دلواپسی های والدین به خاطر چالش مومو، چرا مدارس از پیغام رسان های خارجی استفاده می نمایند؟!

به گزارش بانوی ایران، به رغم آنکه آموزش و پرورش اعلام نموده که مدارس نباید از پیغام رسان خارجی استفاده نمایند اما هنوز بعضی مدارس از پیغام رسان های خارجی برای آموزش استفاده می نمایند.

دلواپسی های والدین به خاطر چالش مومو، چرا مدارس از پیغام رسان های خارجی استفاده می نمایند؟!

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل آمریکا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی آمریکا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی آمریکا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های آمریکا انتخاب کنید.

به گزارش ، دو سال و نیم پیش یعنی همان زمان که بیشتر ادارات و مدارس، ارتباطاتشان در پیغام رسان های خارجی برقرار بود و کسی حتی فکرش را هم نمی کرد که دو سال بعد، پای کرونا به کشور باز گردد، بخشنامه عدم استفاده از پیغام رسان های خارجی به بخش های تابعه وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

شاپور محمدزاده مدیرکل وقت دفتر وزارتی آموزش و پرورش 14 فروردین 97 در بخشنامه ای به معاونت ها، مراکز و سازمان های تابع، ادارات کل و ادارات کل استان ها اظهار داشت: استفاده از شبکه های اجتماعی و بستر های نرم افزاری پیغام رسان های خارجی برای انتشار یا به اشتراک گذاردن اطلاعات سازمانی، اطلاع رسانی و انجام امور روابط عمومی سازمانی و اطلاع رسانی اخبار، بهره برداری اداری مانند دبیرخانه، تبلیغات، فراخوان ها و همچنین اطلاع رسانی تکالیف دانش آموزی، انتقال عملکرد آموزشی دانش آموزان و عملکرد مدارس اعم از دولتی، غیردولتی، هیأت امنایی و ... مجاز نیست و در هر سطحی پیگرد قانونی دارد.

این موضوع آن موقع، توسط برخی مدارس و بخش ها اجرا شد و برخی هم یک مدتی اجرا کردند و دوباره به پیغام رسان های خارجی پناه بردند و این فرایند همچنان ادامه داشت تا اینکه در اواخر سال گذشته، سر و کله کرونا به کشور پیدا شد و آموزش را تحت تأثیر قرار داد.

یک هفته بعد از ورود کرونا به کشور و تعطیلی مدارس، آموزش های تلویزیونی شروع شد و برخی معلمان هم به صورت خودجوش در بستر پیغام رسان های داخلی و خارجی به آموزش دانش آموزان پرداختند؛ همان زمان آموزش و پرورش به فکر ایجاد پلتفرمی افتاد تا به آموزش های مجازی سامان دهد و ایجاد این پلفترم تا 21 فروردین سال 99 به طول انجامید؛ در سیزدهم شهریور سال جاری هم نسخه جدید شاد رونمایی شد و مسؤولان شاد کوشش کردند تا امکانات جدیدی به آن بیفزایند.

وزیر آموزش و پرورش نهم مهر سال جاری درباره شاد گفت: شاد اولیه چیزی شبیه پیغام رسان بود که امکان انتقال پیغام صوتی و تصویری بین معلمان و دانش آموزان بود؛ شاد در فاصله بهار و تابستان گذشته تقویت شد، ارتباط تعاملی زنده برقرار شد و امکان ارتباط بین معلم و دانش آموزان ایجاد شد؛ برخی روز ها تا 300 هزار ارتباط زنده روی شاد داریم که نشان می دهد کلاس ها فعال است؛ همان سال گذشته وقتی مدارس تعطیل شد، معلمان به سمت پیغام رسان های داخلی و خارجی رفتند و آموزش را انجام می دادند؛ اقدام خوبی بود، اما یک اشکالی داشت که ما نمی دانستیم چه اتفاقی در حال افتادن است.

وی با بیان اینکه سامانه شاد یک سامانه منحصرا آموزشی است، اضافه نمود: منحصرا ارتباط بین معلم، دانش آموزان و مدیر مدرسه است؛ یک فضای عمومی دارد که والدین هم می توانند وارد شوند و به محتوای آموزشی دسترسی داشته باشند و برخی از فعالیت های پرورشی و جشنواره هایی که روی آن بارگذاری می گردد را استفاده نمایند، اما هر دانش آموز که وارد می گردد باید کد ملی اش را بزند و احراز هویت گردد؛ وقتی احراز هویت شد، در کلاس خودش می نشیند.

اما چرا هنوز به رغم تأکید های آموزش و پرورش، مدارس از پیغام رسان خارجی استفاده می نمایند؛ برخی مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من با ثبت سوژه ای با عنوان استفاده از اپ های خارجی توسط مدارس ممنوع گردد خواهان پیگیری شدند.

این مخاطبان نوشتند: سرهنگ رجبی رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا گفته است در روز های اخیر شاهد مطرح شدن در سطح برخی استان های کشور به خصوص استان های جنوبی بوده ایم و برخی کاربران که بیشتر آن ها دانش آموز بوده اند پیغام هایی حاوی محتوا و تصاویر مومو دریافت نموده اند.

رسیدگی به ارسال پیغام ها و کلیپ های موسوم به مومو به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتا قرار گرفته و بزودی افراد داخلی که هدفشان اذیت و آزار دانش آموزان بوده است، گرفتار قانون می شوند. والدین در صورت برخورد فرزندشان با محتوای مومو با آن ها صحبت نموده و نگرانی آن ها را کاهش دهند.

با توجه به همه گیری ویروس کرونا، مدارس فعالیت های خود را به صورت مجازی انجام می دهند.

هم اکنون بسیاری از مدارس فعالیت آموزشی خود را در نرم افزار های خارجی انجام می دهند و دانش آموزان باید برای دریافت آموزش ها به این نرم افزار ها مراجعه نمایند. فضای نرم افزار های خارجی متاسفانه نا امن است، برای نمونه می توان به همین چالش خطرناک مومو اشاره نمود، حتی اگر یک دانش آموز هم گرفتار این چالش خطرناک ممکن است عواقب روحی بدی را برای دانش آموز تا آخر عمر به وجود آورد. از این جهت از وزارت آموزش و پرورش خواهشمندیم تا فعالیت تمامی مدارس سراسر کشور را در نرم افزار های خارجی ممنوع کند و با متخلفان به صورت جدی و قاطع برخورد کند.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که آیا الزام استفاده از شاد برداشته شده است؛ چرا که در برخی مدارس از پیغام رسان های دیگری استفاده می نمایند، اظهار کرد: در تمام مدارس، استفاده از شاد معین شده است و اجازه ندارند که از سایر پیغام رسان های خارجی استفاده نمایند؛ شاد امکانات خیلی خوبی را در اختیار آن ها قرار داده است و ظرفیت و تنوع خدماتی که الان در شاد وجود دارد در هیچ یک از سرویس های خدمت رسان آموزشی وجود ندارد و خوشبختانه آمار استفاده و پیوستن به شاد هم مخالف چیزی است که شما می گویید یعنی هم روز به روز میزان استفاده از شاد افزایش یافته و مسائل آن کاهش می یابد.

وی توضیح داد: بزرگترین پلتفرم داخلی که بیشترین کاربر و زمان استفاده را دارد، فعال کردیم؛ مجال این را نداشتیم که ابتدا طراحی، آزمایش و بعد اجرا کنیم و باید به سرعت فعال می شدیم؛ این در راستا حرکت، خود را کامل می نماید و قطعا همه کسانی که از شاد استفاده می نمایند، می توانند شهادت دهند که روز به روز، این امکان فراهم تر شده است و ضمن اینکه برای بخش خصوصی که مایل است خدمات آموزشی ارائه دهد، یک دستورالعملی را تدوین و ابلاغ کردیم؛ کسانی که می خواهند خدمات اضافه ای را از نظر آموزشی ارائه دهند، چون خدمات آموزش رسمی به وسیله شاد ارائه می گردد، ترتیبات کار در آیین نامه تعیین است.

حاجی میرزایی در واکنش به این جمله که اگر مدرسه ای از پیغام رسان دیگری استفاده کند باید پاسخگو باشد، گفت: بله، اگر اعلام گردد حتما رسیدگی خواهد شد.

اما چرا برخی مدارس همچنان به رغم تأکیدات وزیر آموزش و پرورش از پیغام رسان های خارجی استفاده می نمایند؛ یکی از معلمان مدارس تهران در این خصوص به خبرنگار فارس گفت: سرعت پیغام رسان شاد در برخی مواقع انقدر پایین است که نمی توانیم کار کنیم. حتی گاهی اوقات فایل ها دانلود نمی گردد.

وی ادامه داد: چند وقت پیش کلاس های درس مدرسه به هم ریخت و دانش آموزان کلاس ها با هم قاطی شده بودند؛ در سامانه شاد تداخل ایجاد شده بود. به نظر می رسد هنوز این سیستم مشکل دارد و مشکلش باید رفع گردد.

معلم دیگری هم اظهار کرد: شاد هنوز به آنچه باید برسد، نرسیده است و مسائلی دارد؛ پیغام ها با تأخیر می رسد و این تأخیر باعث می گردد که آموزش آنلاین با اختلال روبرو گردد. به همین دلیل برخی معلمان به پیغام رسان های خارجی نقل مکان کردند.

وزیر آموزش و پرورش در مورد این مشکل شاد، گفت: در برخی ساعات روز که به دلیل ترافیک بالا با مسائلی روبرو می شویم، بخشی نیازمند این است که زیرساخت فنی شاد توسعه پیدا کند که همراه اول برای تقویت آن اقدام نموده است و وزارت ارتباطات هم برای حمایت از همراه اول در تقویت زیرساخت ها، همکاری نموده و قول مساعدت داده است و نکته دیگر اینکه ترافیک را در چند قطب اصلی کشور بین آذربایجان شرقی، فارس، تهران، خراسان و اصفهان توزیع نمایند که می تواند در کاهش بارترافیکی در ساعات پرمصرف، موثر باشد. در آموزش و پرورش با توزیع زمان کلاس ها از صبح تا بعدازظهر، کوشش کردیم که ساعات 10 تا 12 که با ترافیک بیشتری روبرو هستیم، حجم کمتری از بار را متوجه این ساعت کنیم.

در هر حال باید مسائل شاد حل گردد و آموزش و پرورش سیستمی برای نظارت استفاده از آن پیش بینی کند وگرنه مسائل آموزش مجازی همچنان ادامه خواهد داشت. از سوی دیگر دلواپسی والدین نسبت به چالش مومو و برنامه های فریبکارانه ای از این دست نباید نادیده گرفته گردد و باید در این خصوص تدبیری اندیشیده گردد.

منبع: فارس

انتهای پیغام /

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 آذر 1399 بروزرسانی: 1 آذر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1312

به "دلواپسی های والدین به خاطر چالش مومو، چرا مدارس از پیغام رسان های خارجی استفاده می نمایند؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دلواپسی های والدین به خاطر چالش مومو، چرا مدارس از پیغام رسان های خارجی استفاده می نمایند؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید