ارزش غذایی سیب زمینی

به گزارش بانوی ایران، سیب زمینی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در تقریباً تمام نقاط دنیا است. این مقاله تمام اطلاعات مرتبط با ارزش غذایی یا تغذیه ای سیب زمینی را در اختیارتان قرار می دهد.

ارزش غذایی سیب زمینی

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

سیب زمینی یکی از پرمصرف ترین مواد غذایی در تقریباً تمام نقاط دنیا است. این مقاله تمام اطلاعات مرتبط با ارزش غذایی یا تغذیه ای سیب زمینی را در اختیارتان قرار می دهد.

سیب زمینی تقریباً به ماده غذایی ضروری در بسیاری از نقاط دنیا تبدیل شده است. سیب زمینی را بپزید، گریل یا کبابی کرده و یا صرفاً از آن پوره تهیه کرده و به بسیاری از غذاهای خود اضافه نمایید، قطعاً خوراک خوبی از آن بدست می آید. تقریباً تمام افراد از خوردن آن به هر شکل و شیوه ای لذت می برند. با این حال، بیشتر افراد آن را در اشکال روغنی مانند چیپس و سیب زمینی سرخ شده مصرف کرده که می تواند موجب بروز چاقی شده و مخاطرات گوناگونی را برای سلامت به همراه داشته باشند. اما این غده های زشت و بی شکل آنقدرها هم بد نیستند. این چربی افزوده به آن مانند کره و خامه است که مسبب بروز حمله قلبی و سایر عوارض جانبی می گردد. نام علمی سیب زمینی سولانوم تیوبروزوم (Solanum tuberosum) بوده و سرشار از مواد مغذی ضرور است که می توانند ما را از بیماریهای قلبی عروقی و سرطان حفظ نمایند. این مقاله فهرستی از ارزش غذایی سیب زمینی را در اختیارتان قرار خواهد داد.

محتوای مواد مغذی موجود

جدول ذیل ارزش تغذیه ای یک عدد سیب زمینی خام میانه به وزن تقریبی 213 گرم را نشان می دهد.

ماده مغذی ارزش غذایی

آب 44ر172 گرم

کالری 113

کربوهیدرات 8ر33 گرم

پروتئین 03ر4 گرم

فیبر 6ر3 گرم

قند 13ر2 گرم

چربی اشباع شده 055ر0 گرم

چربی اشباع نشده مونو (با یک پیوند دوگانه) 006ر0 گرم

چربی اشباع نشده پلی (با چند پیوند دوگانه) 092ر0 گرم

کلسیم 21 میلی گرم

مهمیم 47 میلی گرم

پتاسیم 969 میلی گرم

فسفر 130 میلی گرم

آهن 55ر1 میلی گرم

فوائد سلامتی بخش

سیب زمینی یکی از مواد غذایی پرمغذی است و چنانچه به شکل صحیح مصرف گردد فوائد سلامتی بخش فراوانی خواهد داشت. بدون افزودن کره، پنیر، خامه و سس گوشت، از آن به اسم ماده غذایی کم چرب، کم کالری و با فیبر بالا یاد می گردد و بعلاوه منبع بزرگی از ویتامینهایی مانند ویتامین C و B6 و مواد معدنی همانند پتاسیم و آهن می باشد.

هضم یا گوارش

کربوهیدراتها بخش مهمی از این سبزی را تشکیل می دهند. همانطور که همه ما می دانیم، کربوهیدراتها براحتی به وسیله بدن و بدون هیچ کوشش مضاعف هضم می شوند. از اینرو به عمل هضم یاری کرده و برای بیمارانی که احتیاج به انرژی داشته و هضم غذا برایشان مشکل است، بسیار مفید می باشد. بعلاوه حاوی میزانی فیبر غذایی است که به فرایند هضم یاری می نمایند.

التهاب

این سبزی سرشار از ویتامین C است که آنتی اکسیدانی بسیار خوب به حساب آمده و فرسودگی بافتها را ترمیم می سازد. پتاسیم و ویتامین B6 موجود، آن را در برابر التهاب بسیار مؤثر می سازند. سیب زمینی نه تنها التهاب داخلی را تسکین می دهد، بلکه در کاهش زخم های دهانی، التهاب خارجی و یا سوختی هم مؤثر است. آن را له کرده و به صورت خام بر روی سوختگی بیرونی قرار دهید و با این کار به بهبود سریعتر و کاهش درد یاری می گردد.

عملکرد مغز

این سبزی در بهبود عملکردهای مغز بسیار اهمیت دارد. عملکرد طبیعی مغز به تأمین اکسیژن و گلوکز همراه با بعضی ویتامین ها و مواد معدنی بستگی دارد. از آنجا که این غده یعنی سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات می باشد، سطح سالمی از گلوکز را حفظ کرده و در نتیجه از خستگی مغز جلوگیری می نماید. به علت سرشار بودن از آهن، عرضه اکسیژن هم به خوبی حفظ می گردد.

پوست

ویتامین C همراه با مواد معدنی همانند روی، مهمیم و پتاسیم به منظور برخورداری از پوستی سالم بسیار اهمیت دارند. این گیاه سرشار از تمام موارد فوق بوده و در نتیجه به طور مؤثری جهت مراقب از پوست بکار برده می گردد. سیب زمینی به منظور از بین بردن جای زخم، بهبود سوختگی و بریدگی های کوچک و درمان جوش و لک های تیره بر روی پوست مورد استفاده قرار می گیرد. به یاری آن می توان از بروز عارضه اسکوربوت که در نتیجه کمبود ویتامین C بوجود می آید و هم عفونتهای ویروسی مانند سرماخوردگی جلوگیری کرد.

وزن

از آنجا که سیب زمینی سرشار از کربوهیدرات است و بعلاوه حاوی مقادیر کمی پروتئین می باشد، به اسم رژیمی عالی برای افرادی که قصد افزایش وزن دارند به شمار میرود. ویتامین C و B کمپلکس موجود در آن به جذب کربوهیدراتها یاری می نمایند. با این حال، بایستی آن را به طور صحیح و به عبارتی بدون چاشنی سرشار از چربی مصرف کرد.

علاوه بر این موارد، سیب زمینی بعلاوه جهت برطرف سرماخوردگی مفید است. گرچه فوائد سلامتی بخش زیادی در این سبزی وجود دارد، اما مصرف بیش از حد آن ممکن است موجب اسیدیته شده و سطوح گلوکز خون را افزایش دهد. از اینرو، بسیار اهمیت دارد که آن را به میزان صحیح و به روش درست مصرف نمایید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 7 آبان 1400 بروزرسانی: 7 آبان 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1887

به "ارزش غذایی سیب زمینی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش غذایی سیب زمینی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید