اجازه ندهید دزدها برنده شوند

به گزارش بانوی ایران، خبرنگاران/اصفهان پرویز تناولی به اظهارات مدیرکل امور ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان که پس از سرقت سه بارۀ بخش میانی تقدیس راه چاره را انتقال تندیس های ارزشمند سطح شهر به موزه دانسته بود، واکنش نشان داد.

اجازه ندهید دزدها برنده شوند

از پروفایل ما وبلاگ بخار دیدن نمایید.

تندیس تقدیس اثر پرویز تناولی، سال 1380 به همت شهرداری اصفهان خریداری و در جوار ساختمان مرکزی شهرداری اصفهان واقع در میدان امام حسین (ع)، نصب شد. تا به امروز، بخش میانی این اثر، سه بار مورد دستبرد قرار گرفته است؛ با این توضیح که در دهه هشتاد سارقان توان حمل این بخش را نداشته و آن را گوشه ای رها کرده بودند، بهمن ماه سال گذشته، پس از گذشت چند ساعت، با پیگیری به موقع شهرداری اصفهان و عوامل انتظامی سارقان شناسایی شدند و بخش به سرقت رفته نیز پیدا و دوباره در محل خود نصب شد اما از پنجم اسفندماه تا به امروز که این بخش برای سومین بار به سرقت رفته، هنوز هیچ خبری از شناسایی و دستگیری سارقان منتشر نشده و معلوم نیست در این فاصله چه بلایی بر سر این قطعۀ برنزی ارزشمند آمده است.

بهمن ماه 1398 و پس از سرقت دوبارۀ بخش میانی تقدیس، پیشنهادهایی مبنی بر انتقال این تندیس به حیاط موزه هنرهای معاصر یا عمارت باغ زرشک مطرح شد اما حسن مؤذنی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری اصفهان در گفت وگو با خبرنگاران پیشنهاد جابجایی این اثر را رد کرد و یادآور شد: این اثر به عنوان یک نماد شهری خریداری و در شهر نصب شده و نظر هنرمند سازنده آن هم نصب اثر در میدان امام حسین(ع) اصفهان بوده است.

با این وجود، پنجم اسفندماه و پس از نشر خبر سرقت سه بارۀ بخش میانی تقدیس، ایمان حجتی، مدیرکل امور ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری اصفهان در مصاحبه با خبرگزاری برنا گفت: شهرداری تلاش کرده است که از تندیس های ارزشمند شهری محافظت کند اما با اتفاقاتی که رخ می دهد، راهکار این است که تندیس های ارزشمند را به موزه منتقل کرده و نسخه های ثانویه را وارد منظر شهری کنیم.

به همت مسیح احمدی، یکی از شاگردان پرویز تناولی، همچنین نازنین عطارها، روابط عمومی موزۀ آثار این هنرمند در تهران، به تازگی پیام پرویز تناولی در واکنش به این اتفاقات و اظهارات، برای نشر در اختیار خبرگزاری خبرنگاران قرار داده شده که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

زمانی که غلامرضا نیک پی، شهردار وقت تهران شروع به استفاده از گلدان در فضای شهر کرد، خیلی از این گلدان ها به سرقت رفت و وقتی به او گفتند که چرا همچنان به کار خود ادامه می دهی؟ پاسخ داد: آن قدر در شهر گل می کارم که مردم به دیدن آن عادت کنند و دیگر گلدان ها را ندزدند. در مورد مجسمه های شهری نیز همین قاعده باید برقرار باشد. باید شهرداری ها آن قدر مجسمه بسازند و بخرند و در معرض دید عموم قرار بدهند تا مردم چشمشان به دیدن این آثار هنری عادت کند.

به عقیدۀ من سرقت مجسمه ها در اصفهان صرفاً جنبه مادی دارد و اگر به تبع آن شروع به انتقال آثار شهری به موزه کنند، دزدها برنده شده اند. شهرداری اصفهان نباید اجازه بدهد که دزدها برنده شوند.

تندیس تناولی، مدیر موزه پرویز تناولی نیز در این باره در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: هم زمان با خریداری تندیس تقدیس، مجموعه فرهاد کوه کن که شامل چهار نقش برجسته مسی بود نیز از سوی پرویز تناولی به مردم اصفهان اهدا شد و به موزه هنرهای معاصر این شهر انتقال یافت اما سال هاست که یکی از این چهار اثر گم شده و پیگیری ما برای پیدا شدن آن بی ثمر مانده است. این مسئله نشان می دهد که تا نگهداری به شیوه اصولی انجام نشود، حتی موزه هم جای امنی برای نگهداری از آثار نفیس نیست.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 12 فروردین 1400 بروزرسانی: 12 فروردین 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1570

به "اجازه ندهید دزدها برنده شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجازه ندهید دزدها برنده شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید