سلول های یکبار مصرفی که به بیماران جانی تازه می بخشند

به گزارش بانوی ایران، با توجه به محدود بودن تعداد سلول های بنیادی خون بند ناف و عدم امکان تکثیر سلول ها غالبا از هر کیسه خون فقط در یک نوبت می توان استفاده کرد.

سلول های یکبار مصرفی که به بیماران جانی تازه می بخشند

به گزارش خبرنگار ذخیره خون بند ناف یک سرما یه گذاری مهم و ضمانتی برای آینده سالم فرزندان است. خون بندناف که پس از تولد در بندناف و جفت به جامانده و دور ریخته می گردد، غنی از سلول های بنیادی است. سلول های بنیادی خون بندناف همچون سلول های بنیادی خون ساز مغز استخوان قادر به ساخت انواع سلول های دیگر به ویژه سلول های خونساز هستند.

خون بند ناف منبعی در دسترس از سلول های بنیادی خونساز است که با وجود مزایای زیاد، بعضی محدودیت ها هم دارد. حجم کم و تعداد کم سلول های بنیادی خون بند ناف، منجر به پیوندپذیری با تاخیر آن می گردد. با در نظر گرفتن این محدودیت ها، بسیاری از محققان در پی عواملی هستند که باعث تسریع پیوندپذیری و افزایش تعداد مطلق سلول های بنیادی خون بند ناف گردد.

می توان نمونه های ذخیره شده خون بند ناف را چندین بار استفاده کرد؟

مرتضی ضرابی، رئیس مجموعه فناوری بن یاخته های رویان در گفت وگو با، درباره فرایند کار مجموعه در دوران کرونا و استفاده از ذخایر خون بند ناف اظهار کرد: ذخیره سازی خون بند ناف همچون روال گذشته ادامه دارد. با یک رشد مناسبی که ذخیره خون بند ناف در گذشته داشته، سال جاری هم به همان شکل ادامه پیدا نموده است.

او گفت: اگر خانواده ها و مادران باردار به کرونا دچار شوند ، متاسفانه نمی توانیم نمونه ذخیره سازی خون بند ناف را جمع آوری کنیم. به همین علت ممکن است در بعضی استان ها که شدت بیماری کرونا بیشتر است و شرایط وخیم تری نسبت به استان های دیگری دارند، فرایند ذخیره سازی با مشکل رو به رو گردد.

در چنین شرایطی طبق استاندارد های جهانی قرارداد ذخیره سازی خون بند ناف متوقف خواهد شد. در غیر این صورت منعی برای ذخیره سازی خون بندناف به علت شرایط کرونا وجود ندارد.

ضرابی بیان نمود: بعد از هر زایمان ما می توانیم تنها 2 کیسه از خون بند ناف را ذخیره کنیم. البته هر کیسه می تواند بسته به نوع بیماری در هر نوبت مورد استفاده قرار بگیرد. این که گفته می گردد بسته به نوع بیماری دارد یعنی اگر ما بخواهیم برای بیماری های خونی استفاده کنیم عمدتا نمونه های خون بند ناف برای یک بیمار و در یک نوبت مورد استفاده قرار می گیرد.

او گفت: ولی اگر در بیماری های غیرخونی بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد همچون افرادی که دچار فلج مغزی و یا دچار اختلالات عصبی هستند، باید مراحل کارآزمایی بالینی انجام گردد. ما از هر نمونه خون بند ناف شاید برای چند بیمار استفاده کنیم. چرا که تعداد سلولی که احتیاج بیماری های عصبی است، بسیار کمتر از تعداد سلولی هایی است که قراره برای بیماران خونی به کار رود . بنابراین بسته به نوع بیماری، وزن و سن بیمار مورد نظر باید نمونه آنالیز گردد، زیرا فرق دارد.

ضرابی بیان نمود: ما می توانیم برای مدت طولانی نمونه را نگهداری کنیم. ولی استفاده از آن بستگی به شرط وزن، سن و نوع بیماری دارد. برای مثال اگر بیمار اضافه وزن داشته باشد، قاعدتا یک بار می تواند از ذخیره خون بند ناف استفاده کند.

رئیس مجموعه فناوری بن یاخته های رویان با اشاره به شرایط حال حاضر کرونا توضیح داد: نه تنهافرایند کار از همان ابتدای کرونا کاهش پیدا نکرد، بلکه نسبت به کشور های دیگر که ذخیره سازی خون بند ناف نداشتند، حدود 20 درصد افزایش داشته ایم.

ضرابی یادآوری کرد: اما یکی از دلایل مهم کُند پیش رفتن فرایند درمان مجموعه رویان به علت درگیری خانواده ها به خصوص مادران باردار است که به واسطه بیماری کرونا، در بعضی از استان ها با کاهش شدید موارد قطع قرارداد روبرو شدیم.

او گفت: به علت ضعف های اقتصادی و کاهش فعالیت کسبه ها ما با کاهش ذخیره سازی خون بند ناف رو به رو بودیم، زیرا خانواده ها توان تامین هزینه ها را ندارند. البته سال جاری همه ما تمهیداتی را قرار داده ایم تا بیماران از اقساط بانکی استفاده نموده و مراحل درمان خود را ادامه دهند.

زمان ذخیره سازی خون بند ناف را به تعویق نیندازید

مرضیه ابراهیمی، استاد پژوهشگاه رویان و مسئول کارگروه سرطان در گفت وگو با اظهار کرد: در حال حاضر با تکنولوژی که وجود دارد ذخایر خون بند ناف یکبار مصرف هستند، اگرچه فقط برای بعضی بیماری های زمینه ای چند بار استفاده خواهند شد، یعنی بیماری مدنظر تنها تعداد محدودی سلول احتیاج داشته باشد نه بیشتر نه کمتر. البته از سلول های مورد نظر ذخیره خون بند ناف برای بیماری های فلج مغزی و ... مشابه آن چند نوبت استفاده می گردد.

او گفت: اگر فردی دچار بیماری سرطان حاد باشد، یک بار می تواند از این نمونه استفاده کند. در حال حاضر با این نوع تکنولوژی، امیدواریم فرایند کار خوب پیش رود تا بتوان هر خون بند ناف را چندین بار استفاده کرد. به علت توسعه ویروس کرونا با افت مراجعه کنندگان روبرو شدیم اما نه به آن شدت که کار متوقف گردد.

ابراهیمی با اشاره به شرایط وخیم کرونا توضیح داد: به هر حال والدین متقاضی این کار هستند و فرایند درمانی سلولی ذخیره سازی خون بند ناف ادامه دارد. اما بارزترین مشکل خانواده ها از نگاه من مسائل اقتصادی و اقتصادی است که نمی توانند از پس مخارج برآیند.

او تاکید نمود: خانواده ها نمی توانند زمان ذخیره سازی خون بند ناف را به تعویق بیندازند. تنها یک روز بعد از آن می گردد اقدام نکرد، در غیر این صورت سوخت خواهد شد.

استاد پژوهشگاه رویان یادآوری کرد: زندگی بعد از کرونا می تواند کمی سختتر باشد زیرا نمی دانیم که چه اثرات مخربی می تواند بر بدن بعد از گذشت سال ها بگذارد. یعنی در واقع نمی دانیم چه بیماری هایی بعد از کرونا ایجاد خواهد شد. به همین علت هر طور شده باید ذخیره سازی خون بند ناف اتفاق بیفتد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 شهریور 1400 بروزرسانی: 22 شهریور 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1834

به "سلول های یکبار مصرفی که به بیماران جانی تازه می بخشند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلول های یکبار مصرفی که به بیماران جانی تازه می بخشند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید