دانشمندان به زودی با فناوری ویرایش ژن CRISPR، گربه هایی خواهند ساخت که آلرژی برنمی انگیزند

به گزارش بانوی ایران، تیمی از محققان ادعا کرده اند که توانسته اند با استفاده از فناوری ویرایش ژن موسوم به CRISPR راهی موثر برای جلوگیری از یکی از رایج ترین منابع برانگیزاننده آلرژی یعنی گربه ها پیدا کنند. یافته های آن ها همچنین نشان می دهد که گربه های ضد حساسیت می توانند به اندازه دیگر گربه ها از جنبه های دیگذر سالم باشند.

دانشمندان به زودی با فناوری ویرایش ژن CRISPR، گربه هایی خواهند ساخت که آلرژی برنمی انگیزند

آلرژی ناشی از گربه ها، بیشتر به خاطر پوست و مویی است که گربه ها به محیط می ریزند. اما به صورت دقیق تر پروتئینی به نام Fel d 1 که از طریق گربه ها تولید می شود و وارد بزاق و اشک آنها می شود، مسئول آلرژی است و برآورد می شود 90 درصد آلرژی ناشی از گربه ها به همین علت باشد.

این مسئله باعث شده است که این پروتئین، به یک هدف مجذوب کننده برای دانشمندانی تبدیل شود که تلاش می کنند بار آلرژی گربه را کاهش دهند. حساسیتی که 20٪ افراد را تحت تاثیر قرار می دهد.

محققان شرکت زیست فناوری InBio در ویرجینیا روی همین رویکرد کار کرده اند. آن ها امیدوارند که از CRISPR، فناوری ویرایش ژن، برای تولید گربه هایی استفاده کنند که تولید پروتئین Fel d 1 را کم کنند.

با تجزیه و تحلیل 50 نمونه از DNA گربه های اهلی، آن ها منطقه های را در دو ژن آنها پیدا کرده اند که در تولید Fel d 1 دخیل است. همین منطقه ها را می توان با CRISPR ویرایش کرد. هنگامی که محققان ژن های این گربه ها را با ژن های هشت گونه گربه وحشی مقایسه کردند، همچنین دریافتند که تنوع زیادی بین گروه ها وجود دارد.

خوشبختانه تحقیقات نشان داد که Fel d 1 برای زیست گربه غیرضروری است و بنابراین می توان بدون هیچ خطری برای سلامتی آنها را حذف کرد.

پیش از این تلاش های زیادی برای ایجاد گربه هایی که کمت پروتئین مظنون را دفع می کنند، اجرا شده بود. در اوایل سال 2020، شرکت غذای حیوانات خانگی Purina خط تولید محصولات LiveClear خود را منتشر کرد - غذای گربه ای که با پروتئینی در تخم مرغ ساخته می شد و ترشح Fel d 1 را در دهان گربه ها مهار می کرد. تحقیقات این شرکت نشان داده بود که سطح Fel d 1 در پوست و موی گربه پس از سه هفته خوردن LiveClear از طریق گربه ها به طور میانه 47 درصد کاهش می یابد.

نویسندگان مطالعه تازه خاطرنشان می کنند که با هدف قرار دادن تولید Fel d 1 با استفاده از ویرایش ژن، ممکن است بتوان گربه هایی واقعاً ضد حساسیت ایجاد کرد.

البته هنوز این تحقیق در گام های نخستین خود است.

منبع: gizmodo

منبع: یک پزشک
انتشار: 21 خرداد 1401 بروزرسانی: 21 خرداد 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2105

به "دانشمندان به زودی با فناوری ویرایش ژن CRISPR، گربه هایی خواهند ساخت که آلرژی برنمی انگیزند" امتیاز دهید

1 کاربر به "دانشمندان به زودی با فناوری ویرایش ژن CRISPR، گربه هایی خواهند ساخت که آلرژی برنمی انگیزند" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان به زودی با فناوری ویرایش ژن CRISPR، گربه هایی خواهند ساخت که آلرژی برنمی انگیزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید