میزان بالای فلزات سنگین در بدن ماهیان و پرندگان تالاب انزلی

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران، آلودگی اکوسیستم های آبی مسئله ای جدی و در حال رشد است که توسعه و گسترش قابل توجه صنایع، کشاورزی و تجارت با افزایش روزافزون تخلیه مواد شیمیایی به محیط های آبی و اثرات زیان آور ناشی از این مواد بر موجودات آبزی همراه بوده است.

میزان بالای فلزات سنگین در بدن ماهیان و پرندگان تالاب انزلی

محیط های دریایی مجاور صنایع همیشه توسط مقادیر زیادی از مواد شیمیایی که ممکن است به ترکیبات سمی پایدار تبدیل شوند، آلوده می شوند. شرایط محیطی اکوسیستم های دریایی پایدار نیست و در سال های اخیر آلودگی وسیع محیط زیست توسط آلاینده های شیمیایی از قبیل فلزات سنگین، توجه فراوانی را به سمت آلاینده های محیطی معطوف نموده است.

تالاب انزلی نقش مهمی در برقراری تعادل اکوسیستمی شمال کشور داشته و زیستگاه بسیاری از گونه های جانوری و گیاهی است. این تالاب به عنوان مکانی برای زمستان گذرانی انواع پرندگان مهاجر، نوزادگاهی برای بیشتر ماهیان موجود در دریای کاسپین، محلی برای امرار و معاش مردم بومی و یکی از زیباترین مناطق توریستی و گردشگری ملی و بین المللی محسوب می گردد که به واسطه ارتباط با دریا توجه صنایع و شهرسازی های پیرامون آن جهت دفع ضایعات و پساب را به خود جلب نموده به طوری که قسمت بزرگی از تالاب به صورت مرده و غیر قابل زیست درآمده است.

مشخص مهمترین آلاینده های فلزی در منطقه مورد مطالعه، معرفی یک یا چند بافت شاخص در پرندگان مورد مطالعه که بیشترین تجمع آلودگی در آن ها دیده می گردد، معرفی یک یا چند پرنده به عنوان اندیکاتور آلودگی فلزات سنگین در منطقه مورد مطالعه، معرفی یک ماهی به عنوان اندیکاتور آلودگی فلزی در تالاب انزلی، مشخص یک یا چند بافت شاخص در ماهیان مورد مطالعه که بیشترین تجمع آلودگی در آن ها دیده می گردد، مقایسه میزان آلودگی در پرندگان منطقه مورد مطالعه با استانداردهای دنیای و مقایسه میزان آلودگی در ماهیان منطقه مورد مطالعه با استانداردهای دنیا از اهداف اصلی این آنالیز بوده است.

نتایج این مطالعه حاکی از آن است که مقایسه میزان فلزات سنگین در ماهیان و پرندگان این منطقه با سایر مطالعات اجرا شده در کشور و حتی سایر نقاط دنیا حاکی از بالا بودن سطح آلودگی این ماهیان و پرندگان در این منطقه است.

نتایج نشان داد سطح قلع در عضله و کبد تمامی نمونه های اخذ شده از تالاب کمتر از سطح پیشنهاد شده توسط سازمان های بهداشت دنیای بود اما میزان فلزات سرب و روی بیش از حدبیشتر سطح اعلام شده توسط این سازمان ها بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 12 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 799

به "میزان بالای فلزات سنگین در بدن ماهیان و پرندگان تالاب انزلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میزان بالای فلزات سنگین در بدن ماهیان و پرندگان تالاب انزلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید