روش های کاهش اتلاف آب هنگام خانه تکانی

به گزارش بانوی ایران، سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار با اشاره به سنت خانه تکانی در میان ایرانیان همزمان با روز ملی آب (13 اسفند ماه) بر ضرورت استفاده از روش های کاهش اتلاف آب هنگام خانه تکانی تاکید نمود و گفت: در شرایطی که در کشور با کم آبی دست و پنجه نرم می کنیم، با مدیریت مصرف و جلوگیری از مصارف غیرضروری مانع از هدر رفت آب شویم.

روش های کاهش اتلاف آب هنگام خانه تکانی

به گزارش ایسنا، حلیا سادات حسینی گفت: خانه تکانی در این سال ها با خانه تکانی در سال های دور فرق دارد و باید طور دیگری به خانه تکانی نگاه کنیم بنابراین آن را را با چاشنی صرفه جویی در مصرف آب انجام دهیم.

وی با بیان اینکه می گردد با اندکی آب، خانه را شست و شو داد و به هدف مورد نظر رسید، به بعضی روش های مدیریت مصرف آب در این ایام اشاره و اظهارکرد: قبل از اقدام به شست وشوی هر چیزی از خود بپرسید که آیا شستن آن وسیله واقعا لازم است یا از روی عادت این کار را انجام می دهید بعلاوه برای شست وشو های ضروری برنامه داشته باشید و اقلام همجنس را در کنار هم بشویید تا اندازه آب مصرفی کمتر گردد.

وی ادامه داد: شوینده های شیمیایی هر چند باعث پاکیزگی می گردد، اما استفاده نادرست از این مواد در کوتاه مدت آسیب جدی به سلامت انسان و محیط زیست وارد می نماید. این مواد در چرخه استفاده از آب های خاکستری باقی می ماند و می تواند به محیط های مختلف مانند زمین های کشاورزی وارد گردد. وجود مواد شیمیایی در آب فرایند تصفیه فاضلاب را با مشکل روبرو می نماید بنابراین تا حد امکان از این شوینده های شیمیایی کمتر استفاده و مواد طبیعی همانند سرکه، جوش شیرین و ... - که خاصیت پاک کنندگی دارند - را جایگزین شوینده های شیمیایی کنیم.

حسینی ادامه داد: آبی که حاوی مواد شوینده شیمیایی نیست را می توان به مصرف گل ها و گیاهان خانگی رساند و اینگونه از هدر دادن آن ها جلوگیری کرد و قبل از اقدام به شستن هر چیزی به راه حل ها و ابزار های مورد احتیاج آن فکر کنید.

سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در ادامه اظهارکرد: به منظور کاهش و مدیریت مصرف آب در خانه تکانی خود سرویس و تعمیر شیرآلات خراب را در فهرست قرار دهید تا با این کار مانع از هدررفت آب تصفیه شده و تبدیل آب سالم به فاضلاب می شویم.

حسینی اضافه کرد: حتما هدفمان منع کردن خانواده ها از انجام خانه تکانی نیست، اما تاکید داریم اگر قرار است فرش های منازل شست وشو گردد، به وسیله قالیشویی ها این کار صورت گیرد، چون آن ها منابع آب غیرکیفی را که برای شرب نیست، در اختیار دارند.

به گزارش روابط عمومی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران سرپرست اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خاتمه به نقش موثر شهروندان در مدیریت و کاهش مسائل محیط زیستی تاکید نمود و گفت: در کنار همه فرهنگ های خوبی که داریم و نوروز را نشانه تحول و نو شدن می دانیم، باید کوشش کنیم فرهنگ صرفه جویی در مصارف مختلف و به ویژه آب را هم در دستور زندگی خود داشته باشیم و به بچه ها خود از این طریق آموزش دهیم.

منبع: فرارو
انتشار: 14 اسفند 1401 بروزرسانی: 14 اسفند 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2259

به "روش های کاهش اتلاف آب هنگام خانه تکانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روش های کاهش اتلاف آب هنگام خانه تکانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید