ارسال نخستین توییت با مغز به وسیله یک مرد دچار فلج مغزی

به گزارش بانوی ایران، ایسنا: یک مرد 62 ساله استرالیایی که مبتلا به فلج مغزی است، اولین توییت خود را با یک تراشه مغزی و بدون احتیاج به زدن هیچ کلید یا ایجاد صدایی ارسال کرد.

ارسال نخستین توییت با مغز به وسیله یک مرد دچار فلج مغزی

به گزارش آی ای، یک مرد 62 ساله استرالیایی که به علت ابتلا به بیماری اسکلروز جانبی آمیوتروفیک(ALS) فلج شده است، اولین فردی است که با استفاده از رابط مغز و رایانه توانست پیامی را در رسانه های اجتماعی ارسال کند.

رابط های مغز و رایانه(BCI) فناوری بزرگ نو در دنیای فناوری هستند. در حالی که بعضی از افراد مانند ایلان ماسک در همین اوایل سال آینده می خواهند از آن برای بهبود تجربیات انسانی استفاده نمایند، بعضی دیگر مانند شرکت سینکرون(Synchron) که رابط کاربری آن به فیلیپ اوکیف(Philip OKeefe) استرالیایی یاری کرد اولین توییت خود را ارسال کند، می خواهند آن را به عنوان یک پروتز برای بیماران مبتلا به فلج اندام و بعلاوه به عنوان یک درمان برای دیگر بیماری های عصبی مانند بیماری پارکینسون در آینده بسازند.

رابط مغز و رایانه شرکت سینکرون به وسیله یک ایمپلنت مغزی به نام استنترود(Stentrode) کار می نماید که برای نصب آن احتیاجی به هیچ جراحی مغزی نیست. در بیانیه مطبوعاتی این شرکت آمده است، در عوض، این شرکت از تکنیک هایی که معمولاً برای درمان سکته مغزی استفاده می گردد، برای کاشت استنترود به وسیله سیاهرگ گردن استفاده می نماید.

اوکیف که استقلال خود را به علت فلج شدن پیش رونده از دست داده بود، این ایمپلنت را در ماه آوریل 2020 دریافت کرد و از آن برای ارتباط با خانواده و بعلاوه همکاران تجاری خود به وسیله تبادل ایمیل استفاده می کرد.

اوکیف با توضیح تجربه خود در یک بیانیه مطبوعاتی، استفاده از این رابط کاربری مغز و رایانه را به چیزی مانند یادگیری دوچرخه سواری تشبیه می نماید که کمی تمرین می خواهد، اما زمانی که به آن عادت کنید و نحوه استفاده و کارکرد آن را یاد بگیرید، کاملا عادی و طبیعی می گردد.

اوکیف می گوید: من فقط باید به این فکر کنم که کجا می خواهم روی صفحه رایانه کلیک کنم و سپس رابط به من اجازه می دهد ایمیل ارسال کنم، از بانکداری آنلاین و بعلاوه خدمات خرید استفاده کنم.

نوترین دستاورد او اکنون به اشتراک گذاشتن افکار خود به وسیله شبکه اجتماعی توییتر با یاری و از حساب کاربری توماس آکسلی مدیر عامل سینکرون برای ارتباط با دنیا است.

وی در این توییت نوشته است: بدون احتیاج به فشردن کلیدی یا ایجاد هر صدایی من این توییت را فقط با فکر کردن به آن ایجاد کردم.

آسکلی در بیانیه ای گفت که این توییت لحظه مهمی برای حوزه رابط های مغز و رایانه است و ارتباط، امید و آزادی را برای این افراد برجسته می نماید.

وی اضافه کرد: فناوری ارائه شده به افرادی که استقلال عملکردی آنها به وسیله بیماری هایی مانند فلج مغزی سلب شده است، یاری می نماید.

وی بعلاوه اشاره نمود که این شرکت در حال برنامه ریزی برای اولین مطالعه این رابط در انسان در سال آینده در ایالات متحده است.

منبع: انتخاب
انتشار: 2 دی 1401 بروزرسانی: 2 دی 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2222

به "ارسال نخستین توییت با مغز به وسیله یک مرد دچار فلج مغزی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارسال نخستین توییت با مغز به وسیله یک مرد دچار فلج مغزی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید