آسیاتک، پیشگامان، شاتل، صبانت و های وب با مخابرات قرارداد بیت استریم جدید بستند

به گزارش بانوی ایران، شرکت مخابرات پیروز شد با 5 شرکت اینترنتی دارنده پروانه FCP (ارتباطات ثابت) قرارداد بیت استریم جدید را امضا کند.

آسیاتک، پیشگامان، شاتل، صبانت و های وب با مخابرات قرارداد بیت استریم جدید بستند

شرکت های شاتل، آسیاتک، های وب، پیشگامان و صبانت از میان 17 شرکت دارنده پروانه FCP از انتهای سال گذشته تا کنون دنبال بستن قرارداد جدید با مخابرات بودند که نهایتا پیروز به امضای قرارداد بیت استریم شدند.

در قرارداد بیت استریم قرار است بازار اینترنت ثابت رقابتی گردد و شرکت ها بتوانند از زیرساخت ها و امکانات موجود خود برای ارائه خدمات بیشتر به مردم استفاده نمایند. به طور تعیین، قرار است مخابرات زیرساخت ارتباطی خود را برای ارائه سرویس های اینترنت ثابت در اختیار شرکت های طرف قرارداد قرار دهد.

دقیقا قرارداد بیت استریم چیست؟

اولین بار، در سال 1396 مصوبه 260 (که به بیت استریم مشهور است)، توسط کمیسیون سازمان نتظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مطرح و به تصویب رسید ولی تا شش ما پیش فقط دو شرکت شاتل و آسیاتک پیروز شدند این قرارداد را امضا نمایند. با تغییر مدیریت مخابرات، فرایند اجرای قرارداد بیت استریم متوقف شد و دوباره با تغییر اصلاحاتی در اسفند ماه 1399 برای امضای دوباره آماده شد.

در واقع مهمترین اتفاقی که قرار است بر مبنای این مصوبه رخ دهد، اشتراک زیرساخت ها در بخش دسترسی شرکت مخابرات ایران با شرکت های دارندگان پروانه ارائه اینترنت FCP و Servco است. این مصوبه در کوشش است با برطرف انحصار ذاتی مخابرات در این بخش از بازار، کیفیت خدمات افزایش و امکان انتخاب برای مشترکان بیش از گذشته فراهم کند.

مسعود بمانی پور، مدیرعامل شرکت پیشگامان به خبرنگار نشریه پیوست گفته است فعلا این قرارداد در حد امضا است و هنوز اجرایی نشده است ولی اظهار امیدواری کرد تیم جدید مخابرات نظر مثبتی داشته و اجازه بدهند سرویس های اینترنت ثابت به دست افراد بیشتری برسد.

احمدرضا نخجوانی مدیرعامل گروه شرکت های شاتل نیز گفت قرارداد بیت استریم جدید را با مخابرات به امضا رسانده اند و قرار است آنها روی تجهیزات مخابرات، اینترنت ADSL شرکت خود را توسعه دهند.

براساس گفته های مدیرعامل شرکت شاتل، قرارداد بیت استریم کشوری است و قرار است شاتل روی تجهیزات مخابرات در استان های مختلف سرویس ADSL بدهد.

مخابرات برای VDSL آماده نیست

احمدرضا نخجوانی درباره ارائه سرویس VDSL گفته است که باید شرکت مخابرات زیرساخت های خود را به روز کند تا بتواند سرویس VDSL بدهد.

نخجوانی در خصوص اجرای پروژه VDSL این شرکت نیز گفت که این پروژه بر بستر FTTC در حال حاضر در دزفول، تهران و قم اجرا شده است. براساس توضیحات او تا به امروز کمتر از چند هزار پورت VDSL واگذار شده و این شرکت آمادگی دارد در صورت همکاری مخابرات در هر کابینت جدید هزار پورت واگذار کند.

مدیرعامل گروه های شاتل اعلام می نماید که در این زمینه برای توسعه VDSL باید مذاکرات با مخابرات کمی سریع تر پیش رود. او نیز رویکرد تیم جدید مخابرات را رویکرد تعاملی می داند.

همچنین نخجوانی از حل مسائل خود در این زمینه با شهرداری تهران خبر می دهد و اعلام می نماید: مسائلی که پیش از این برای توسعه FTTC با شهرداری داشتیم برطرف شده است و حالا در تهران می توانیم کابینت هایی برای توسعه FTTC که روی آن امکان ارائه VDSL هم وجود دارد را نصب کنیم.

نخجوانی امیدوار است با همکاری شهرداری و مخابرات میزان پورت های واگذار شده براساس تکنولوژی VDSL تا چند ماه آینده رشد پیدا کند.

منبع: شبکه چی
انتشار: 29 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 29 اردیبهشت 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1659

به "آسیاتک، پیشگامان، شاتل، صبانت و های وب با مخابرات قرارداد بیت استریم جدید بستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسیاتک، پیشگامان، شاتل، صبانت و های وب با مخابرات قرارداد بیت استریم جدید بستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید