افزایش 25 درصدی فراوری سیب نسبت به سال قبل، نیازی به واردات موز نداریم

به گزارش بانوی ایران، نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران از افزایش 25 درصدی فراوری سیب اطلاع داد و گفت: بنابر برآوردهای اولیه حداقل 50 درصد مرکبات باید صادر گردد.

افزایش 25 درصدی فراوری سیب نسبت به سال قبل، نیازی به واردات موز نداریم

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه مالی خبرنگاران، درباره آخرین شرایط فراوری محصولات باغی اظهار کرد: هم اکنون برداشت محصولات باغی همانند سیب، مرکبات، کیوی و انار در حال اجرا است و در ادامه پاییز برداشت سرعت می گیرد.

او اضافه نمود: با وجود تورم بالای بخش کشاورزی و افزایش چشمگیر قیمت نهاده های فراوری، اگر اصالت کشاورزان نبود، در خیلی از محصولات فراوری رها می شد، اما کشاورزان با تمام قدرت به فراوری ادامه دادند که امیدواریم حوادث خاصی در ادامه این چند ماه در محصولات باغی رخ ندهد.

شادلو ادامه داد: در فراوری محصولات باغی همانند سیب، کیوی و مرکبات اگر شرایط پایدار و مستمر صادرات نداشته باشیم، بازار داخل پاسخگو نیست چرا که بنابر برآوردهای اولیه حداقل 50 درصد فراوری باید صادر گردد که این امر مستلزم راستا روان صادرات است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با تاکید بر برطرف موانع صادرات محصولات کشاورزی اعلام کرد: بنابر قول وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر برطرف موانع صادراتی انتظار می رود که مسائل سال قبل اتفاق نیفتد تا بتوانیم از این فرصت برای ارتقای بخش کشاورزی و اقتصاد کلان نهایت استفاده را کنیم.

او از افزایش 25 درصدی فراوری سیب اطلاع داد و گفت: با توجه به آنکه عمده مرکبات از آذر به بعد برداشت می گردد، از این رو در ماه های آینده برآورد دقیق تری از اندازه فراوری می توان داشت.

شادلو با اشاره به مصوبه واردات موز در قبال صادرات سیب گفت: گرچه بعضی واردکنندگان اعتراضاتی نسبت به این مصوبه دارند، اما خواص سیب با موز تفاوتی ندارد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران با اشاره به اینکه گرانی موز ارتباطی به واردات ندارد، گفت: گرانی موز در زمستان سال گذشته تنها ناشی از انحصار و ایجاد رانت بود.

او در انتها با اشاره به اینکه سال گذشته کمبودی در اندازه سیب صادراتی نداشتیم، توضیح داد: اگر صادرات سیب در ازای واردات موز پاسخگو نیست، اهرم های مناسبی در قبال صادرات سیب باید تعریف گردد تا یاری به فراوری و اقتصاد کلان باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 22 آبان 1400 بروزرسانی: 22 آبان 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1904

به "افزایش 25 درصدی فراوری سیب نسبت به سال قبل، نیازی به واردات موز نداریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش 25 درصدی فراوری سیب نسبت به سال قبل، نیازی به واردات موز نداریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید