کتابی مجذوب کننده برای تربیت یک نسل طلایی

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران به نقل از انتشارات طلایی، نوشتن برای کودک و نوجوان به مهر و ایثاری مادرگونه احتیاج دارد. هرچقدر هم بگوییم که ما این دوران را گذرانده ایم و به روحیات و خلقیات بچه ها آشنا هستیم، سخت در اشتباهیم. بچه ها نسل نو، از آن عجایب خلقت هستند! آن قدر احتیاجمند شناختنشان هستیم که کتاب نوشتن برایشان از سخت ترین نوع نوشتن هاست.

کتابی مجذوب کننده برای تربیت یک نسل طلایی

کتاب هایی که برای بچه ها و نونهالان نوشته می گردد، باید هدفمند و مجذوب نماینده باشد؛ زیرا آن ها از همان دوران کودکی، به بسیاری از کتاب ها اظهار علاقه نموده و در بیشتر مواقع، خودشان را به جای قهرمانان داستان ها جا می زنند و رویاپردازی می نمایند. از این رو، رعایت نکات بسیاری اعم از گرافیک، متن روان و گویا، مضمون تازه و گیرا حائز اهمیت است. داستان های بچه ها باید به زبانی شیوا و در سطح درک و فهم خودشان باشد تا به نحوی به دلشان بنشیند و کتاب را رها ننمایند.

مجموعه داستان ماجراهای مردم شهر عجیب متشکل از پنج داستان است که در هریک از این ها، یک فرد با شغلش معرفی و یک رذیله اخلاقی در او آنالیز می گردد و نویسنده درصدد برطرف آن رذیله اخلاقی، راهکارهایی را ارائه می نماید. برای مثال، اولین داستان این مجموعه با عنوان آقا قچ قچی است. حالا آقا قچ قچی کیست؟ این شخص با قیچی سروکار داشته و یک آرایشگاه دارد. آقا قچ قچی آن قدر در کارش منظم و دقیق است که همه مردم شهر او را به نظم می شناسند؛ تا روزی که او در این کار افراط می نماید و با قیچی مخصوصش، در سطح شهر راه می افتد و هرچیزی را که نامنظم است، با قیچی مرتب می نماید. این اتفاق آن قدر تکرار می گردد که به یک وسواس کنترل نشده تبدیل می گردد؛ تا جایی که خودش را هم از یاد می برد و روزبه روز شلخته تر می گردد؛ اما روزی که قیچی اش دیگر کُند شده، به خودش می آید و کوشش می نماید تا از یک فرد وسواسی و ایرادگیر به حالت عادی برگردد.

یا مثلاً در دومین داستان از این مجموعه، روایتی از نانوای شهر را به نام آقاخاش خاشی می خوانیم که مرد مهربانی است و به نیازمندان یاری می نماید. او هر شب، از آخرین تنور نانش، دو نان برای پیرمردی نیازمند کنار می گذارد تا بیاید ببرد؛ اما یک شب، طمع بر آقاخاش خاشی غالب می گردد و آن دو نان را در قبال دریافت پول زیاد به یک مرد متمول می دهد. این حرص و طمع او برای دریافت پول بیشتر، نه تنها پیرمرد نیازمند را از داشتن نان محروم کرد، که به کسب وکار آقاخاش خاشی هم ضربه بزرگی زد؛ تا جایی که متوجه علتش شد و دوباره دو نان آخرین تنورش را برای پیرمرد نیازمند کنار گذاشت.

عنوان این کتاب، از امتیازهای مثبت آن است؛ چرا که بچه ها کنجکاو و ماجراجو را به سمت خود می کشاند. متن روان، زبان ساده و شیرین بچه هاه و قصۀ گیرا و مجذوب نماینده باعث می گردد تا این کتاب، هواداران پروپاقرص خودش را پیدا کند. مضامین مطرح شده در این کتاب به درستی انتخاب شده و سرشار از درس های آموزنده است.

این کتاب، روایت ماجراهای آدم هایی است که خوشحالی شان را گم نموده اند و در پی راهی برای پیداکردن آن هستند. مضامین اخلاقی و انسان محبت آمیز مطرح شده در کتاب، نشان از ویژگی ارزنده این کتاب دارد؛ مضامین ساده ای که محدود به زمان و دوره خاصی نیست و ریشه در سرشت و فطرت انسان ها دارد. ماجراهای این شهر همه عجیب و غریب اند. باید وارد این شهر بشوید و خودتان سر از کارهایشان دربیاورید.

کتاب ماجراهای مردم شهر عجیب -که مناسب گروه سنی 7 تا 10 سال است- به قلم افسانه موسوی گرمارودی به رشته تحریر درآمده و انتشارات طلایی عهده دار چاپ آن بوده است.

لازم به ذکر است نهمین پویش پویا با موضوع کتاب ماجراهای مردم شهر عجیب، با همکاری مرکز رسانه ای شیرازه، شبکه پویا، شبکه نهال و انتشارات طلایی از سوم شهریورماه شروع به کار نموده است و تا تاریخ بیستم آبان ماه ادامه خواهد داشت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 11 دی 1400 بروزرسانی: 11 دی 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1954

به "کتابی مجذوب کننده برای تربیت یک نسل طلایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی مجذوب کننده برای تربیت یک نسل طلایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید