عمق فاجعه کانون های گرد و غبار در خوزستان بالاست

به گزارش بانوی ایران، معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها گفت: یکی از مهمترین مسائل موجود در برخی استان ها گرد و غبار است و عمق فاجعه کانون های گرد و غبار در خوزستان بالاست.

عمق فاجعه کانون های گرد و غبار در خوزستان بالاست

به گزارش خبرنگار خبرنگاران، ناصر حیدری پوری در آئین تکریم و معارفه مدیران کل سابق و جدید منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: با 21 قرارگاه و نواحی استانی در کانون های گرد و غبار خوزستان همکاری داریم و تاکنون 20 هزار هکتار جنگل در کانون های 8 گانه بحرانی خوزستان از سال 95 تاکنون داشته ایم.

وی با بیان اینکه عمق فاجعه گرد و غبار در خوزستان بالا است، اظهارکرد: تاکنون 17 هزار مالچ پاشی و 45 هزار هکتار قرق، عملیاتی و مدیریتی داشته ایم اما به دلیل عمق فاجعه شرایط سختی داریم و خودمان راضی نیستیم.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها اعلام کرد: تعداد روزهای آلوده در خوزستان کمتر شده به گونه ای که طبق اعلام سازمان هواشناسی شاخص آلودگی از 10 هزار به 3 هزار کاهش یافته است.

حیدری پوری با بیان اینکه خودمان این بلا را بر سر خودمان آورده ایم، توضیح داد: کانون های گرد و غبار خوزستان در سال 2002 طبق نقشه مرتع درجه بوده که به دلیل برخی کم کاری ها و ندانم کاری ها به اینجا رسیده است.

وی با اشاره به اینکه حق آبه های زیست محیطی را پرت کردیم، ادامه داد: هم اکنون تالاب شریف و منصوریه آب ندارند در حالی که زمانی از کارون می گرفت.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها با بیان اینکه 2 یا 3 متر از نخل های 15 متری ریگان بم نمایان است، مطرح نمود: مقابله با گرد و غبار و اجرای طرح بیابان زدایی از جمله 3 شاخص مهم کنوانسیون بین المللی بیابان زدایی و مقابله با اثرات خشکسالی با حضور 195 کشور جهان است.

حیدری پور اعلام کرد: در اجلاس سالانه کنوانسیون مقابله با بیابازایی که 198 کشور جهان عضو این کنوانسیون هستند سه شاخص را بعنوان کشورهای توسعه یافته یا در مسیر توسعه قلمداد کردند.

وی اظهارکرد: میزان نگهداشت پوشش گیاهی یکی از این شاخص هاست اینکه چقدر توانسته ایم در زمینه الگوی کشت جنگل و مرتع وظایف خود را به درستی انجام دهیم در شاخص بین المللی مورد ارزیابی قرار می گیرد.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها تاکید نمود: دومین سری تهیه نقشه پوشش گیاهی کشور را داریم تا ارزیابی کنیم چه میزان در وظایف سازمانی توفیق داشته ایم.

حیدری پور گفت: در پهنه 164 میلیون هکتاری احتیاج است که الگوهای رفتاری خود را در مسیر کاری در حال اجرا تغییر دهیم و همه دستگاهها باید پای کار باشند چراکه منابع طبیعی، جنگل، مرتع و بیابان متعلق به تمام شهروندان کشور است پس تنها سازمان جنگلهای کشور متولی این امر نیست و در شرایط حفاظت نیز باید نقش ها تعریف گردد. با نقش آفرینی مضاعف مردم توفیقات ما بیشتر خواهد شد.

وی اضافه نمود: باید در زمینه حفظ و ارتقاء پوشش گیاهی کشور کوشش کنیم و اقدامات موثری در سطح کشور در حال اجرا است.

معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها با اشاره به مدیریت جامع حوزه آبخیز افزود: از این مدل در کشور غفلت شده و سرمایه عظیم مردم را در حوزه آبخیز نادیده گرفته و استفاده نکردیم در این مدل رفتاری 33 نقطه را پایلوت قرار داده ایم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 26 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 65

به "عمق فاجعه کانون های گرد و غبار در خوزستان بالاست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمق فاجعه کانون های گرد و غبار در خوزستان بالاست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید