فتوشاپ در برابر لایت روم؛ کدام را برای ویرایش عکس انتخاب کنیم؟

به گزارش بانوی ایران، فتوشاپ چیست؟

برای شروع مقایسه لایت روم و فتوشاپ باید مروری به امکانات هرکدام از این نرم افزارها داشته باشیم. فتوشاپ در سال 1990 و در قالب یک نرم افزار ساده ویرایش عکس منتشر شده بود. ولی طی این سال ها پیشرفت زیادی کرده و تبدیل به یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای کامپیوتری شده است. فتوشاپ توانایی های زیادی دارد و همین باعث شده طیف وسیعی از مشاغل، از طراحان گرافیک گرفته، تا معماران، انیمیشن سازها، ناشران، عکاس ها و یا حتی هنرمندان سه بعدی از این نرم افزار استفاده کنند. یکی از نکات جالب در مورد نرم افزار فتوشاپ این است که نه تنها آپدیت ها و به روزرسانی های رسمی ادوبی امکانات جدیدی به آن اضافه می کند، بلکه طیف بسیار زیادی از قابلیت ها و امکانات را می توانید با استفاده از پلاگین ها، فیلترها و اکشن هایی به فتوشاپ اضافه کنید که از طریق شرکت های نرم افزاری شخص ثالث تهیه می شوند.

فتوشاپ در برابر لایت روم؛ کدام را برای ویرایش عکس انتخاب کنیم؟

قصد دارید چندین عکس را با هم ترکیب کرده و یک عکس پانوراما بسازید؟ ترکیب رنگی عکس را عوض کنید؟ صورتتان را روتوش کرده و جوش و لک ها را حذف کنید؟ شاید هم بخواهید قد خود را بلندتر کرده یا بدنتان را چاق و لاغر کنید. تمام این کارها را می توان با استفاده از فتوشاپ انجام داد. البته این تمام ماجرا نیست، چراکه امکانات فتوشاپ بسیار متنوع تر هستند. شرح ویژگی های و امکانات فتوشاپ کاری بی فایده است، چراکه با لیستی بی سرانجام و بسیار طولانی روبرو خواهیم بود. فتوشاپ امروزه تبدیل به نرم افزار بسیار مهمی شده که اصطلاح فتوشاپ شده - Photoshoped جای خود را در واژگان عامیانه و روزمره تمام افراد پیدا کرده است؛ این موضوع را باید از قدرت و اهمیت فتوشاپ بدانیم.

لایت روم چیست؟

لایت روم نیز یکی دیگر از محصولات شرکت ادوبی است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام کامل این نرم افزار Adobe Photoshop Lightroom است. شاید کمی گیج و گمراه کننده به نظر برسد، چراکه در نام آن از کلمه Photoshop هم استفاده شده است. ولی کاملاً منطقی است، چراکه لایت روم را می توان زیرمجموعه ای از فتوشاپ و با امکانات خاصی دانست که قرار نیست هیچ وقت به فتوشاپ اضافه شوند. Adobe Lightroom بیشتر با هدف مدیریت حجم بالایی از تصاویر و مرتب کردن آن ها در یک مکان ساخته شده است. فتوشاپ یک ابزار ویرایش تصویر بسیار پیچیده است، ولی در زمینه مدیریت فایل ها و مرتب کردن آن ها، امکانات خاصی در اختیار کاربران خود قرار نمی دهد. به همین خاطر، بحث مدیریت فایل بعد از مدتی می تواند تبدیل به یکی از مسائل طراحان پرمشغله شود.

اگر طراح و یا عکاس حرفه ای باشید، طبعاً با تصاویر و عکس های بسیار متعددی برخورد خواهید داشت. مرتب کردن و نظم دادن به این فایل ها با استفاده از فتوشاپ ممکن نیست. در چنین حالتی، اگر بعد از چند ماه و یا سال بخواهید عکس و یا فایلی را پیدا کنید، کاری بسیار طاقت فرسا پیش رو خواهید داشت. باید صدها و شاید هزاران تصویر بندانگشتی را مرور کرده و فایل های زیادی را باز کنید. اگر کاتالوگ عکس ها و طراحی های شما زیاد است و یا اینکه روز به روز در حال افزایش است، چاره ای جز استفاده از لایت روم نخواهید داشت.

لایت روم یک نرم افزار مدیریت تصاویر مبتنی بر پایگاه داده است که متادیتا (Metadata) تصاویر را به صورت اتوماتیک بررسی کرده و تمام اطلاعات مربوط به هر عکس را در دیتابیس نوی تحت عنوان کاتالوگ ثبت می کند. این متادیتاها شامل مدل دوربین، تاریخ و ساعت ثبت عکس، دیافراگم، سرعت شاتر، ISO، وایت بالانس و … می شود. وقتی که تصاویر وارد پایگاه داده لایت روم شدند، نرم افزار این امکان را به شما می دهد که اطلاعات بیشتری به آن ها اضافه کنید. برای می توانید به هر تصویر برچسب خاصی زده، آن ها را امتیازدهی کنید و یا اینکه عکس های منتخب را نشانه دار کنید. استفاده از این امکانات باعث می شود که به راحتی بتوانید در میان صدها و شاید حتی هزاران عکس، بهترین گزینه ها را همیشه شناسایی و انتخاب کنید، آن ها را به صورت تکی و یا گروهی ویرایش کرده و سپس آن ها را ذخیره کنید. این سبک برچسب زدن، ثبت و مدیریت تصاویر در فتوشاپ وجود ندارد، چراکه فتوشاپ دیتابیسی از تصاویر کاتالوگ شده نگهداری نمی کند.

علاوه بر امکانات مرتبط با دسته بندی و مدیریت تصاویر، نرم افزار ادوبی لایت روم چندین ابزار برای ویرایش عکس ها نیز دارد. به صورت بسیار خلاصه، فتوشاپ را یک ابزار ویرایش تصویر بدانید و لایت روم را یک ابزار مدیریت تصاویر که در کنار آن برخی امکانات محدود ویرایش تصویر را نیز به کاربران ارائه می کند.

مقایسه امکانات لایت روم و فتوشاپ

لایت روم امکانات و ابزارهای بسیار متعددی برای ویرایش عکس ها دارد. در عکس فوق لیستی از امکانات و ابزارهای Lightroom را مشاهده می کنید. تمامی این ابزارها و امکانات در Adobe Camera Raw هم قرار گرفته است. Adobe Camera Raw یکی از افزونه های فتوشاپ است که زمانی که عکس RAW را با فتوشاپ باز می کنید، نمایش داده می شود. اگرچه رابط کاربری و طراحی این افزونه با محیط لایت روم فرق دارد، ولی تمامی امکانات مشترک هستند. در واقع، هر زمانی که ویژگی و ابزار نو به لایت روم اضافه می شود، دقیقاً همان ویژگی در آپدیت بعدی فتوشاپ هم به Adobe Camera Raw اضافه می شود. این موضوع حتی در مورد نکات و اصلاحات جزئی هم صدق می کند.

در تصویر زیر شباهت امکانات و پنل Lightroom و Adobe Camera Raw را مشاهده می کنید.

همان طور که در تصاویر مشاهده کردید، هر دو نرم افزار کاربردی کاملاً یکسان دارند.

اگر بخواهیم نتیجه مقایسه لایت روم و فتوشاپ را به صورت بسیار خلاصه بگوییم: فتوشاپ تمامی امکانات لایت روم را دارد و بسکمک امکانات دیگری هم دارد که در لایت روم غایب هستند. برخی از عکاس ها از نرم افزار Adobe Bridge در کنار فتوشاپ استفاده می کنند و ترکیب این 2 را بهتر از لایت روم می دانند. Adobe Bridge برخی از ویژگی های مدیریت فایل لایت روم را دارد، ولی سیستم دیتابیس/کاتالوگ ندارد. ادوبی بریج را می توان شبیه به یک مرورگر و یا نرم افزار مدیریت فایل دانست. جستجو در عکس ها مستلزم بررسی تمام فولدرها است و این فرایند ممکن است بسیار زمان گیر باشد. ولی با قابلیت کاتالوگ و دیتابیس لایت روم، این کار می تواند در عرض تنها چند ثانیه انجام شود، چراکه دیتابیس لایت روم برای جستجو بهینه سازی شده است. اگر به منظور مدیریت فایل ها و تصاویر از ادوبی بریج استفاده می کنید، توصیه ما این است که لایت روم را امتحان کنید. احتمالاً دیگر هرگز سمت Bridge بازنمی گشت!

افراد مبتدی کارشان را با فتوشاپ شروع کنند یا لایت روم؟

سؤال اصلی این است که کدام نرم افزار را برای شروع انتخاب کنیم. لایت روم یا فتوشاپ؟ اگر تمام امکانات لایت روم در فتوشاپ هم تعبیه شده، منطقی تر نیست که از فتوشاپ شروع کنیم؟ ولی ما بنا به چند دلیل توصیه می کنیم که همیشه از Adobe Lightroom شروع کنید:

1 - یادگیری لایت روم از فتوشاپ بسیار ساده تر است.

2- لایت روم طیف وسیعی از ابزارهای ویرایش تصاویر را دارد که برای حداقل 90٪ کار ویرایش عکاس ها مناسب و کافی است.

3- لایت روم به شما کمک می کند که فرایند عکاسی خود را بهینه و بسیار مفید کنید

4- لایت روم می تواند کار شما را بسیار مفید و کارآمد کند. چراکه تمام کارها در محیط همین نرم افزار انجام می شود و احتیاجی نیست که از لایت روم خارج شده و فایل ها را از جاهای دیگر انتخاب کنید.

5- لایت روم به فایل های شما نظم خاصی می دهد و آن ها را در کاتالوگ های مشخص قرار می دهد. پیدا کردن تصاویر در این نرم افزار واقعاً ساده است.

6- اگر به لایت روم به عنوان یک ابزار مدیریت فایل نگاه کنیم، به شما این اجازه را می دهد که از طریق محیط نرم افزار در هارد درایو خودتان فولدر بسازید و یا اینکه فایل ها را به صورت دسته جمعی و با الگوهای خاصی Rename کنید.

7- ویرایش تصاویر در لایت روم به صورت مخرب نیست. یعنی فایل های اصلی شما هرگز تغییر نمی کنند. این در حالی است که ویرایش تصاویر در فتوشاپ ترکیبی از روش های مخرب و غیرمخرب است. اگر دقت نکنید، ممکن است فایل مادر و اصلی را به اشتباه تغییر دهید.

8- دسترسی به اطلاعات فایل (Metadata) در لایت روم بسیار آسان تر است. در این نرم افزار حتی می توانید متادیتا فایل های باز شده را هم مشاهده کنید. ولی فتوشاپ این امکان را ندارد و تنها تا قبل از باز کردن فایل می توانید متادیتا را ببینید.

انتخاب لایت روم برای شروع یادگیری فرایند ویرایش عکس ها مطمئناً مزایای دیگری هم دارد، ولی موارد یاد شده جزو مهم ترین ها هستند. با این حال، این نکته را فراموش نکنید که توصیه می کنیم کار را با لایت روم شروع کنید. یعنی بعد از گذشت مدتی و مسلط شدن به این نرم افزار، باید برای کوچ به فتوشاپ آماده شوید اگر قصد ایجاد تغییرات و ویرایش های اساسی داشته باشید، چاره ای جز استفاده از فتوشاپ نخواهید داشت. برای مثال، اگر قصد داشته باشید که جسمی را از تصویر پاک کنید، باید از فتوشاپ بهره ببرید، چراکه امکانات لایت روم در این زمینه بسیار محدود است. علاوه بر این، بسکمک از ابزارهای فتوشاپ در لایت روم غایب هستند و تعداد آن ها بسیار بالا است. یکی از بارزترین نمونه ها، عدم قابلیت ایجاد لایه های مختلف در لایت روم است. در مجموع، اگر قصد ویرایش های سنگین و اساسی داشته باشید، و یا اینکه بخواهید خودتان پوستر و عکسی بسازید، حتماً باید از فتوشاپ بهره ببرید.

فتوشاپ برای عکاس های حرفه ای مناسب تر است یا لایت روم؟

واقعاً با قطعیت نمی توان به این سؤال پاسخ داد. ولی بسکمک از عکاس های حرفه ای از هر دو آن ها استفاده می کنند. نسخه های نو فتوشاپ و لایت روم به خوبی با یکدیگر ادغام می شوند و می توانید از مزایای هر دو آن ها بهره ببرید.

به عنوان یک عکاس حرفه ای، احتمالاً با حجم بالایی از تصاویر رو به رو بوده و آرشیو بزرگی داشته باشید. لایت روم می تواند ابزاری عالی برای مدیریت آرشیو شما باشد و در عین حال در ویرایش تصاویر هم به شما کمک می کند. ولی اگر قصد ویرایش بسیار حرفه ای تر تصاویر را داشته باشید، از فتوشاپ بهره ببرید. برای یک عکاس، فتوشاپ در این زمینه ها توانایی بسیار بالاتری دارد و کمک بیشتری به شما می کند:

  • روتوش پیشرفته: اگر می خواهید روتوش بسیار حرفه ای و جزئی انجام دهید، فتوشاپ اجازه دسترسی به سطح پیکسل عکس ها را نیز به شما می دهد. برای مثال، با استفاده از فتوشاپ می توانید شکل بدن را تغییر داده و سوژه را چاق و یا لاغر کنید.
  • کامپوزیت ها: اگر می خواهید چند تصویر را با یکدیگر ترکیب کرده و یک عکس نهایی تولید کنید، فتوشاپ امکانات بهتری در اختیار شما می گذارد.
  • HDR: اگرچه لایت روم هم توانایی بالایی در ویرایش HDR دارد، ولی اگر وسواس بیشتری دارید و می خواهید تصاویر را ادغام کرده و هایلایت ها و سایه هایی از نوردهی مختلف ایجاد کنید، فتوشاپ برای شما مناسب تر است.
  • ساخت تصاویر پانوراما: با استفاده از فتوشاپ می توانید چند عکس را به هم چسبانده و پانورامای حرفه ای ایجاد کنید. لایت روم هم امکانات مشابهی دارد، ولی تصویر نهایی متفاوت خواهد بود.
  • ابزارهای ترمیم پیشرفته: جوش ها، لک ها و یا خال های مو را در لایت روم هم می توانید حذف کنید و یا اینکه دندان ها را سفید کنید. ولی این امکانات لایت روم هرگز به خوبی ابزارهای هوشمند فتوشاپ نیستد.

جمع بندی

استفاده از یک نرم افزار ویرایشی خوب و قدرتمند برای هر عکاس ضروری است. در سرانجامی مقایسه لایت روم و فتوشاپ، توصیه می کنیم کار خود را با لایت روم شروع کنید. زمانی که به قابلیت های این نرم افزار مسلط شدید، خود را برای استفاده از فتوشاپ آماده کنید. انتخاب فتوشاپ به عنوان نقطه شروع یادگیری ممکن است کمی خسته کننده باشد. چراکه نرم افزار بسیار قدرتمند و بسیار جامعی است که یادگیری آن بسیار سخت و زمان بر خواهد بود.

منبع: Photographylife

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 فروردین 1401 بروزرسانی: 5 فروردین 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2044

به "فتوشاپ در برابر لایت روم؛ کدام را برای ویرایش عکس انتخاب کنیم؟" امتیاز دهید

2 کاربر به "فتوشاپ در برابر لایت روم؛ کدام را برای ویرایش عکس انتخاب کنیم؟" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فتوشاپ در برابر لایت روم؛ کدام را برای ویرایش عکس انتخاب کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید