محمد بن نایف پس از مدتها آفتابی شد

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران به نقل از اسپوتنیک، منابع سعودی از آفتابی شدن محمد بن نایف بن عبدالعزیز ولیعهد سابق سعودی پس از مدتها خبر دادند.

محمد بن نایف پس از مدتها آفتابی شد

وی در جریان مراسم ازدواج برادرزاده اش محمد بن سعود بن نایف حاضر شد.

محمد بن نایف در هنگامی که کنار خودرو خود قرار داشت شماری از سعودی ها وی را مورد حمایت قرار دادند و با شعار دوستت داریم از وی تمجید کردند که ولیعهد برکنار شده سعودی هم پاسخ ابراز احساسات آنها را داد و خطاب به آنها گفت: من هم شما را دوست دارم.

این ابراز علاقه سعودی ها به محمد بن نایف در حالی رخ می دهد که ژوئن 2017 (30 خرداد 96) بود که محمد بن نایف که در دو دهه گذشته یکی از مهره های قدرتمند در دستگاه امنیتی عربستان بود و پادشاه بعدی این کشور به شمار می رفت، با فرمان ملک سلمان پادشاه عربستان برکنار شد و محمد بن سلمان پسر وی، جای بن نایف را گرفت.

در شب 20 ژوئن 2017 (30 خرداد 96)، محمد بن نایف که در دو دهه گذشته یکی از مهره های قدرتمند در دستگاه امنیتی عربستان بود و پادشاه بعدی این کشور به شمار می رفت، برای دیدار با ملک سلمان پادشاه عربستان به طبقه چهارم کاخ پادشاهی این کشور در مکه احضار شد.

به گفته یک منبع نزدیک به بن نایف، در این جلسه شبانه، ملک سلمان به او دستور داد که به خاطر اعتیادی که به داروهای آرام بخش پیدا نموده و بر تصمیمات و قضاوت های او تأثیر گذاشته است، به نفع پسرش محمد از ولیعهدی کنار برود.

به نوشته رویترز، اینکه آیا واقعاً بن نایف به داروهای آرام بخش اعتیاد پیدا نموده است یا خیر از سوی هیچ منبعی تأیید نشده است. با این حال، یک مقام ارشد سعودی در مصاحبه با رویترز، معتاد بودن بن نایف به هر دارویی را به کلی رد و آن را ادعایی بی اساس برای برکناری بن نایف مطرح نمود. به گفته وی، ملک سلمان از مدتها پیش به فکر انتصاب پسر خود به مقام پادشاهی بود و مصرف داروهای آرام بخش از سوی بن نایف را بهانه ای قرار داد تا او را از سر راه پسرش کنار بزند.

به گفته منابع نزدیک به بن نایف، طرح چنین درخواستی از او یک کودتای خاموش و از پیش طرح ریزی شده بود. بن نایف در اتاقی که تنها ملک سلمان و او در آن حضور داشتند، از شنیدن این درخواست شوکه شد و از پذیرفتن آن امتناع کرد چراکه او برسر بعضی مسائل کلیدی از جمله جنگ یمن با محمد بن سلمان اختلافات جدی داشت و نمی توانست یک جوان 32 ساله را جانشین خود فرض کند.

با این وجود، به گفته یک منبع مطلع دیگر در دربار سعودی، همه چیز برای برکناری بن نایف از قدرت از قبل آماده شده بود و مقاومت او نمی توانست تغییری در سرنوشت او ایجاد کند. به گفته این منبع، پس از مخالفت بن نایف با این درخواست، او به اتاق جداگانه ای در کاخ سلطنتی منتقل شد و تحت قرنطینه نهاده شد. تلفن همراه او نیز گرفته شد و به او اجازه داده نشد با نزدیکان خود تماس بگیرد. حتی بادیگاردهای وی نیز برای احتیاط بیشتر از قبل تغییر نموده بودند.

به گفته این منبع، همزمان با قرنطینه شدن بن نایف، اعضای شورای بیعت عربستان که متشکل از اعضای ارشد آل سعود است نامه ای از پادشاه دریافت کردند که در آن گفته شده بود به خاطر وضع سلامت بن نایف، خود را برای بیعت با ولیعهد جدید آماده نمایند. با دستور پادشاه، از 37 نفر عضو شورا، 34 نفر از انتصاب محمد بن سلمان به عنوان ولیعهد جدید حمایت می نمایند و مجدداً با دستور پادشاه، فیلم موافقت آنها با ولیعهدی پسرش به وسیله یک واسطه برای بن نایف ارسال می گردد تا به کلی او را از مقاومت کردن در برابر خواست پادشاه دلسرد کند.

بن نایف شب را تا صبح در قرنطینه می گذراند اما به خاطر وضع جسمانی اش پیش از سپیده دم در برابر خواست ملک سلمان تسلیم می گردد و به ماموری که در مقابل اتاق او ایستاده بود می گوید که می خواهد با پادشاه دیدار کند. او در دیدار با ملک سلمان، با اکراه سند برکناری خود از قدرت را امضا و کاخ سلطنتی را ترک می نماید.

به گفته منبع مذکور، بن نایف پس از بیرون آمدن از اتاق پادشاه، محمد بن سلمان را می بیند که با دوربین های تلویزیونی انتظار وی را می کشد و از این بابت شگفت زده می گردد. این همان صحنه ای است که محمد بن سلمان، ولیعهد عزل شده را در مقابل دوربینهای تلویزیونی در آغوش می کشد و دست او را می بوسد چرا که کودتا با موفقیت به انجام رسیده بود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 661

به "محمد بن نایف پس از مدتها آفتابی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محمد بن نایف پس از مدتها آفتابی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید