زنجیره تامین کالا در صنعت لوازم خانگی شفاف نیست ، استقرار سامانه جامع گارانتی برای ارائه خدمات مطلوب به مصرف کنندگان

به گزارش بانوی ایران، کارشناس سامانه جامع گارانتی، با اشاره به اینکه علت وجود گارانتی های مختلف برای کالا های لوازم خانگی خلاء سامانه ای جامع در این حوزه بود، گفت: در صورت استقرار کامل سامانه جامع گارانتی عرضه کننده کالا موظف خواهد بود تا به تعهدات خود در قبال مصرف کننده عمل کند.

زنجیره تامین کالا در صنعت لوازم خانگی شفاف نیست ، استقرار سامانه جامع گارانتی برای ارائه خدمات مطلوب به مصرف کنندگان

به گزارش گروه مالی خبرنگاران سعید عباسی کارشناس سامانه جامع گارانتی و خدمات پس از فروش، با حضور در برنامه حجره رادیو مصاحبه با موضوع قاچاق لوازم خانگی از پیشگیری تا مبارزه به آنالیز این موضوع پرداخت.

عباسی با بیان اینکه از جمله مسائل عمده در مورد قاچاق صنعت لوازم خانگی عدم شفافیت زنجیره تامین کالا است، گفت: تا زمانیکه حلقه هایی مانند واردکننده، شیوه ورود کالا به داخل، نوع و مدت زمان گارانتی در کنار یکدیگر قرار نگیرند، این مسائل پا برجا خواهد بود.

وی در واکنش به این مطلب که ممنوعیت واردات لوازم خانگی منجر به گسترش قاچاق در کشور شده است، اضافه کرد: نمی توان گفت که تنها دلیل وجود کالای قاچاق در بازار، ممنوعیت واردات است چراکه تا اوایل سال 97 که ممنوعیتی در این حوزه وجود نداشت و برند ها بدون نماینده در سطح عرضه حضور داشتند، کالا ها به شکل غیرقانونی نیز وارد کشور می شدند.

* فقدان آمار معین در حوزه لوازم خانگی منجر به عدم شفافیت شده است

این کارشناس سامانه گارانتی دلیل عدم شفافیت زنجیره تامین را عدم تطابق آمار ها در این حوزه با یکدیگر دانست و گفت: با رصد آماری که در مورد قاچاق لوازم خانگی و فراوری اجرا شده است، مشاهده شده که در این خصوص نوعی ناهم خوانی وجود دارد.

عباسی در ادامه با بیان اینکه استقبال فراوریکنندگان در اخذ شناسه کالا مطلوب نبوده است، گفت: این در حالیست که شناسه کالا برای شناختن ادبیات جابه جایی کالا ها در سازمان های مختلف و قسمت هایی است که در زنجیره کالا نقش دارند، ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: به همین دلیل دستورالعمل شناسه کالای داخلی که در خرداد 96 مصوب شد، از سوی وزیر صمت به کلیه فراوریکنندگان ابلاغ شد، اما شاهد آن بودیم که زمان در نظر گرفته شده توسط فراوریکنندگان رعایت نشد؛ در بحث واردات نیز، چون ثبت سفارش به اخذ شناسه کالا منوط شده بود، این کار صورت پذیرفت.

* جلوگیری از گسترش قاچاق لوازم خانگی با اجرای طرح شناسه کالا

عباسی در بخش دیگری از اظهارات خود با اذعان به اینکه قاچاق لوازم خانگی در ابعاد مختلف در حال اجرا است، عنوان نمود: بر اساس گفته سخنگوی محترم ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و ابلاغیه دفتر تخصصی لوازم خانگی وزارت صمت، از پانزدهم بهمن ماه کلیه کالا ها باید شناسه کالا داشته باشند.

وی ادامه داد: یکی از دلایل الزام به نصب این شناسه، آن است که با اخذ شناسه کالا اطلاعات اولیه ای از واحد های فراوریکننده و حتی واردکنندگان قبلی به دست می آید؛ به دنبال این موضوع در مرحله بعد از اخذ و نصب شناسه کالا، طرح شناسه رهگیری شروع خواهد شد در واقع با چیدن این پازل ها سامانه جامع گارانتی حاصل می گردد.

* با استقرار کامل سامانه جامع گارانتی عرضه کننده کالا تعهدات خود را باید ایفا نماید

این کارشناس سامانه گارنتی در مورد شرایط فعالیت گارانتی های مختلف در کشور گفت: در حال حاضر ارائه خدمات پس از فروش به مصرف کننده شرایط مطلوبی ندارد و امیدواریم که این مساله به طور جدی و با استقرار سامانه جامع گارانتی حل و فصل گردد.

وی در انتها اضافه کرد: هم اکنون مصرف کنندگان نسبت به وجود این سامانه بی اطلاع هستند و این درحالیست که طبق ساز وکار این سامانه اگر ارائه دهنده کالا به هر دلیلی تعهدات خود را انجام ندهد، مکلف خواهد بود که علاوه بر انجام کامل تعهد، خسارت وارده به کالای مصرف کننده را نیز جبران نماید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 15 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 732

به "زنجیره تامین کالا در صنعت لوازم خانگی شفاف نیست ، استقرار سامانه جامع گارانتی برای ارائه خدمات مطلوب به مصرف کنندگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجیره تامین کالا در صنعت لوازم خانگی شفاف نیست ، استقرار سامانه جامع گارانتی برای ارائه خدمات مطلوب به مصرف کنندگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید