مراحل تکامل نقاشی در بچه ها تا 6 سالگی

به گزارش بانوی ایران، نقاشی کشیدن کاری است که همه بچه ها به آن علاقه دارند و آن را به سادگی انجام می دهند. آن ها از دوران کودکی با استفاده از ابزارهای نقاشی و طراحی، ترسیم خطوط روی کاغذ را آغاز می نمایند و هر چه بزرگ تر می شوند، این خطوط معنادارتر می شوند. نقاشی نشان دهنده درک کودک از دنیا اطراف و آنچه برای او اهمیت دارد است. برای اینکه مفهوم نقاشی های کودک را بهتر درک کنید، باید مراحل تکامل و رشد آن را بدانید.

مراحل تکامل نقاشی در بچه ها تا 6 سالگی

چرا نقاشی کشیدن مهم است؟

نقاشی کشیدن در دوران کودکی و پیش دبستانی فواید بسیاری دارد، مانند:

  • مهارت های حرکتی کودک را تقویت می نماید.
  • دست و چشم او را با یکدیگر هماهنگ تر می سازد؛ بیان خلاقانه مفاهیم را در کودک تقویت می نماید.
  • نقاشی پیش احتیاج اصلی نوشتن است؛ بنابراین دامنه توجه کودک را توسعه می دهد.
  • درک شناختی کودک از مفاهیم مختلف را پرورش می دهد.

نکته مهمی که باید درباره نقاشی کودک به آن توجه کنید این است که آموزش نقاشی به بچه ها به وسیله مدل های از پیش معین شده راه طبیعی و مناسبی برای آموزش به او نیست.

مراحل تکامل نقاشی بچه ها

بچه ها هر کدام با سرعت منحصربه فرد خود رشد می نمایند. بنابراین، نمی توان همه را با هم مقایسه کرد. آن ها به سرعت به نقطه عطف خود در نقاشی می رسند، اما همه در مراحل یکسانی پیشرفت نمی نمایند و مقدار تکامل نقاشی آن ها به سطح درکشان از امور مختلف بستگی دارد. بااین حال، نقاشی بچه ها بر اساس سن آن ها ویژگی های مشابهی دارد.

12 ماهگی؛ اشکال و خط خطی های تصادفی

مرحله اول در نقاشی کشیدن مرحله اکتشاف و توسعه هماهنگی حرکتی است. در حدود 15 تا 18 ماهگی، بچه ها خط خطی هایی می کشند که هیچ چیز خاصی را نشان نمی دهند.

شکل هایی که معمولا بچه ها در این سن ترسیم می نمایند، عبارت اند از:

  • خط خطی های درهم برهم
  • خطوط عمودی و افقی
  • نقاشی های چندخطی

بچه ها در کشیدن این خطوط تنها در پی کشف دلیل و معلول ها هستند. نقاشی های آن ها در این سنین با خلق و بازنمایی دنیای کودک ارتباط چندانی ندارد و بیشتر به لذت بردن از حرکات مداد و تأثیر آن روی کاغذ مربوط می گردد. این خط خطی ها به آن ها یاری می نماید تا درباره خواص اشیاء، مواد و ابزارهایی مانند مداد، اتوماتیک، مداد شمعی و کاغذ چیزهایی بیاموزند.

2 سالگی؛ کشیدن خطوط کنترل شده

در این سن، کودک نقاط دایره ای شکل و خطوط نامفهومی می کشد. در این سن بچه ها خط خطی های مشابهی دارند که کشیدن آن ها به رشد مهارت های نقاشی و نوشتن آن ها در آینده یاری می نماید. اشکالی که در نقاشی بیشتر بچه ها 2 ساله دیده می شوند، عبارت اند از:

  • خطوط افقی و عمودی
  • چندین حلقه و مارپیچ
  • دایره هایی که به سختی کشیده شده اند.

اشکالی شبیه به حروف T و V انگلیسی. بچه ها در این سن یاد می گیرند که با استفاده از انگشت شست و دو انگشت اول خود مداد را به خوبی در دست نگه دارند. آن ها معمولا برای نقاشی کشیدن از دستی استفاده می نمایند که بعدها با آن خواهند نوشت. در سن 2 سالگی، کودک کم کم ارتباط میان حرکاتی که انجام می دهد و خطوطی که روی کاغذ رسم می گردد را درک می نماید. بنابراین، کم کم حرکات عمدی را برای ترسیم خطوط آغاز می نماید.

3 سالگی؛ کشیدن اشکال اصلی

در این مرحله، کودک استفاده از اشکال اصلی در نقاشی های خود را آغاز می نماید چون کنترل حرکات و هماهنگی دستان و چشم هایش بهبود می یابد. اشکالی که معمولا بچه ها در سن 3 سالگی ترسیم می نمایند، عبارت اند از:

  • دایره ها و مربع ها
  • علامت به علاوه
  • نقطه
  • اشکالی شبیه به حروف V، T و H انگلیسی
  • تصویر افراد

معمولا کودک حدود 3 یا 4 سالگی اولین نقاشی از چهره افراد را می کشد. این افراد اغلب به صورت یک سر و دو پا که مستقیم به سر متصل شده کشیده می شوند. در این سن کودک می تواند به شما شرح بدهد که چه چیزی را نقاشی نموده، اما ممکن است شما نتوانید منظور او را به خوبی درک کنید. استفاده از رنگ ها در این سنین معنای خاصی ندارند و بچه ها ترجیح می دهند در نقاشی های خود از یک رنگ استفاده نمایند.

4 سالگی؛ طرح ها و افرادی به شکل بچه قورباغه

در سن 4 سالگی، طرح های مختلف به نقاشی کودک راه می یابند. کودک طرحی خلق می نماید و آن را نماد چیزی می نامد. اشکالی که معمولا بچه ها در این سنین رسم می نمایند، عبارت اند از:

  • مربع، دایره و مستطیل
  • مثلث های نصفه نیمه
  • علامت به علاوه
  • نامه نوشتن هایی که تنها خودشان متوجه آن می شوند
  • تصویر یک فرد

نقاشی کودک 4 ساله از یک فرد از یک سر و دو پا به جزئیاتی مانند چشم ها می رسد چون برای کودک در این سن تماس چشمی اهمیت دارد. بچه ها در این سن آنچه را که می دانند ترسیم می نمایند نه آنچه می بینند و نقاشی های مهم تر را با جزییات بیشتری می کشند.

در 4 و نیم سالگی، بچه ها ترکیب کردن چند شکل یا فرم با یکدیگر را آغاز می نمایند تا اشکالی مانند مستطیل و دایره را برای رسم چیزهایی مانند کلاه به کار ببرند. آن ها اغلب این کار را از بزرگسالان یاد می گیرند. معمولا اولین نقاشی های کودک تصویر افراد است، اما بعدها تصاویر دیگری مانند خانه یا خورشید نیز به آن اضافه می شوند.

5 سالگی؛ عکس ها و پرتره ها

بچه ها 5 ساله کم کم خلاقیت خود را در نقاشی نشان می دهند. آ ن ها در این سنین چنین تصاویری ترسیم می نمایند:

  • اشکال اصلی
  • مثلث و الماس
  • حروفی به تقلید از حروف فارسی
  • نقاشی افراد و پرتره او با جزئیاتی مانند موها، دست و انگشتان، پاها و بدن او به طور کامل

کودک در این سن، تصاویری مانند حیوانات، خانه، وسایل نقلیه، درختان، گیاهان، گل ها و رنگین کمان را با جزییات می کشد. آن ها در این سن علایق و تجربیات خود را به وسیله نقاشی نشان می دهند. آن ها معمولا خود را مرکز دنیا می بینند. بنابراین، در همه نقاشی ها خود را در مرکز تصویر می کشند.

6 سالگی؛ نقاشی هایی که علایق و تجربیات کودک را نشان می دهند

در 6 یا 7 سالگی، بچه ها سبک طراحی خاص خود را دارند که معمولا می توان آن را تشخیص داد. کودک در این سنین می تواند دایره ها، مربع ها، مستطیل ها، مثلث ها و الماس ها را به خوبی رسم کند. او در این سن نقاشی افراد مختلف را به یک شکل با جزئیات مختلفی ترسیم می نماید.

برای کشیدن نقاشی حیوانات هم سراغ حیوانات مورد علاقه خود می رود. درک نقاشی کودک در این سنین کار ساده تری است و می توانید با استفاده از آن کودک را بهتر بشناسید. در این سنین، کودک نقاشی چیزهای بی اهمیت را کنار می گذارد و آنچه برایش مهم تر است را روی کاغذ رسم می نماید. ممکن است در نقاشی کودک خانه ای با دری کوچک یا پنجره های بسیار مرتفع ببینید که نشان می دهند که او نمی تواند به این درها و پنجره ها دسترسی پیدا کند.

کلام آخر

نقاشی کودک با افزایش سن او تکامل می یابد. هر چه سن او بیشتر می گردد، خطوط روی کاغذ بیش از پیش معنا پیدا می نمایند. با آگاهی از این مسئله، می توانید بچه ها را به آزادانه نقاشی کشیدن و بیان خلاقانه مفاهیم مختلف تشویق کنید.

منبع: empoweredparents

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 8 مرداد 1402 بروزرسانی: 8 مرداد 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2318

به "مراحل تکامل نقاشی در بچه ها تا 6 سالگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراحل تکامل نقاشی در بچه ها تا 6 سالگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید