب است که، موقع بازدید از معابد، شاهد حضور محلی های منطقه با لباس های رنگارنگ خواهید بود که برای عبادت آمده اند.

یادتان باشد که…

تمام لطف سفر توریستی به کشف کردن منطقه ها ناشناخته است. پیشنهاد می کنیم در سفر بالی وجب به وجب این منطقه را بگردید. با این کار، هم با آداب ورسوم مرد بالی بیشتر آشنا می شوید و هم جاهای کمتر دیده شده بالی را پیدا می کنید.

تماشا منطقه ها بکر و دست نخورده و خلوت است که، سفر بالی را به یک سفر ماجراجویانه و به یادماندنی برایتان تبدیل می نماید.

اقامت در برترین هتل های بالی

حالا که درباره بالی اطلاعات اولیه را به دست آوردید و با منطقه ها معروف جزیره آشنا شدید، نوبت تماشا هتل های بالی است. یادتان نرود که انتخاب هتل یکی از مهم ترین بخش های هر سفر توریستی است. چراکه اگر هتلتان جای خوبی نباشد و امکانات مناسبی را ارائه نکند، سفر بالی، به یکی از بدترین سفرهای عمرتان تبدیل می گردد.

همه چیز درباره انتخاب محل اقامت به خودتان بستگی دارد. می خواهید هزینه سفر به بالی را کم کنید، پس هتل هایی را پیدا کنید که مقرون به صرفه تر هستند. برای سفرهای لوکس هم می توانید روی هتل های لوکس و ویلاهای خصوصی بالی حساب کنید.

هتل ها و اقامتگاه های مناسب بالی عبارتند از:

  • استراحتگاه ساحلی سمینیاک (یک استراحتگاه پنج ستاره با چشم انداز اقیانوس آرام)
  • استراحتگاه ساحلی ساکالا (استراحتگاه مناسب لوکس پسندان)
  • استراحتگاه ساحلی فیرمونت سانور (یکی از استراحتگاه های درجه­ یک ساحلی)
  • هتل آناتارا سمیناک (یک هتل لوکس پنج ستاره)
  • هتل سوری (یک هتل ویلایی زیبای پنج ستاره)
  • هتل فور سیزن (یکی دیگر از هتل های پنج ستاره بالی)
  • هتل مولیا ویلا (یک هتل چهار ستاره با ویلاهای لوکس)
  • هتل گرند حیات (دیگر هتل پنج ستاره ساحلی بالی)
  • هتل اینترکانتیننتال ریزورت (یک هتل پنج ستاره در قلب جنگل های گرمسیری بالی)
  • هتل فبری (یک هتل سه ستاره با امکانات رفاهی مناسب)
  • هتل پرامانا واتو کورونگ (یک هتل پنچ ستاره مجلل در دل طبیعت بالی)
  • هتل فونتانا (یک هتل چهار ستاره مرتب در قلب کوتا)
  • هتل گرند پالاس سانور (یک هتل چهار ستاره مجهز در وسط شهر)
  • هتل اودارا (یک هتل سه ستاره در ساحل)
  • کلبه های آناندا (اقامتگاهی مقرون به صرفه در طبیعت بکر بالی)

در این فهرست هم نام هتل های مقرون به صرفه بالی را قرار داده ایم و هم هتل های لوکس و گران را؛ بنابراین دستتان باز است که هر هتلی که با بودجه شما سازگاری بیشتری دارد را انتخاب کنید.

جاذبه­ ها و تماشای های بالی

حالا که تکلیف جا و مکانمان برای ماندن در بالی معین شد، باید در پی کشف جاذبه های بالی باشیم. در اینجا فهرست کارهایی که می توان در این جزیره شگفت انگیز انجام داد را برایتان آورده ایم.

  • زیر و رو کردن مراکز خرید بالی
  • گشت زنی در خیابان های بالی و کشف جزیره
  • بازدید از معبد تانا لوط بالی
  • فتح کردن کوه باتور
  • بازدید از معبد اولوواتو
  • رفتن به جنگل مقدس میمون (جنگل میمون ابود)
  • غرق شدن در چشم انداز مزرعه های پلکانی برنج
  • اوج هیجان در پارک آبی واتروبوم
  • بازید از معبد قرن هفدهمی اولون دانو براتان
  • تماشای آبشار زیبای سکومپول بالی
  • ملاقات از معبد تیرتا آمپول در مرکز بالی
  • شنا و تفریحات آبی
  • بازدید از معبد پورا بساکی
  • رفتن به پارک فیل ها در بالی
  • سافاری در دل طبیعت بکر و دست نخورده بالی
  • تجربه موج­سواری و رفتینگ در بالی
  • سر زدن به چشمه های آب گرم بالی و دریافت خدمات ماساژ

سعی کردیم مهم ترین چیزهایی که می توان در بالی تجربه کرد را برایتان فهرست کنیم. ادامه راه با خودتان است. از یک نقطه آغاز نموده و همه جای بالی را کشف کنید.

معرفی برترین رستوران های بالی

پس از چند ساعت گشت زنی در بالی، قطعا انرژیتان تمام می­گردد. حالا وقتش رسیده که در پی یک رستوران خوب برای صرف غذا بگردید. انتخاب رستوران و نوع غذا به سلیقه شما بستگی دارد.

اگر علاقه مند هستید که با سلیقه غذایی مردم بالی بیشتر آشنا شوید، پیشنهاد می کنیم سری به رستوران های محلی سر راهتان بزنید. در غیر این صورت، یک رستوران بین المللی را انتخاب کنید و غذایی را که باب میلتان است سفارش دهید.

برای اینکه راحت تر بتوانید رستوران های بالی را برای غذا خوردن پیدا کنید، در ادامه یک فهرست کلی از معروف ترین رستوران های این جزیره را برایتان آورده ایم.

  • رستوران بامبو (یک منو گسترده از غذاهای دریایی)
  • رستوران لوکاور
  • رستوران کوکا
  • رستوران راجا (رستورانی برای حلال خورها)
  • رستوران باله اودانگ مانگ انگکینگ (جایی برای امتحان غذاهای محلی بالی)
  • رستوران ایام باکار وانگ سولو
  • رستوران حلال بویز (جایی برای کباب خورها)
  • رستوران ساحالی باوانگ مِراه
  • رستوران سایان هاوس
  • رستوران کات کچ کاسینا (رستورانی مناسب لوکس پسندان)
  • رستوران کوبو (رستورانی با غذاهای اروپایی و مدیترانه ای)

غذاهای محلی بالی

می­دانید که غذاهای محلی بخشی از فرهنگ هر منطقه هستند. حالا که تا اینجا آمدیم، جالب است با غذاهای محلی بالی هم آشنا شویم. در ادامه نام معروف ترین غذاهای محلی بالی را آورده ایم.

  • پیسانگ گورنگ (موز سرخ شده)
  • می گورنگ (ترکیب نودل، سبزیجات و انواع گوشت)
  • ساته (یک نوع کباب مرغ)
  • ناسی کامپور (ترکیبی از برنج، سبزیجات و گوشت)
  • اسپرینگ رول های متنوع
  • گادو گادو (یک سالاد متفاوت و خوشمزه)
  • بِبِک بِتوتو (اردک یا مرغ کبابی پر ادویه و خوشمزه)

ما سعی کردیم مشهورترین غذاهای محلی بالی را نام ببریم. دیگر انتخاب با شما است که غذاهای محلی بالی را در سفر به این جزیره امتحان کنید یا نه.

هزینه سفر به بالی چقدر تمام می گردد؟

حالا که تمام زیروبم این جزیره اسرارآمیز انجام داد را شناختید، موقع آن رسیده که بدانید سفر بالی چقدر برایتان آب می خورد. راستش را بخواهید، محاسبه هزینه سفر همواره یکی از سخت ترین کارهای ممکن است. چون هر توریستی سبک و سیاق خاص خودش را برای سفر دارد و نمی توان هزینه سفر همه را یکسان در نظر گرفت.

بااین وجود، ما یک برآورد کلی از هزینه سفر به بالی را حساب می کنیم. با این کار، می توانید حدود مبلغی که برای این کار احتیاج است را در بیاورید و پس اندازتان را راست و ریست کنید.

ما فرض نموده ایم که یک نفر بخواهد سه روز را در بالی سپری کند. این توریست، برای هر روز باید مبلغی در حدود 450هزار تا 500 هزار روپیه اندونزی (36دلار آمریکا) را کنار بگذارد.

ریز هزینه ها به این صورت است:

هزینه اقامت در بالی:

حدود 96 تا 116 هزار روپیه اندونزی (7 تا 8.5 دلار آمریکا) برای رزرو یک اتاق از یک هتل خوب

هزینه غذا در بالی:

حدود 100هزار تا 120 هزار روپیه اندونزی (8.6 دلار آمریکا) برای خوردن یک غذای خوب

هزینه تفریح در بالی:

حدود 90 هزار روپیه اندونزی(6.5 دلار آمریکا) برای ورودی دو معبد (Tanah Lot و Uluwatu)

هزینه حمل و نقل در بالی:

حدود 150 هزار روپیه اندونزی (10.8 دلار آمریکا) برای سفرهای درون شهری با تاکسی

جمع هزینه ها:

حدود 456 هزار روپیه اندونزی (32.8دلار آمریکا)

به خاطر داشته باشید که…

  1. با توجه به اینکه شرایط حمل و نقل در بالی چندان مساعد نیست. درصورتی که مدام تاکسی کرایه کنید، مخارجتان ممکن است از اندازه تخمین زده شده بیشتر گردد؛ اما درصورتی که بخش های زیادی از مسیرتان را پیاده روی کنید یا با موتور برقی به کشف جزیره بپردازید، می توانید در هزینه های سفر بالی صرفه جویی کنید.
  2. اقامت در هتل های لوکس پنج ستاره و غذا خوردن در رستوران های مجلل بالی، خرج و مخارج سفرتان را چندین برابر می نماید؛ بنابراین اگر در پی مقرون به صرفه سفر کردن هستید، دور این گزینه ها را خط بکشید.

و در انتها…

هر چیزی که برای سفر بالی احتیاج داشتید بدانید را در این راهنما آوردیم. اگر دیوانه طبیعت هستید و می خواهید در یک جزیره در قلب اقیانوس چند روزی را سپری کنید، بالی برترین انتخاب است. مطمئن باشید که این سفر به میزان ای مجذوب کننده است که، مزه آن تا سال ها زیر دندانتان می ماند و حتی وسوسه می شوید که برای دومین یا چندمین بار سفر بالی را تجربه کنید.

منبع:عـلی بـابا

منبع: دیجیاتور
انتشار: 13 مرداد 1401 بروزرسانی: 13 مرداد 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2154

به "راهنمای جامع و کامل برای سفر به بالی، جزیره اسرارآمیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جامع و کامل برای سفر به بالی، جزیره اسرارآمیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید