تولدهای لاکچری زودهنگام، تضییع حقوق فرزندان است

به گزارش بانوی ایران، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران در خصوص تولد زودهنگام نوزادان به دلیل تاریخ لاکچری 99.9.9 واکنش نشان داد.

تولدهای لاکچری زودهنگام، تضییع حقوق فرزندان است

ناهید خداکرمی در گفت و گو با خبرنگاران، در خصوص تمایل بعضی خانواده ها برای به جهان آمدن فرزندشان در تاریخ رُند 99.9.9 با بیان این که چنین تفکری که یک نفر به خاطر یک عدد رند می خواهد فرزندش را زودتر از موعد مقرر به جهان بیاورد نشان دهنده جهالت و نادانی است و این نشان می دهد که هنوز زنان و خانواده هایی وجود دارند که متوجه عمق فاجعه در به جهان آمدن پیش از موعد فرزندانشان نیستند و می خواهند با هر روش مداخله ای، در زمان تولد فرزندشان تعجیل ایجاد نمایند و این سبب می گردد که فرزند آنها در معرض خطر و بیماری ها در آینده دور و نزدیک باشد.

وی که رئیس انجمن علمی مامایی ایران نیز هست با بیان این که دقت داشته باشیم که زایمان یک عمل طبیعی و نه لاکچری است، اظهار کرد: نوزادان از هفته 38 تا 41 می توانند به صورت طبیعی به جهان بیایند و همان طور که نمی گردد جلوی تولد یک جنین آماده را گرفت، اجازه نداریم که نوزادی را حتی یک روز زودتر از بروز علائمی همچون درد و پاره شدن کیسه آب به جهان آوریم و باید همه علائم برای زایمان به موقع وجود داشته باشد نه این که صرفا برای یک عدد فرزندمان را زودتر به جهان بیاوریم.

رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران با تاکید بر این که انجام روش های مداخله ای برای تولد پیش از موعد یک جنین تنها به خاطر یک تاریخ لاکچری پایمال کردن حق و حقوق جنین و مادر است، توضیح داد: فکر نکنید که این تولد پیش از موعد تنها برای نوزاد خطرناک است، چرا که این عمل پیش از موعد به بدن مادران باردار نیز شوک وارد نموده و ممکن است باعث بروز بعضی ناتوانی ها و بیماری ها در بلندمدت در زنان گردد.

خداکرمی با بیان این که ممکن است با تولد زودهنگام، یک جنین به ظاهر سالم باشد، اما ممکن است دستگاه گوارش، اعصاب و غیره آن هنوز به مرحله رسیدگی کامل نرسیده باشد و زمینه بروز بعضی بیماری ها همچون آسم، مسائل تنفسی، چاقی و دیابت و غیره در کودک ایجاد می گردد.

خداکرمی تاکید نمود: خانواده ها باید بدانند که به خاطر یک عدد رُند 99.9.9 نباید فرزندانشان را در معرض مادام العمر بیماری ها قرار دهند و قطعا فرزندان نیز در مواجهه با این بیماری ها والدین شان را نخواهند بخشید که به ازای یک تاریخ فراوری لاکچری، بیماری های زیادی را به آنها هدیه می نمایند.

وی گفت: بعضی مادران می خواهند فرزندشان را با آمپول فشار یا عمل سزارین در این تاریخ به جهان بیاورند اما دقت داشته باشید که زایمان یک فرآیند آنی و لوکس نیست که فقط به خاطر یک تاریخ از آن سوء استفاده کنیم.

این عضو شورای شهر با بیان این که باید رسانه ها، شهرداری ها و مجلس های محلی برای افزایش و ارتقاء سطح آگاهی های زنان وارد شوند، اظهار کرد: ما در تهران 360 سرای محله داریم که در آن پرستاران و ماماها فعال هستند و باید در خصوص سلامت باروری و تولدهای لاکچری و تاثیر آن بر سلامت جنین آموزش هایی را به خانواده ها بدهند تا از این طریق سطح آگاهی مردم افزایش یابد و خودشان تمایلی برای به جهان آوردن پیش از موعد فرزندشان داشته باشند نه این که سیستم درمانی کشور مجبور گردد که محدودیت هایی را ایجاد کند.

خداکرمی در ادامه تصمیم سازمان ثبت احوال برای ثبت تاریخ 9.9.99 برای متولدین اول تا15 آذر گفت: این تصمیم سازمان ثبت احوال نیز جالب و عجیب است چراکه افراد برای داشتن تاریخ تولد لاکچری فرزندشان، تاریخ زایمان را جلو می اندازند که این خطرات زیادی دارد و اگر واقعا ثبت احوال می خواهد یاری کند باید نهم به بعد را در شناسنامه به همان تاریخ رند درج کند تا مردم راغب شوند که فرزندشان را در موعد مقرر بجهان بیاورند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 5 دی 1399 بروزرسانی: 5 دی 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1383

به "تولدهای لاکچری زودهنگام، تضییع حقوق فرزندان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تولدهای لاکچری زودهنگام، تضییع حقوق فرزندان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید