آیا پروفسور تخریب چی، حاجی عبدالله قرداش زنده است؟

به گزارش بانوی ایران، پس از اعلام رسمی مرگ ابوبکر البغدادی توسط رییس جمهور آمریکا، بسیاری از خبرگزاری های ایران و دنیا اعلام کردند که جانشین احتمالی البغدادی، شخصی به نام عبدالله قَرداش، معروف به پروفسور، حاجی عبدالله و تخریب چی (Destroyer) است.

آیا پروفسور تخریب چی، حاجی عبدالله قرداش زنده است؟

حامد ضرغامی: درباره پیشینه فرد مذکور ذکر شد که او از افسران سابق ارتش صدام بوده و در سال 2004 همراه با البغدادی در کمپ بوکا زندانی بوده است.

با مختصری آنالیز متوجه می شویم که بسیاری از خبرگزاری ها، اخبار خود را در رابطه با نام فرد مذکور، به شکل مستقیم و یا غیر مستقیم بر پایه خبر منتشر شده توسط شبکه خبری اعماق متعلق به داعش، منتشر نموده اند.

شبکه خبری اعماق در روز هفتم ماه اوت امسال گفت البغدادی، عبدالله قرداش را به عنوان نماینده و جانشین خود در امور جاری و فرماندهی عملیات های داعش معرفی نموده است.

یکی از کارشناسان مرکز مطالعات بین المللی دانشگاه نانیانگ سنگاپور، درمقاله ای که در 20 سپتامبر امسال منتشر نموده، با تکرار نام عبدالله قرداش به عنوان جانشین احتمالی البغدادی، می نویسد : عبدالله قرداش در تلعفر عراق متولد شده، و ارتباط نزدیکی با معاون البغدادی ابوعلا العفری داشته است. گفتنی است که آمریکایی ها ادعا می نمایند که ابوعلا العفری را در سال 2016 کشته اند.

در بسیاری از تارنماهای خبری خارجی، اطلاعاتی که توسط کارشناس مطالعات بین المللی دانشگاه سنگاپور ارایه شده و بخشی از آن پیشتر ذکر شد، منتشر شده اند. برای مثال تارنمای روزنامه دیلی میل یکی از آنهاست.

کارشناس روابط بین المللی دانشگاه نانیانگ سنگاپور، نیز در رابطه با جانشین احتمالی البغدادی، به خبر منتشر شده از سوی شبکه خبری اعماق ارجاع داده است. به علاوه، کارشناس مزبور می گوید: عبدالله قرداش به پروفسور و تخریب چی معروف است، و در زمان صدام افسر ارتش عراق بوده است.

روزنامه نیویورک پست نیز به نقل از تایمزلندن در رابطه با سوابق عبدالله قرداش می نویسد که وی در سال 2004 با ابوبکر البغدادی در کمپ بوکا هم بند بوده است.

فاضل ابورغیف از مقامات دولت عراق در مصاحبه ای که در ماه اوت امسال با نیویورک پست داشته می گوید: متوجه شدیم که البغدادی در کوشش است تا قرداش را برای رهبری آینده داعش آماده کند.

گفتنی است که نیویورک پست نیز مانند دیگر نشریات بین المللی می گوید عبدالله قرداش از افسران سابق ارتش صدام بوده است.

واشنگتن پست نیز، جانشین البغدادی را عبدالله قرداش معرفی نموده و در توضیح حال او می نویسد که از ترکمن های تلعفر عراق است.

واشنگتن پست در ادامه به نقل از هشام الهاشمی از تحلیلگران مشاور دولت عراق می نویسد شانس ابوصالح الجزراوی و ابوعثمان التونسی برای جانشینی البغدادی، بیشتر از عبدالله قرداش است.

به علاوه، وزارت کشور عراق پیشتر اعلام نموده بود: دست البغدادی در جریان حمله به دیر الزور در سال 2018، به خاطر اصابت ترکش ناشی از انفجار موشک به نخاعش، فلج شده، و از طرفی وی به فشارخون بالا و بیماری دیابت مبتلا است.از این جهت او به خاطر وضعیت سلامتی اش مجبور به معین جانشین برای خود شده است.

با نظر به مقدمه ای که ذکر شد، سه چیز روشن می شود؛

1. البغدادی به علت وضعیت جسمانی، احتیاج به معین جانشین داشته است.

2. جانشین او در روز هفتم ماه اوت امسال توسط شبکه خبری اعماق معرفی شده است.

3. نام این جانشین عبدالله قرداش با نام های مستعار پروفسور، حاجی عبدالله و تخریب چی است.

در این یادداشت، فرض بر این است که موارد یک و دو قرین به صحت هستند، اما در خصوص سوم احتیاج به آنالیز بیشتر داریم.

پیش از ورود به بحث، به معرفی یکی از فرماندهان ارشد داعش که بنا به ادعای پنتاگون، در ماه مارس 2016 در جریان حمله نیروهای آمریکایی به اتومبیل حامل وی کشته شد، می پردازیم.

نام این فرمانده عبدالرحمن مصطفی القادولی است. وی نامهای مستعار فراوانی دارد به گونه ای که سرویس های اطلاعاتی عراق و آمریکا را پیشتر دچارسردرگمی نموده بود که آیا این اسامی مستعار متعلق به یک نفر هستند یا این نامها متعلق به چند تن از فرماندهان ارشد داعش هستند؟ به علاوه آمریکا بارها اعلام نموده بود که او کشته شده است، اما هر بار معلوم شد که هنوز زنده است. آخرین مرتبه ای که خبر مرگ او توسط آمریکایی ها منتشر شد، مارس 2016 بود.

تصویر شماره 1

نامهای مستعار این فرمانده ارشد به قرار زیر هستند:

· ابوعلی الانباری

· ابوعلا العفری

· ابوجاسم العراقی

· ابوعمرقرداش

· ابوعلی قرداش الترکمانی

· حاجی ایمان

· دارالاسلامی

نشریه دیلی بیست در معرفی فرمانده مذکور می نویسد:

وی مرد شماره 2 داعش بود و پیرامون توضیح حال او شایعات فراوانی مطرح شده اند. یکی از این شایعات این است که وی سابقا افسر ارتش صدام، و دارای درجه سرلشکری بوده، در حالی که او در شهر تلعفر معلم فیزیک بوده، و هیچ سابقه ای در ارتش صدام نداشته است.

فرمانده مزبور نیز از ترکمن های تلعفر است و دردهه 80 میلادی برای نبرد با شوروی، راهی افغانستان شده و پس از تاسیس القاعده، نزدیکی زیادی با اسامه بن لادن داشته است، تا جایی که بن لادن مایل بود، پس از الزرقاوی وی رهبر القاعده عراق شود. پس از اینکه داعش تاسیس شد، وی از القاعده جدا شد و به داعش پیوست. همین موجب شد تا اعضای القاعده، برای تخریب او شایع نمایند که او سابقا در ارتش صدام بوده است.

فرمانده نامبرده پس از سقوط صدام، در تابستان 2003 به عراق بازگشت و در سال 2004 به القاعده عراق به رهبری ابومصعب الزرقاوی پیوست، و به علت سواد مذهبی بالا قاضی شرع القاعده عراق شد. فرد مذکور به همراه ابومحمد الجولانی رهبر فعلی جبهه النصره، در سال 2004 توسط نیروهای آمریکایی دستگیر و بهکمپ بوکا منتقل شد. حضور او در بوکا، مقارن دستگیری البغدادی و انتقال او به بوکاست.

گفتنی است که زمانی که ابومصعب الزرقاوی در ژانویه 2006 مجمع شورای مجاهدین را تاسیس کرد، القادولی نیز از اعضای موسس این مجمع بود و در ان زمان با نام مستعار عبدالله بن راشد البغدادی فعالیت می نموده است.

به علاوه، درنشریه داعش ذکر شده که نسب فرمانده مقتول داعش، به قبیله قریش می رسد. موضوع نسب قریشی یکی از الزامات خلافت در داعش است.

گفتنی است که رسانه ها اعلام نموده اند که نسب عبدالله قرداش هم به قریش می رسد!!!

بنا به نقل دیلی بیست، همین شخص بود که البغدادی را به رفتار خشونت بار با ایزدی های عراق تشویق کرد. نفرت او از ایزدی ها به اندازه ای بوده که در یکی از سخنرانی هایش گفته بودسلیم الجبوری رییس مجلس عراق به همراه عمامه ای ها (شیعیان) می خواهند ایزدی ها را به موطن خودشان بازگردانند و عبادتگاه آنها را محترم شمارند.

دیلی بیست او را در نظریه پردازی، در جایگاهی بالاتر از البغدادی می داند و معتقد است، البغدادی از او تاثیر می گرفت. تارنمای Long War Journal نیز به تلویح نظر دیلی بیست را تایید می نماید.

پنتاگون در توضیح کیفیت قتل نامبرده در مارس 2016 می گوید: دو بالگرد نظامی آمریکایی مشغول تعقیب اتومبیل حامل او بودند. برنامه این بود که بالگردها به نوعی راه را بر اتومبیل او ببندند و کماندوهای آمریکایی او را از اتومبیل پیاده و سوار بر بالگرد نمایند و به این ترتیب به زندان انتقالش دهند. اما در آخرین لحظات تصمیم شان به دلایلی که تعیین نیست تغییر کرد، و به سمت اتومبیل او موشک شلیک کردند.

خبری را که پنتاگون در رابطه با کشته شدن فرمانده مذکور، منتشر می نماید مشکوک به نظر می رسد! به چه دلیل تصمیم شان تغییر نموده، و به جای دستگیری او، به قتل او اقدام نموده اند؟

به علاوه، القادولی جزو کسانی است که ورود البغدادی به موصل را خوشامد می گوید. جالب است که در توصیف عبدالله قرداش هم گفته شده که ورود البغدادی به موصل را خوشامد گفته است.

القادولی در یکی مقطع زمانی، رهبری اطلاعات عملیات داعش را در سوریه به عهده داشته است.

آنچه که در بالا ذکر شد، توضیح حال مختصری درباره عبدالرحمن مصطفی القادولی از بلندپایگان داعش بود که انتظار می رفت پس از البغدادی، رهبری داعش را به عهده بگیرد. او حتی در مقطعی که البغدادی مجروح شده بود، رهبری داعش را به عهده داشت. در هر صورت، مرگ او در سال 2016 مانع از تحقق رهبری او بر داعش شد.

ذکر توضیح حال این فرمانده برای این بود که تعیین شود هرآنچه که این روزها در رسانه های ایران و دنیا در رابطه با توضیح حال عبدالله قرداش مطرح می شود چیزی نیست جز توضیح حال همین فرمانده ارشد داعش که بنا به ادعای آمریکایی ها حدود سه سال پیش کشته شده است.

اگر درباره پروفسور بودن او سخن به میان آمده به این علت بوده که نظریه پرداز داعش بود.

اگر گفته می شود تخریب چی بوده، به علت سوابق نظامی اش در نبرد با شوروی در افغانستان، و رهبری عملیات و اطلاعات داعش در سوریه بوده است. به علاوه او در ابتدای اشغال عراق توسط آمریکا، به نیروهای انصار الاسلام در عراق آموزش نظامی می داده است. البته، به همه اینها ایزدی ستیزی اش را هم اضافه کنید.

نام مستعار حاجی عبدالله نیز، به نام مستعار او در زمان تاسیس مجمع شورای مجاهدین توسط الزرقاوی مربوط می شود. اگر ازنام قرداش سخن به میان می اید به خاطر این است که همان طوری که در بالا ذکر شد، قرداش یکی از نامهای مستعار وی بوده است.

خلاصه سخن اینکه، شخص عبدالله قرداش معروف به پروفسور تخریب چی حاجی عبدالله که در رسانه های ایران و دنیا به عنوان جانشین البغدادی مطرح می شود، بنا به ادعای آمریکایی ها در مارس 2016 کشته شده است. عجیب است که رسانه داعش نام این شخص را به عنوان جانشین بغدادی مطرح نموده، اما آمریکایی ها ادعا می نمایند او حدود سه سال پیش کشته شده است.

تصویر شماره 2

ممکن است در اینجا این سوال مطرح شود که تصویربالا که این روزها در ذیل نام عبدالله قرداش در رسانه ها منتشر می شود، متعلق به کیست؟

به تصویر ذیل نگاه کنید.

تصویر شماره 3

تصویر شماره سه، بنا به ادعای دولت آمریکا متعلق به یکی از فرماندهان ارشد داعش به نام امیرمحمد سعید عبدالرحمن المولی است و دولت آمریکا برای هر خبری که به دستگیری او منجر شود، 5 میلیون دلار پاداش معین نموده است.طرفه آنکه این فرد هم لقبش مانند فرمانده قبلی حاجی عبدالله است.

خصوصیات صاحبان دو تصویر یک و دو با هم مو نمی زنند.

تصاویر شماره دو و سه، هر دو متعلق به یک نفر هستند و البته با فاصله زمانی چند سال گرفته شده اند. صدای آمریکا و سایر تارنماهایی که در رابطه با صاحب تصویر شماره 2 صحبت نموده اند، در توصیف او همان خصوصیاتی را ذکر می نمایند که فرمانده مقتول و ارشد داعش که بنا به ادعای آمریکایی ها در سال 2016 کشته شده، داشته است.

جالب آنکه ادعا می شود آن فرمانده مقتول (تصویر شماره یک) نامش ابوعلا العفری بوده، و این فردی که در تصویر شماره دو مشاهده می شود، از نزدیکان او بوده و نامش هم عبدالله قرداش است، در حالی که پیشتر ذکر شد که ابوعلاالعفری و عبدالله قرداش هر دو، یک نفر هستند و معلوم نیست که چرا دولت آمریکا، با فاصله زمانی سه ساله، دو تصویر مختلف از یک نفر را (تصاویر شماره یک و دو) که هیچ شباهتی هم به یکدیگر ندارند، منتشر نموده است.

همانطورکه پیشتر ذکر شد، ابوعلا العفری با نامهای مستعار متعددی فعالیت می نموده و بارها دولتهای آمریکا و عراق گفتند که او کشته شده، اما بعد مدتی معلوم شد که ادعای آنها در خوشبینانه ترین حالت، اشتباه بوده است. آیا این بار هم چنین اتفاقی افتاده است؟ آیا ابوعلا العفری یا به تعبیر رسانه ها عبدالله قرداش، که بنا به ادعای آمریکایی ها به چهارمین سالگرد مرگ اش نزدیک می شویم، زنده است و در جایی از منطقه در حال به تن کردن ردای بر زمین افتاده البغدادی است؟

23 / 310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 28 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 533

به "آیا پروفسور تخریب چی، حاجی عبدالله قرداش زنده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا پروفسور تخریب چی، حاجی عبدالله قرداش زنده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید