استفاده از نانوپوشش برای ارتقای صنعت آلومینیوم و حفظ محیط زیست

به گزارش بانوی ایران، تهران- خبرنگاران- یک شرکت فعال در حوزه آلومینیوم کشورمان پیروز به جایگزینی نانوپوشش های تبدیلی زیرکونیومی به جای پوشش های تبدیلی کروماته رایج در صنعت آلومینیوم شد، با این کار مزیت رقابتی صنعت آلومینیوم کشور ارتقا یافته و قیمت نهایی محصول کاهش می یابد.

استفاده از نانوپوشش برای ارتقای صنعت آلومینیوم و حفظ محیط زیست

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی خبرنگاران از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، پوشش دهی تبدیلی کرومات یا کروماته کردن، نوعی از پوشش دهی است که با عملیات شیمیایی می توان ترکیبات فلزی نظیر اسید کرومیک +6، کرومات یا دی کرومات روی سطح قرار داد.

نتیجه چنین عملیاتی ایجاد پوشش محافظ تبدیلی، شامل ترکیبات کروم بر روی سطح فلز بوده که این روش برای چسبندگی رنگ و مقاومت خوردگی آلومینیوم انجام می گردد.

یکی از مسائل رایج در این فرآیند، آلودگی های زیست محیطی در اثر استفاده از کروم+6، اسید نیتریک و سود سوزآور است. شرکت های فراورینماینده آلومینیوم باید تدابیر ویژه ای برای جلوگیری از آسیب به نیروی انسانی و همچنین ممانعت از آلودگی محیط زیست اتخاذ نمایند که از جمله این اقدامات می توان به استفاده از پوشش تبدیلی زیرکونیوم اشاره نمود.

همچنین اقدامات دیگری نظیر جایگزینی سود و اسید نیتریک (در دمای محیط و بدون افت وزن بار) قابل انجام است.

اما شرکت شیلر فرآیند پارس راهکاری برای جایگزینی نوعی نانوپوشش به جای پوشش های کروماته رایج ارائه نموده است.

به گفته فرهنگ آزاد، مدیر مهندسی فروش این شرکت، از سالیان قبل، دست یابی به دانش فنی اعمال نانوپوشش ها در دستور کار واحد تحقیق و توسعه این شرکت قرار گرفته بود که پس از حدود 5 سال کوشش، توانست به این مهم دست یابد و اکنون بیش از چهار سال است که نانوپوشش های تبدیلی زیرکونیومی را تجاری سازی نموده است.

وی گفت: زنجیره کاملی از فراوری مواد اولیه، فراوری و عرضه این پوشش ها توسط این شرکت به شکل کاملی بومی سازی شده و به صنایع متقاضی عرضه می گردد.

مدیر کارخانه آلومینیوم پردیس نیز دراین خصوص می گوید: از سال 1395 با نانوپوشش تبدیلی شرکت شیلر فرآیند پارس آشنا شدیم از این رو تست های اولیه برای آنالیز اثربخشی این فناوری روی پروفیل آلومینیوم رنگی شروع شد.

رضا امیری شرح می دهد: نتایج تست های سالت اسپری و تست های مکانیکی شامل خمش، ضربه و برش نشان داد که نانوپوشش تبدیلی شرکت شیلر می تواند جایگزین مناسبی برای پوشش های کروماته باشد. از این رو قراردادی برای خرید این محصول برای استفاده از این نانوپوشش ها با شرکت شیلر منعقد شد.

وی می افزاید: بعد از اطمینان از عملکرد، این نانوپوشش وارد خط فراوری شد به طوری که در ابتدا 100 تن آلومینیوم در ماه با استفاده از این نانوپوشش فراوری می شد که در ادامه، ظرفیت افزایش پیدا کرد و اکنون 800 تن پروفیل رنگ شده در ماه با این فناوری فراوری می کنیم.

امیری درخصوص مزیت این فناوری می گوید: اسید نیتریک، سود سوزآوز و کروماته از جمله موادی بودند که به شدت برای نیروی انسانی و محیط زیست خطرناک بوده و این موضوع همواره دغدغه های سازما ن های نظارتی (محیط زیست) بوده است، ما به شدت برای جایگزینی این مواد کوشش می کردیم که این فناوری در نهایت جوابگوی احتیاج ما شد به طوری که بعد از جایگزینی این نانوپوشش و مواد زیرسازی آن پیروز شدیم اسید نیتریک، سودسوزآور و کروماته را به شکل کاملی از چرخه فراوری خارج کنیم.

وی، برطرف مسائل ایمنی کارگران و سمیت مواد در ملاحظات زیست محیطی، کوتاه تر شدن چرخه فراوری، افزایش دو برابری سرعت فراوری، کاهش هزینه فراوری و ارتقای کیفیت و رقابت پذیرتر شدن محصولات فراوریی را از جمله مزایای استفاده از این فناوری برشمرد.

پوشش های تبدیلی همان گونه که از نامشان معین است پوشش هایی هستند که از تبدیل زیرلایه به وجود می آیند. در فرآیند تشکیل این پوشش ها، اتم های سطحی با یک آنیون مناسب وارد واکنش شده و موجب ایجاد یک لایه بر روی سطح می شوند. چسبندگی فوق العاده به زیرلایه، یکی از بزرگ ترین مزایای پوشش های تبدیلی به شمار می رود. از این گونه پوشش ها به عنوان یک لایه زیرساز جهت بهبود کیفیت چسبندگی رنگ استفاده می گردد.

علمی ** 1836 ** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 28 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 202

به "استفاده از نانوپوشش برای ارتقای صنعت آلومینیوم و حفظ محیط زیست" امتیاز دهید

1 کاربر به "استفاده از نانوپوشش برای ارتقای صنعت آلومینیوم و حفظ محیط زیست" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از نانوپوشش برای ارتقای صنعت آلومینیوم و حفظ محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید