خواص آب قلم برای سلامتی

به گزارش بانوی ایران، قلم گاو و آب قلم از فواید و خواص بسیار بالایی برخوردار است که در ادامه با تمام این خواص و فواید آشنا خواهید شد.

خواص آب قلم برای سلامتی
همان طور که می دانید استخوان ها غنی از کلاژن است. برای تهیه عصاره قلم مغز استخوان، استخوان ساق پا و زانو برترین نوع استخوان است. اطلاعات بیشتر در این باره را در ادامه بخوانید:

ترفندی برای طعم بهترعصارهبرای این که طعم گوشت بیشتری داشته باشید، میزانی استخوان دنده به آن بیفزایید.

دلیل تفاوت رنگ عصاره قلم چیست؟آب استخوان را به دو روش می توان تهیه کرد. یک روش این است که استخوان به همراه گوشت یا به تنهایی با چند سبزی و طعم دهنده داخل قابلمه یا زودپز ریخته و به مدت طولانی پخته گردد که محصول به دست آمده، آب استخوان سفید است. نوع دیگر آب استخوان قهوه ای است که در این روش ابتدا استخوان ها برشته می گردد. سپس در قابلمه به همراه مواد می پزد.

این روش طعم و رنگ بهتری خواهد داشت.

ترفند هابرای ذخیره آب استخوانآن را داخل ظرف دردار فریزری یا ظرف قالب یخ بریزید و می توانیدبه مدت حداکثر یک سال فریز کنید یا می توانیدبعد از فریز کردن این قطعات را داخل کیسه زیپ لاک بریزید. شیشه های مربا و سس برای نگهداری آب استخوان خوب هستند، اما به هنگام فریز شدن، ترک برمی دارند یا شنماینده می شوند.1

کالری موجود در قلم گاوکالری 310 و سدیم 65 میلی گرم

چربی کامل 25 گرم، پتاسیم - - میلی گرم

چربی اشباع شده 10 گرم کل کربوهیدرات 0 گرم

فیبر رژیمی 0 گرم

چربی اشباع نشده 0 گرم

قند 0 گرم

ترنس 0 گرم

پروتئین 20 گرم

کلسترول 75 میلی گرم

ویتامین آ 0%

کلسیم 2%

ویتامین سی 0%

آهن 10%

سرما خوردگی و برونشیتدلیل علمی محکمی وجود دارد که ما در فصل سرما و آنفولانزا به سوپ مرغ احتیاج داریم. در سال 2000، یک مطالعه بر روی قفسه سینه، که سوپ مرغ را مورد مطالعه قرار داده بودند (قلم و آب قلم) منتشر شد و دریافت که در واقع به کاهش علائم سرماخوردگی، با باز کردن خلط، باز کردن مسیرهای تنفسی و به هضم آسان یاری می نماید.علاوه بر این، طبق گفته پزشکان سوپ مرغ به طور طبیعی حاوی اسید آمینه سیستیمی است که به طور شیمیایی شبیه داروی برونشیت است.

درمان التهاب

مطالعات نشان می دهد که بسیاری از آمینو اسیدها در قلم و آب قلم (مانند سیستین، هیستیدین و گلایسین)، التهاب را کاهش می دهند و ال-گلوتامین به طور خاص التهاب روده را کاهش می دهد. علاوه بر این، همان مقاله که در ماه اکتبر سال 200 که در بالا ذکر شد به این نتیجه رسید که فواید ضد التهابی سوپ مرغ می تواند یکی از چیزهایی باشد که برای تسکین علایم سرماخوردگی رایج بسیار مفید است.

استحکام دندان ها و استخوان هامطالعه ای که بر روی مواد مغذی ضروری برای سلامت استخوان انجام شد، نشان داد که فرآیند تشکیل استخوان احتیاج به تامین کافی و ثابت این مواد مغذی دارد:کلسیم، پروتئین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، منگنز، مس، آهن، بور، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C و ویتامین های B.قلم و آب قلم و گوشت یا ماهی منبع خوبی از همه این ویتامین ها و مواد معدنی هستند.

یاری به کاهش وزندر حالی که مطالعات بیشتری درباره باکتری های شکمی و کاهش وزن ضروری است انجام گردد، اما تحقیقات نشان داده اند که افراد چاق بیشتر از نوع خاصی از باکتری به نام فیرمیکوتس و اندازه کم تری از نوع دیگری به نام باکتریودتس در بخش های گوارشی خود دارند. اندازه بالای فیرمیکوتس منجر به میزان بیشتر کالری استخراج شده از غذا می گردد بنابراین نسبت بالاتر فیرمیکوتس به باکتریودتس به یکی از عوامل چاقی تبدیل شده است. قلم و آب قلم منبع خوبی از ال-گلوتومین که یک آمینو اسید ضروری برای بدن و سلامت شکم است.

طبق مطالعات ال-گلوتومین برای کاهش فیرمیکوتس در روده مفید است و بنابراین به کاهش وزن یاری می نماید.مطالعات بسیاری نیز به این مساله توجه دارند که مصرف سوپ قبل از یک وعده غذایی کاهش وزن را به خاطر میزان کم کالری که در طول غذا خورده بودند، افزایش می دهد.خوردن سوپ در واقع مصرف کالری را در غذای بعدی کاهش می دهد و تنها سوپ - نه غذا با آب - برای این اثر مفید است.

برای پوستقلم و آب قلم، به خصوص وقتی از سبزیجات هم درست گردد، الکترولیت ها (مواد معدنی) و کربوهیدرات ها (از سبزیجات) را به رژیم غذایی می افزاید.مطالعات نشان داده اند که خوردن قلم و آب قلم، الکترولیت ها و آب خوبی به بدن می دهد.2

مواد مغذیآب قلم غنی از پروتئین و مواد معدنی مختلف از جمله کلسیم، پتاسیم، منیزیم، آهن، فسفر و... است. علاوه بر آن، حاوی ویتامین های B نیز است. بنابراین منبع خوب مواد مغذی مورد احتیاج بدن برای فرایند سوخت و ساز است. بیشتر این مواد مغذی در غذاهای آماده وجود ندارد.

سلامت مفصل هاآب جوشیده استخوان سرشار از ماده مغذی است که به تقویت استخوان ها، رباط ها، تاندون ها و غضروف ها یاری می نماید و مفصل ها را سالم نگه می دارد. این آب سرشار از اسیدهای آمینه به نام پرولین و گلیسین است که برای بافت های بدن ضروری است. مبتلایان به التهاب مفصل و استخوان، مکمل های کوندرویتین سولفات مصرف می نمایند زیرا مانع از شکستگی غضروف مفصل می گردد. غذاهای طبیعی نسبت به مکمل غذایی سالم تر است. گلیسین، پرولین و آرژنین در کاهش التهاب و درد مفصل موثر است.

مواد مغذیزنان باردار یا شیرده که به احتمال زیاد دچار کاهش مواد معدنی می شوند، هر روز آب قلم مصرف نمایند. این عصاره به ساخت خون یاری می نماید. گلیسین فراوری هموگلوبین را افزایش می دهد.

دستگاه گوارشژلاتین که از کلاژن استخوان ها به دست می آید، آسان هضم می گردد. این ماده عملکرد روده کوچک را بهبود می بخشد و سیستم گوارش را تقویت و سوخت و ساز پروتئین را تحریک می نماید تا بدن بتواند پروتئین را هضم کند. بنابراین افرادی که حساسیت غذایی دارند، این عصاره را به برنامه غذایی روزانه شان اضافه نمایند.

عملکرد مغزویتامین ها و مواد معدنی موجود در این ماده غذایی به فراوری خون، بهبود کیفیت خون و جریان خون یاری می نماید و در نهایت عملکرد مغز را بهبود می بخشد. گلیسین نوعی اسیدآمینه است که در عملکرد سیستم مرکزی اعصاب نقش مهمی ایفا می نماید. خلق و خو را تنظیم می نماید و حافظه را بهبود می دهد. با ایجاد آرامش، خواب آرام را تضمین می نماید. پرولین، نوعی اسید آمینه است که کلسترول های کوچک و چسبیده به دیواره های رگ های خون را رها می نماید. بنابراین احتمال گرفتگی قلب و رگ های خون را کاهش می دهد.

فرایند پیری را کند می نمایدچین و چروک بر اثر کاهش فراوری کلاژن رخ می دهد. کلاژن تشکیل دهنده اصلی مو، پوست و ناخن است. ماده مغذی موجود در عصاره استخوان می تواند کیفیت مو، پوست و ناخن را به طور چشمگیری بهبود دهد. پرولین سلولیت را کاهش می دهد و پوست را نرم می نماید. برای پوست عاری از چین و چروک و موهای شاداب، روزانه این عصاره را مصرف کنید.

سیستم ایمنیمصرف این عصاره حساسیت و عدم تحمل غذایی را رفع می نماید. این امر مانع از بروز بیماری های خودایمنی می گردد. آرژنین به عملکرد سیستم ایمنی و بهبود زخم ها یاری می نماید و سلول های آسیب دیده کبد را ترمیم می نماید.عملکرد کلیه ها و غدد فوق کلیوی را بهبود می دهد.

براساس طب چینی، این عصاره غنی از ماده مغذی است که عملکرد کلیه ها و غدد فوق کلیوی را بهبود می دهد. هورمون هایی که از این غدد رها می گردد، از چند طریق به حفظ سلامت جسمی و ذهنی یاری می نماید.3

پی نوشت:

1.www.yjc.ir

2.www.namnak.com

3.www.mashreghnews.ir

منبع: راسخون
انتشار: 2 آذر 1400 بروزرسانی: 2 آذر 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1915

به "خواص آب قلم برای سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص آب قلم برای سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید