برگشت 21 درصد واحدهای صنعتی غیرفعال به مدار فراوری

به گزارش بانوی ایران، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از مجموع واحدهای تولیدی مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی کشور 9 هزار و 800 واحد غیرفعال هستند که از این تعداد حدود 21 درصد کل واحدهای تولیدی به بهره برداری رسیده است.

برگشت 21 درصد واحدهای صنعتی غیرفعال به مدار فراوری

محسن صالحی نیا اضافه نمود: سال 99 طبق برنامه ریزهای انجام شده قرار است یک هزار و 500 واحد فراوریی در کشور به چرخه فراوری بازگردد و تا به امروز توانسته ایم 468 واحد فراوریی را احیاء کنیم که این واحدها زمینه اشتغال بیش از 8 هزار نفر را فراهم نموده است.

او در مورد توسعه زیرساخت های صنعتی در کشور ادامه داد: سال جاری با توجه به محدودیت های داخلی به ویژه محدودیت در منابع عمرانی، برنامه های مبتنی بر اجرای طرح ها و اقدامات مشارکتی با هدف تأمین زیرساخت های شهرک های صنعتی در دستور کار نهاده شد.

صالحی نیا افزود: مقرر شد در هماهنگی و همکاری با نهادهای اجرایی ذی ربط، سازمان برنامه وبودجه و منابع داخلی، برنامه هایی به طور ترکیبی اجرا شوند. بر همین اساس مقرر شد واحدهای مربوط اجرای طرح های مشترک را برای تأمین آب و برق واحدهای صنعتی و فراوریی در دستور کار قرار دهند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران توضیح داد: در این مدت، توسعه زیرساخت ها از دو جنبه پیگیری شده است. در یک بعد به توسعه فیزیکی توجه شده که در این بخش صنعتگران گوناگون، بنگاه های فراوریی و کارآفرینان علاقه مند به فعالیت در نقاط تقاضامحور با دریافت مجوزها از مراجع ذی ربط به ما مراجعه می نمایند. کوشش ما این است که محلی برای استقرار واحدهای فراوریی این گروه فراهم کنیم. در شرایط فعلی در استان های مختلف تقاضای بسیار بالایی برای احداث واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی وجود دارد که سعی داریم با توسعه فیزیکی مکان ها و با رعایت مسائل زیست محیطی و مقررات موجود به توسعه زیرساخت ها در 850 شهرک و ناحیه صنعتی اقدام کنیم.

صالحی نیا گفت: جنبه دیگر توسعه زیرساخت های واحدهای فراوریی و صنعتی کشور است. تأمین زیرساخت هایی مانند آب، برق، راه دسترسی و شبکه فیبر نوری در این بخش تعریف شده است. در چند سال گذشته برای توسعه این زیرساخت ها به ویژه در حوزه آب و برق با هماهنگی و مشارکت استان ها اقدامات مطلوبی صورت گرفته است.

او اضافه نمود: توسعه واحدهای مستقر در شهرک ها و نواحی صنعتی یا واحدهای جدیدی که بخواهند در شهرک های صنعتی مستقر شوند، احتیاجمند تأمین آب و برق هستند. با توجه به تعاملی که با وزارت نیرو و شرکت های آب و برق منطقه ای استان های کشور و شرکت شهرک های صنعتی وجود دارد، برای تأمین آب و برق آن ها اقدام می گردد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تأکید کرد: تأمین نقدینگی مشکل بسیاری از واحدهای فراوریی است. بر اساس هماهنگی های انجام شده، این واحدها می توانند بخشی از نقدینگی را به وسیله دریافت تسهیلات بانکی فراهم نمایند.

صالحی نیا افزود: در حال حاضر، سهم واحدهای فراوریی و صنعتی کشور از دریافت تسهیلات بانکی حدود 31 درصد است و احتیاج است سهم بیشتری از تسهیلات بانکی به حوزه فراوری و صنعت کشور اختصاص داده گردد.

او ادامه داد: با توجه به صندلی فراوری در اقتصاد و اشتغال کشور و این که واحدهای فراوریی با کمبود نقدینگی برای تأمین مواد اولیه و تجهیزات روبه رو هستند، احتیاج است 31 درصد تسهیلات بانکی به حوزه صنعت به 40 درصد افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: بر اساس آمار در حال حاضر نیز در بعضی از واحدهای فراوریی کشور که در زمینه فراوری لوازم خانگی فعالیت دارند، شاهد افزایش ارقام فراوری هستیم؛ به علاوه این که با توجه به برنامه ریزی های انجام شده و برطرف مسائل واحدهای فراوریی و صنعتی تا خاتمه سال جاری شاهد تحقق جهش فراوری خواهیم بود.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 15 مهر 1399 بروزرسانی: 15 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1216

به "برگشت 21 درصد واحدهای صنعتی غیرفعال به مدار فراوری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگشت 21 درصد واحدهای صنعتی غیرفعال به مدار فراوری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید