شهرری 20 کتاب فروشی دارد، تعطیلی کتاب فروشی هایی که فقط کتاب می فروختند!

به گزارش بانوی ایران، عباس اربابی نژاد رییس اتحادیه کتاب فروشان و لوازم التحریر شهرری در گفت وگو با خبرنگاران ، با اشاره به فعالیت 20 کتاب فروشی در شهرری گفت: بخش عمده کتاب فروشی های ما در کنار فروش کتاب لوازم التحریر هم می فروشند همان طور که خیلی از فروشندگان لوازم التحریر در کنار فروش کالاهای خود کتاب هم می فروشند.

شهرری 20 کتاب فروشی دارد، تعطیلی کتاب فروشی هایی که فقط کتاب می فروختند!

وی با بیان اینکه کتاب فروشانی که فقط به کار فروش کتاب مشغول باشد در شهرری بسیار محدودند، اضافه نمود: همکارانی هم که فقط به صورت تخصصی کتاب های عمومی یا درسی می فروختند، به دلیل مقرون به صرفه نبودن این شغل، یکی یکی در حال جمع کردن کتاب فروشی هایشان هستند.

اربابی نژاد ادامه داد: اکنون کتاب به دلیل مسائل کاغذ و مواد اولیه فوق العاده گران شده و از سوی دیگر تعداد کتاب نخوان ها از کتاب خوان ها بیشتر است. این روزها مردم سرگرم کار هستند و فرصتی برای کتاب خواندن ندارند؛ درحالی که ما یک کشور فرهنگی هستیم و آمار کتاب خوانی ما باید بیشتر باشد.

وی با بیان اینکه کتاب فروش باید بتواند در این دوران دخل و خرج خود را تامین کند، گفت: گرانی کتاب مانع بزرگی برای دسترسی و خریداری کتاب ازسوی مخاطبان است؛ بنابراین دولت باید به کتاب یارانه بدهد تا خریداران بتوانند با قیمت مناسب کتاب خریداری نمایند.

اربابی نژاد با اشاره به گلایه بعضی از کتاب فروشان از شرایط این روزهای فروش کتاب و بی توجهی نهادها و سازمان های مختلف مطرح نمود: به عنوان مثال در بحث فروش کتاب های درسی، سال جاری شرایط ویژه برای کتاب فروشی ها پیش آمده و بسیاری از همکاران ما نگران آینده کاری خود هستند. از آذر ماه سال گذشته شرایط فروش کتاب درسی نامشخص بود و هنوز هم همین گونه است.

وی همچنین درباره بخش دیگر مسائل کتاب فروشان شرح داد: طبق مصوبه مجلس شورای اسلامی کتاب فروشان از پرداخت مالیات معاف هستند اما سر همین مقوله با اداره دارایی شهرری جنگ و جدال زیادی داشتیم تا بتوانیم این موضوع را به آن ها ثابت کنیم. گاهی مسائلی در این زمینه برای همکاران ایجاد می گردد که به نظرم این مسائل باید یک بار برای همواره این مشکل حل گردد.

اربابی نژاد با بیان اینکه در اتحادیه شهرری پایین ترین حق عضویت به کتاب فروشان اختصاص دارد، یادآور شد: حق عضویت ما 200 هزار تومان است اما برای کتاب فروشان مبلغ 80 هزار تومان در نظر گرفته ایم. حتی اگر کتاب فروشی بگوید ندارم که پرداخت کنم از آن ها مبلغی گرفته نمی گردد.

وی تاکید نمود: در یک دوره زمانی در اتوبوس ها کتاب قرار داده می شد تا مردم به کتاب دسترسی آسان و راحت داشته باشند اما به مرور این طرح کنار گذاشته شد. من فکر می کنم جامعه ما نیازمند اجرای چنین اقداماتی است.

اربابی نژاد با اشاره به طرح پیشنهادی خود برای در دسترس قرار دادن کتاب برای مردم گفت: می توان روبروی پارک ها و بوستان ها کیوسک هایی پیش بینی کرد که مردم در ساعت حضور خود آنجا با مراجعه به آن بتوانند کتاب و نشریات رایگان بخوانند و کتاب به شکل گسترده در معرض دید مردم و جامعه قرار گیرد.

وی با بیان اینکه اگر امکانات داده گردد من حاضر هستم این طرح را اجرا کنم، مطرح نمود: می توان با قرار دادن کیوسک های خرید و مطالعه کتاب و نشریات به جای فروش انواع خوراکی ها در کنار بوستان ها مردم را به مطالعه و کتاب خوانی تشویق کرد اما اجرایی شدن آن نیازمند حمایت مسئولان است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 5 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1132

به "شهرری 20 کتاب فروشی دارد، تعطیلی کتاب فروشی هایی که فقط کتاب می فروختند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهرری 20 کتاب فروشی دارد، تعطیلی کتاب فروشی هایی که فقط کتاب می فروختند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید