افسانه خارپشت ها در عصر یخبندان گردشگری! ، رویکرد happy-happy باید جایگزین win- win گردد

به گزارش بانوی ایران، در این روزها که اوضاع گردشگری در فصل یخبندانِ کرونایی بسیار شبیه به دوره انقراض موجودات در عصر یخبندان است، یا باید همچنان به مقصر دانستن یکدیگر ادامه دهیم، یا باید تمام ذی نفعان گردشگری کشور از تجربه های کشورهای شرق آسیا استفاده نموده و راه بقا را پیدا نمایند.

افسانه خارپشت ها در عصر یخبندان گردشگری! ، رویکرد happy-happy باید جایگزین win- win گردد

به گزارش ایسنا، این مطلب بخشی از نوشتار علیرضا زمانی خرقانی، کارشناس گردشگری و مدیر یک سازمان مردم نهاد گردشگری است که در اختیار این خبرگزاری قرار داده است. یادداشت او اشاره ای کلی دارد به شرایط صنعت گردشگری پس از یک سال رکود کامل که حمایت های چندان کارساز و حیات بخشی را دریافت نکرده و ورشکستگی، تعطیلی و بیکاری محصول آن بوده است. زمانی معتقد است: راهکار خروج از بحران گردشگری در دست بازیگران اصلی گردشگری است و تغییر از درون نظام گردشگری باید اتفاق افتد.

این کارشناس گردشگری با برداشت از یک داستان، نوشته است: در عصر یخبندان که همه موجودات درحال انقراض بودند، خارپشت ها وخامت اوضاع را دریافتند و تصمیم گرفتند دورهم جمع شوند و به این ترتیب خود را حفظ نمایند. ولی خارهای شان یکدیگر را زخمی می کرد با این که وقتی نزدیک تر بودند گرم تر می شدند ولی تصمیم گرفتند از کنار هم دور شوند ولی با این وضع از سرما یخ زده و می مردند. از این رو مجبور بودند برگزینند یا خارهای دوستان را تحمل نمایند و یا نسل شان از روی زمین محو گردد.

دریافتند که بازگردند و گردهم آیند. آموختند که با زخم های کوچکی که از همزیستی بسیار نزدیک با دیگران به وجود می آید کنار بیایند و زندگی نمایند، چون گرمای وجود آن ها مهم تر است و این چنین توانستند زنده بمانند.

این روزها اوضاع حوزه گردشگری در فصل یخبندانِ کرونایی بسیار شبیه دوره انقراض موجودات در عصر یخبندان است، یا باید همچون ماه های گذشته با مقصر دانستن یکدیگر ادامه دهیم، همانند اسب های گاری که در سربالایی به گمان این که دیگری کوتاهی می نماید همدیگر را گاز می گیرند، یا باید تمام ذی نفعان گردشگری کشور اعم از بخش های خصوصی، دولتی، سمن ها و جوامع دانشگاهی از تجربه های کشورهای شرق آسیا پس از بحران سونامی (مشارکت مراکز اقامتی، پذیرایی، تورگردانی و حمل و نقل و سایر فعالان گردشگری) درس بگیرند و در یک معادله بُرد ـ بُرد، همسو (alignment) و همگرا شوند و به بقا امیدوار باشند.

امروزه دیگر به win- win بسنده نمی گردد، بلکه happy-happy مورد انتظار است؛ یعنی علاوه بر نفع اقتصادی رضایت غیرمادی جایگزینِ بُرد ـ بُرد شده است.

این کارشناس گردشگری در این باره بیشتر شرح می دهد: رضایت یا (happy-happy) آخرین بخش ارتباط موثر است که بعد از مرحله بُرد ـ بُرد تعریف می گردد، مرحله ای که بیشتر جنبه مادی و انتفاعی دارد. اما دورانی که در آن به سر می بریم، زمان خوبی برای چرتکه انداختن نیست. ممکن است شرکت هایی در مقایسه با دیگران شرایط بهتری داشته باشند، بهتر است آن ها با مجموعه هایی که درحال ضرردهی هستند هم افزایی داشته باشند و در کنار یکدیگر با تعریف پروژه ای بلندمدت روی فرمول happy-happy پیش بروند تا از این مرحله عبور کنیم.

منبع: چمدان
انتشار: 4 دی 1399 بروزرسانی: 4 دی 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1381

به "افسانه خارپشت ها در عصر یخبندان گردشگری! ، رویکرد happy-happy باید جایگزین win- win گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افسانه خارپشت ها در عصر یخبندان گردشگری! ، رویکرد happy-happy باید جایگزین win- win گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید