بازی تازه Gears of War باید اصالت عناوین اصلی مجموعه را حفظ کند
به گزارش بانوی ایران، رویداد چندی پیش ایکس باکس برای هواداران این پلتفرم ثمره زیادی داشت. به علت اینکه شرکت سازنده تصمیم گرفته تا از چندین بازی مختلف از جمله بازی تازه مجموعه گیرز آو وار (Gears of War) رونمایی کند. مجموعه گیرز آو وار را می توان یکی از مشهورترین مجموعه های انحصاری ایکس باکس است و خبر یک عنوان تازه از این مجموعه برای هواداران بسیار خوشایند بود.
نام نو بازی گیرز آو وار، روز ای (E Day) است. این بازی در اصل پیش در آمد عناوین اصلی مجموعه گیرز او وار بوده و قرار است به سوالات بسیاری از کاربران پاسخ بدهد. بازی روز ای قرار است کاربران را در جایگاه مارکوس فنیکس (Marcus Fenix) قرار بدهد. البته کاربران با یک مارکوس بی تجربه و تازه کار روبرو بوده که به نوبه خود بسیار جالب است.
جهتی که شرکت سازنده برای بازی روز ای انتخاب نموده بسیار جالب است. به علت اینکه حدود 5 سال از عرضه بازی گیرز 5 می گذرد و نکته جالب اینجاست که شرکت سازنده داستان شماره 5 را نیز به طور کامل تمام نکرد. با توجه به روندی که شرکت سازنده داشته، می توان گفت که شرکت The Coalition بیشتر به گذشته نگاه می نماید. به همین علت است که در بازی روز ای نه تنها از لحاظ داستانی بلکه از لحاظ گیم پلی هم شرکت سازنده در کوشش است تا اصالت این مجموعه را دوباره زنده کند.
آنالیز سه گانه اول گیرز آو وار
سه گانه اصلی و اول مجموعه گیرز آو وار بیشتر روی مبارزات و حالت بزن بزن تمرکز داشتند. به این شکل که شخصیت اصلی شما با تعدادی حرکت خاص و ابزار متنوع قدرتمند شده و در کوشش است تا دشمنان را به راحتی از بین ببرد. این موضوع باعث شده بود که خشونت بازی گیرز آو وار به شدت زیاد باشد و از طرفی هواداران زیادی به سمت خود جذب بکند. همین حالت آرکید گونه و غیر واقعی باعث شده بود که خلاقیت و تنوع در این بازی بسیار زیاد باشد. به نوعی می توان گفت که برای یک بازی که از اره برقی برای مبارزه استفاده می نماید، هیچ چیز دیگری عجیب نیست!
بخش دیگر بازی گیرز آو وار تیم آن است. به این شکل که شما در این بازی تنها با یک کرکتر روبرو نیستید، بلکه این کرکتر در یک تیم قرار داشته و شما با این تیم باید کنار بیایید. شخصیت های هر کدام از این افراد با یکدیگر تفاوت داشته و همین موضوع باعث شد که مکالمات و بحث های جالبی در میان آن ها شکل بگیرد. از طرفی شما باید عنصر کار تیمی را در این بازی لحاظ می کردید مگرنه مبارزات برای شما به شدت سخت می شد.
دقت کنید که موارد بسیاری وجود داشتند که بازی گیرز آو وار را به یکی از برترین عناوین سوم شخص تبدیل می کردند. از روند داستانی خاص گرفته تا تنوع زیاد سلاح و کار تیمی همگی باعث شدند که این مجموعه هواداران زیادی داشته باشد. در این میان چیزی که واقعاً باعث شد این بازی متفاوت باشد جنبه سرگرم نمایندگی و هالیوود گونه آن بود. چیزی که تجربه ای مشابه با فیلم های قدیمی مثل ترمیناتور 2 (Terminator 2) را در قالب یک بازی به کاربران ارائه می داد.
آنالیز سه گانه دوم گیرز آو وار
اگر بخواهیم دقیق باشیم، سه گانه دوم هنوز کامل نشده است. به علت اینکه بازی های اصلی گیرز آو وار تنها 5 عدد هستند و روز ای هم یک پیش عایدی است. نکته جالب اینجاست که این سه گانه دوم تفاوت زیادی باسه انه اول دارد. شرکت سازنده همچنان کوشش نموده که به مکانیک های اصلی گیم پلی و داستانی گیرز آو وار در شماره 4 و 5 وفادار بماند ولی فاصله زیادی با فرمول اصلی پیدا نموده است.
شرکت Coalition در این چند بازی آخر کوشش نموده تا یک شخصیت نو برای بازی خود خلق کند. به همین علت از فرمول اصلی فاصله پیدا نموده و یک داستان جدی را به کاربران شرح می دهد. اگر شما به این زاویه دید نو توجه کنید متوجه خواهید شد که شرکت سازنده بیشتر کوشش نموده تا به چیزی که در آن موقع محبوب بوده توجه کند و به همین علت این 2 بازی مثل سه گانه اصلی خاص و به یادماندنی نیستند.
نکته جالب اینجاست که این موضوع در میان فیلم های هالیوودی هم وجود دارد. به این شکل که این فیلم سازهای هالیوود علاقه خاصی به ساختن دنبال و میراث یک کرکتر دارند و همین موضوع تقریباً در خصوص گیرز آو وار هم صدق می نماید. بازی های نوی گیرز آو وار که به وسیله شرکت The Coalition ساخته می شدند شامل چندین شخصیت نو بودند. این کرکترهای نو در کنار شخصیت های اصلی کار نموده و به نوعی قصد دارند راه آن ها را ادامه بدهند.
هسته اصلی بازی های نو گیرز او وار را کیت دیاز (Kait Diaz) شکل می دهد. کسی که در گذشته یک انسان خارجی بود و حال برای دولت COG کار می نماید. در کل از لحاظ داستانی سه گانه دوم هم کیفیت بالایی دارد ولی مشکل اینجاست که آن حس خاص و اصیل بودن را به کاربران ارائه نمی دهند. مگرنه از لحاظ آنالیز زندگی افرادی که خارج از COG بوده و ویژگی اخلاقی آن ها عملکرد بسیار خوبی دارد.
چیزی که این کرکتر نو را به سه گانه اصلی وصل می نماید، کرکتری به نام جی دی (JD) است. جی دی فرزند مارکوس فنیکس بوده و مانند بسیاری از فیلم های هالیوودی باید پدر خود را ترغیب کند تا دوباره به مبارزه باز گردد. بحث اصلی اینجاست که ارتباط میان جی دی و مارکوس چندان جالب نیست. مارکوس تبدیل به پدری غمگین شده و رفتاری مشابه با کریتوس (Kratos) در مجموعه خدای جنگ (God of War) دارد.
هر دو داستان کیت و جی دی عمیق تر و قوی تر از چیزی است که ما از قبل شاهد آن بودیم. از طرفی ارتباط میان کرکترها به شدت بهتر شده و انیمیشن هم نقش مهمی در این زمینه دارد. بحث اصلی اینجاست که این داستان عمیق و این شکل و شمایلی که مجموعه گیرز به خود گرفته باعث شده که بیش از پیش مشابه با رقبای خود باشد و تفاوت چندانی نداشته باشد. در اصل اگر بخواهیم بگوییم گیرز آو وار از حالت سطحی و سرگرم نماینده خود فاصله گرفته و تبدیل به یک عنوان جدی شدی شده است. چیزی که در جهانی گیمینگ در این دوران کم مشاهده می گردد.
این جدی شدن بازی در زمینه گیم پلی و مکانیک بازی هم وارد شده است. برای مثال در گیرز 5 شما با یک محیط گسترده روبرو بوده و دیگر خبری از روند خطی بازی های قدیمی گیرز در این بازی نیست. همین موضوع باعث شده تا چندین مأموریت جانبی و قابلیت های مختلف به بازی اضافه گردد. نکته اینجاست که روی برگه این ایده بسیار خوب است ولی وقتی در جهانی بازی بگردید متوجه خواهید شد که چرا بازی های قبلی به این شکل نبودند. به علت اینکه جهانی بازی بسیار خالی و تنها است.
در جهانی گیرز او وار 5 جابجا شدن بین منطقه ها مختلف اصلاً مجذوب نماینده نیست و مأموریت های اصلی هم مجذوب نمایندهیت خاصی ندارند. حال شما این جهانی ساده را با جهانی بخش Intestinal Fortitude بازی گیرز 2 مقایسه کنید. شما در این بخش از بازی در سیستم گوارشی یک کرم لوله ای قرار دارید و باید دشمنان را در اینجا از بین ببرید. بحث اینجاست که جهانی این بخش به حدی مجذوب نماینده طراحی شده که نشان می دهد گیرز او وار نیازی به یک جهان باز ندارد. حتی اتمام این بخش مجذوب نماینده و خونین است و در آن مارکوس سیستم قلبی عروقی این کرم را با یک اره برقی نصف نموده و از بدن این موجود خارج می گردد. این سیستم عجیب و غریب همان چیزی است که باید در مجموعه گیرز او وار وجود داشته باشد. همان چیزی که در گیرز 4 و 5 وجود ندارد.
شرکت Coalition در طراحی خود محدود است
شرکت Coalition در طراحی خود هم محدودیت خاصی دارد. برای مثال در برخوردها و دشمنان این موضوع به وضوح وجود دارد. حالت Swarm که نواً به بازی ها اضافه شده در گذشته در هیولایی به نام Snatcher وجود داشته است. این هیولا این توانایی را داشت که شما را بدزدد و به مکانی نو ببرد. این حالت خاص باعث می گردد که ارتباط نوی میان دشمن و کرکتر اصلی شکل بگیرد و هر برخورد حالت خاصی داشته باشد. مخصوصاً اینکه در حالت همکاری (Co-Op) تمام تمرکز روی Snatcher است به علت اینکه می تواند یکی از اعضا را به طور کامل حذف بکند.
نکته اینجاست که این هیولای خاص در دو بازی قبلی هم جزو اصلی در مبارزه بودند و به طور کلی بخش دشمنان بازی از موجوداتی تشکیل شده که یا در گذشته وجود داشتند یا اینکه با کمی تغییر همچنان به کار خود ادامه داده اند. نکته جالب اینجاست که شرکت سازنده تصمیم گرفته تا در بازی روز ای به عقب باز گردد. در نتیجه در این بازی محدودیت از قبل هم بیشتر شده و حال شرکت سازنده در شرایط بسیار خاصی واقع شده است. با توجه به خط داستانی این بازی نو، معرفی یک دشمن تازه کار بسیار سختی است و از طرفی همچنان امکان آن وجود دارد. برای مثال یک نسل از لوکاست (Locust) قبل از اتفاقات بازی های دیگر گیرز آو وار از بین رفته باشد!
نشانه های تغییر هم وجود دارد
نکته مثبت اینجاست که نشانه های تغییر در مجموعه گیرز آو وار وجود دارد. برای مثال بسته الحاقی Hivebusters که داستان بازی گیرز 5 را توسعه می داد، تقریباً یک مورد ایده آل بود. این بسته الحاقی حالت فانتزی و آرکید سه گانه قدیمی را با داستان سرایی سه گانه بعدی ترکیب نموده و یک ساختار بسیار جالب را به کاربران ارائه می دهد.
این بسته الحاقی به یک گروه نو به نام اسکورپیو (Scorpio) توجه می نماید. یک گروه سه تایی که دقیقاً مشابه به فیلم های اکشن هالیوودی در دهه 80 میلادی بوده و در سال 2020 دوباره زنده شده اند. یکی از کرکترهای جالب این بسته الحاقی مک (Mac) است. یک مرد اسکاتلندی که ادب زیادی در مکالمات ندارد ولی به گروه COG پیوسته تا انتقام فرزندش را بگیرد.
داستان پس زمینه این شخصیت بسیار جالب است و شباهت با کرکترهای دیگر دارد. از طرفی شرکت سازنده کوشش نموده تا این داستان را از حالت غمگین خارج نموده و یک زمینه طنز به آن اضافه کند. این بسته الحاقی از لحاظ داستانی بازی گیرز آو وار را توسعه می داد و همینطور اینکه با وجود اینکه یک بسته الحاقی ساده بود، مکانیسم های نوی به بازی اضافه می کرد. مکانیسم هایی که گیم پلی بازی را مجذوب نماینده تر نموده و مهم تر از همه آن را به شدت مفرح می نماید.
شرکت Coalition در این چند سال دو عنوان بسیار قدرتمند از مجموعه گیرز آو وار عرضه نموده است. هر دو بازی از لحاظ مکانیکی به شدت قوی بوده و مبارزات خیلی خوبی داشتند. با این حال جهانی این عناوین نتوانستند از پتانسیل کامل مجموعه گیرز آو وار استفاده نمایند و یک تجربه کامل را به کاربران ارائه دهند.
جهانی این دو بازی به واقعیت بیشتر نزدیک بوده و از طرفی طراحی معمولی تری دارد. نکته اینجاست که گیرز 4 و 5 به موارد احساسی بیشتر اشاره نموده و ارتباط میان جهان و کرکتر را بهتر بیان می نماید. با این حال این واقعی بودن مانع از این شده که دو بازی آخر گیرز تجربه اصیلی که در سه گانه اصلی وجود داشت را به کاربر ارائه نمی دهند. بسته الحاقی HiveBusters در حد کمی این تجربه را به کاربران ارائه داده و تقریباً همان چیزی است که از مجموعه گیرز آو وار انتظار می رود. در نتیجه شرکت سازنده متوجه چیزی که هواداران می خواهند شده و در جهت درستی حرکت می نماید.
تریلر بازی روز ای به شدت جدی بوده و می توان گفت که از هر گیرز آو وار دیگری بیشتر واقعی به نظر می رسد. با این حال در مصاحبه اخیر با شرکت سازنده گفته شده که این بازی قرار است به ریشه های گیرز آو وار توجه ویژه ای بکند. در اصل شرکت سازنده کوشش نموده تا تکنیک های نوی را با زمینه قدیمی به بازی اضافه نموده و تنوع را در حفظ اصالت به بازی اضافه نموده است. چیزی که باعث می گردد یک بازی با داستان پیش عایدی قوی عمل بکند هم همین است.
نکته اینجاست که شرکت سازنده با بسته الحاقی آخر خود اعلام نموده که میخواهد به عناوین اصلی گیرز آو وار نگاهی بیاندازد. در نتیجه شرکت Coalition در بازی آخر خود هم به این موضوع توجه ویژه ای نموده و کوشش نموده تا به نوعی روند بسته الحاقی خود را توسعه دهد. در نتیجه اگر این شرکت بتواند چیزی که گفته را اجرا کند، ما با یک جهانی بسیار لذت بخش و مجذوب نماینده در کنار یک داستان قوی و احساسی روبرو خواهیم بود. همه این موارد با یک گیم پلی مفرح می تواند بازی ایده آلی که هواداران گیرز سال ها منتظر آن بودند را به آن ها ارائه دهد.
منبع: IGN
منبع: دیجیکالا مگ