انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی RO و کاربرد ها

به گزارش بانوی ایران، مسائل ناشی از شوری آب امروزه حتی در آب شهری نیز دیده می گردد. به همین منظور استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی RO به منظور برطرف مسائل ناشی از شوری آب رواج یافته است. این دستگاه ها بر اساس فشار اسمزی و به یاری ممبران هایی با روزنه های نانومتری عمل تصفیه آب یا همان شیرین کردن آب را انجام می دهند. این دستگاه ها از ظرفیت 5 متر مکعب تا هزاران متر مکعب فراوری و کاربرد آن ها جهت شیرین کردن آب لب شور (brackish water) و آب دریا (Sea water) می باشد.

انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی RO و کاربرد ها

دستگاه تصفیه آب صنعتی RO چیست؟

منظور از RO در دستگاه تصفیه آب صنعتی فرایندی است که در این دستگاه استفاده شده است. Reverse Osmosis یا همان اسمز معکوس عملیاتی است که آب را از شور به شیرین تبدیل می نماید. در این دستگاه ممبران های اسمز معکوس به وسیله پمپ های فشار قوی از آب پر می شوند و نفوذ آب از این ممبران ها منجر به جدا شدن نمک ها و رسوبات از آب می گردد.

اجزای تصفیه آب صنعتی

مهم ترین بخش آب شیرین کن ها ممبران های آن هاست که البته به وسیله پمپ فشار قوی تغذیه می شوند. بنابراین این دو بخش نقش اساسی در تصفیه آب بازی می نمایند. اما بخش های تکمیلی دیگری نیز به منظور بهبود عملکرد ممبران ها و یاری به تصفیه آن ها نیز در سیستم تعبیه می گردد. فیلتر شنی، فیلتر کربنی و فیلتر کارتریجی جهت انجام پیش تصفیه و یاری به کاهش گرفتگی ممبران ها، سیستم اتوفلاش جهت تزریق آب تصفیه شده در هنگام خاموشی دستگاه، سیستم CIP جهت شست وشوی ممبران ها، اشعه UV برای حذف عوامل بیماری زا و غیره. این مجموعه تجهیزات دستگاه تصفیه آب صنعتی را تشکیل می دهد.

انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی

به علت تنوع استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی در مراکز و کارخانه های مختلف انواع مختلفی از این دستگاه فراوری شده است که در ادامه به شرح هر کدام و کاربرد های آن می پردازیم.

دستگاه تصفیه آب صنعتی 5 متر مکعب در روز

دستگاه تصفیه آب صنعتی 5 متر مکعب در روز کوچکترین نوع دستگاه تصفیه آب صنعتی می باشد. این دستگاه در شبانه روز 5 هزار لیتر و در ساعت 210 لیتر آب شیرین فراوری می نماید. با توجه به شوری آب بیشترین دور ریز این دستگاه 1.5 متر مکعب در روز است اما اگر TDS آب پایین باشد همچون آب شهری این مقدار تا حد زیادی کاهش می یابد. در این دستگاه از ممبران 4 اینچی استفاده می گردد که میتواند هم برای تصفیه آب لب شور با TDS کم تر از 6000 و آب شور با شوری بیش از 6000 میلی گرم بر لیتر مورد بهره وری قرار بگیرد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی

با توجه به ظرفیت این آب شیرین کن می توان از آن برای کارگاه های کوچک، گلخانه ها، کارخانه های داروسازی، فراوری مواد شیمیایی و بعلاوه مراکز مسکونی با جمعیت 25 تا 30 نفر استفاده کرد.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 5 متر مکعب

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 5 متر مکعبی به عوامل مختلفی مانند احتیاج و یا عدم احتیاج به پیش تصفیه، نوع ممبران ها، سیستم های تصفیه تکمیلی و از همه مهم تر کیفیت آب بستگی دارد. برای اطلاع از قیمت بهتر است با شرکت سازنده تماس گرفته و با توجه به اطلاعات فنی و کیفیت آب قیمت را جویا شوید.

دستگاه تصفیه آب صنعتی 10 متر مکعبی

یکی از رایج ترین دستگاه های آب شیرین کن، دستگاه تصفیه آب صنعتی 10 متر مکعبی می باشد. توان فراوری آب این دستگاه ده هزار لیتر در شبانه روز و یا 450 لیتر در ساعت است. آب فوق شور این دستگاه که معمولا دور ریز می گردد حدود 3 متر مکعب در روز است که البته می توان با برگشت دادن این آب و تصفیه کردن مجدد بخشی از آن تا حدی از این دور ریز کم کرد. در این دستگاه از دو ممبران 4 اینچی استفاده می گردد. برند های فیلمتک آمریکا، تورای و کمفلو معتبر ترین برند های ممبران مورد استفاده این دستگاه برای تصفیه آب شور و لب شور می باشند.

کاربرد های دستگاه تصفیه آب صنعتی 10 متر مکعبی

آب شیرین شده به وسیله این دستگاه قابلیت استفاده در کارخانه ها، کارگاه ها، کشاورزی، گلخانه و مراکز و مجتمع های مسکونی با جمعیت حدود 50 تا 60 نفر را دارد. TDS آب خروجی از این دستگاه کم تر از 50 میلی گرم بر لیتر است و می تواند برای صنایع حساس که آبی با کیفیت بالا احتیاج دارند مورد استفاده باشد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی 15 متر مکعب در شبانه روز

در ساخت این دستگاه از سه ممبران 4 اینچی استفاده شده است که توان فراوری 15000 متر مکعب آب شیرین در شبانه روز و یا 650 لیتر در ساعت را دارند. این سه ممبران درون یک پرشروسل قرار گرفته و آب با فشار بالا از آن ها عبور می نماید.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی 15 متر مکعب در روز چیست؟

علی رقم افزایش ظرفیت فراوری آب، کیفیت آب فراوریی به وسیله این دستگاه در ظرفیت های بالا تغییری پیدا نمی نماید. تصفیه آب صنعتی 15 متر مکعبی می تواند شوری آب را تا زیر 75 میلی گرم بر لیتر کاهش دهد و تمام سختی و فلزات سنگین آب را از بین ببرد.

کاربرد این دستگاه در مراکز مسکونی با جمعیت بین 75 تا 90 نفر، کارخانه های فراوری مواد شیمیایی و داروئی، کارخانجات فراوری مواد غذایی، آبیاری زمین های کشاورزی و غیره می باشد.

دستگاه تصفیه آب صنعتی 25 متر مکعبی

در این دستگاه از یک ممبران 8 اینچی استفاده می گردد. توان این دستگاه برای تصفیه کردن آب لب شور و شور می باشد. به این ترتیب با یاری این دستگاه می توان روزانه 25 هزار لیتر آب با TDS تا 40000 را به شوری کم تر از 75 میلی گرم بر لیتر رساند.

قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی 25 متر مکعب اختلاف ناچیزی با دستگاه 20 متر مکعب در شبانه روز دارد. به همین علت خرید این دستگاه بیشتر توصیه می گردد.

کاربرد دستگاه تصفیه آب صنعتی 25 متر مکعبی

در شهرک های مسکونی، منطقه ها روستایی، کمپ های مسکونی و اداری، کشاورزی، کارخانه ها، صنایع و غیره می توان از دستگاه تصفیه آب صنعتی 25 متر مکعب در روز استفاده کرد. مقدار دور ریز یا پساب دستگاه بین 4 تا 8 متر مکعب در روز است.

ظرفیت های بزرگ تر دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

ظرفیت فراوری دستگاه های آب شیرین کن نامحدود است و می توان تا 1000 متر مکعب و حتی بیشتر آب شیرین در روز فراوری کرد. ترکیبی از ممبران های 4 اینچی و 8 اینچی میتوان در این سیستم استفاده کرد تا ظرفیت مورد نظر فراوری گردد. با افزایش فراوری آب شیرین مقدار پساب شور نیز افزایش می یابد. به همین دلیل از یک سیستم بازگشت آب پساب شور استفاده می گردد تا بخشی از آب دور ریز دوباره مورد تصفیه قرار بگیرد.

ساخت آب شیرین کن صنعتی

در صورتی که احتیاج به دستگاه آب شیرین کن صنعتی دارید می توانید گروه صنعتی آب سازه یکی از بزرگترین سازندگان تصفیه آب صنعتی را در گوگل سرچ و یا با شماره تماس های درج شده تماس بگیرید.

021-2641-0244

021-2641-0245

منبع: اتاق
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2242

به "انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی RO و کاربرد ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع دستگاه تصفیه آب صنعتی RO و کاربرد ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید