عاملی: نشر قدیم با ایجاد نشر دیجیتال، به طور کامل از بین نخواهد رفت

به گزارش بانوی ایران، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه همه فن آوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند، گفت: با ایجاد نشر دیجیتال، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت.

عاملی: نشر قدیم با ایجاد نشر دیجیتال، به طور کامل از بین نخواهد رفت

به گزارش خبرنگاران به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، دکتر سید سعیدرضا عاملی در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در محل سازمان مدیریت صنعتی کشور، در سخنرانی با عنوان نشر دیجیتال محمل ورود به همه انواع نشر: همه رسانه ­ای و چند رسانه ­­ای شدن نشر روابط عمومی ­ها، با اشاره به چالش ­های موجود میان فناوری و فرهنگ در عرصه عمومی، گفت: ما نیازمند نوعی تفکیک در عرصه فناوری ­ها هستیم که بر اساس آن بتوان میان آن وجه فناوری که نیازمند بومی سازی بر اساس بایسته های فرهنگی است و آن وجهی که می­ تواند به صورت عمومی در سطح اجتماعی فعال باشد، تمایز قائل شد.

  • فناوری امری انسانی و دارای زیرساختی بنام معرفت است

وی اضافه کرد: با نگاهی که به نیازهای انسان در عرصه فناوری وجود دارد، می ­توان فناوری را امری انسانی تلقی کرد که دارای زیرساختی بنام معرفت است و این معرفت در یک جهت تکاملی به دانش و الگو تبدیل شده به دنبال آن در عرصه صنعت تبدیل آن به ماشین و فناوری ­های جدید را شاهد هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهرانادامه داد: ما فن­آوری هایی داریم که با تسامح می توان آن را فن­آوری جهانی تلقی کرد چراکه جنبه عام گرایانه ­ای دارند و می توان به آنها فناوری­ های سخت یا سخت افزارهای فن­آوری گفت.

وی اضافه کرد: این فن­آوری سخت در میان همه ملت ­ها و فرهنگ ­ها مصرف مشترک دارد حال آنکه بعضی فن­آوری ­ها به ارائه روش زندگی و سبک زندگی می ­پردازند که از جنس فن­آوری­ های سخت نبوده؛ گاهی می ­تواند سبب شکاف نسلی گردد چرا که این فن­آوری ­ها با عنوان فن­آوری ­های نرم مبتنی بر بنیان اجتماعی متفاوتی هستند.

  • در معماری شهری بایستی به ویژگی های تاریخی توجه جدی گردد

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگیبا تأکید بر لزوم رعایت مؤلفه ­های بومی در فن­آوری ­های مرتبط با معماری شهری اظهار داشت: در طراحی معماری شهری بایستی به پیوستگی ویژگی های تاریخی توجه جدی گردد.

وی افزد: همه فن­آوری ­های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست­ نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: روابط عمومی جدید، پیوند ناگسستنی با انواع نشر الکترونیک دارد و روابط عمومی در بستر رقومی (دیجیتال) توانایی خلق انواع تنوع ­های محتوایی (از قبیل توانایی خلق الگوریتم­ های پیوند یکی به یکی، یکی به همه و همه به همه) را داراست.

  • با ایجاد نشر دیجیتال، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت

وی اضافه کرد: ما با دو فضایی شدن نشر روبرو شده ­ایم و این نکته حائز اهمیت است که با ایجاد نشردیجیتال در مقابل نشر فیزیکی قدیم، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با اضافه نموده شدن نشر الکترونیک به نشر چاپی، دو فضایی شدن نشر رقم خورده است و نشر دیجیتال عرصه ­ای برای ورود به همه انواع نشر رسانه ­ای است.

  • نشر الکترونیک شیوه نوین انتشار مطالب است که در تمامی مراحل تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است

دکتر عاملی با ارائه تعریفی از ویژگی ­های نشر آنالوگ (فیزیکی) و نشر الکترونیک اظهار داشت: نشر الکترونیک را می ­توان شیوه نوین یا انتشار مطالب دانست که در تمامی مراحل خلق، ویرایش، نقد، نشر، توزیع و خوانش تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است.

وی اضافه کرد: اگر در گذشته کتابخانه منبع نشر بود امروز پایگاه داده ­ها چنین نقشی را پیدا نموده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: رابطه بین نویسنده، ناشر، فروشنده، کتابدار و خواننده در نشر دیجیتال عملکرد پیچیده ­تری نسبت به مدل ­های آنالوگ دارد.

دکتر عاملی با ارائه تعریفی از بستر تحولات عرصه دیجیتال، تأکید کرد: در بستر تحولات وب، پیوستاری از تحول وب یک به وب پنج را شاهد بوده ­ایم.

وی اضافه کرد: وب یک وب اطلاع رسانی بود که در آن فرق چندانی با عرضه یکسویه در چرخه نشر کتاب وجود نداشت حال آنکه وب دو عرصه نشر تعامل الکترونیک است که امکان بازخورد و مشارکت را برای خواننده فراهم می­ کند.

دکتر عاملی ادامه داد: در وب سه، نشر معنایی الکترونیک است که همان وب معناگراست و در آن قابلیت تحلیل انواع داده و مقرون به صرفه بودن، کنترل بیشتر و سرعت بیشتر را شاهد هستیم حال آنکه در وب چهار با عرصه وب هوشمند روبرویم که در آن قدرت مدیریت محتوا، هوشمند بودن و تشخیص مخاطب به وسیله ریزدوربین ­ها فراهم شده است.

  • در وب 5 نشر یکپارچه الکترونیک داریم که فاصله ها از بین می ­رود

وی اضافه کرد: در وب 5 نشر یکپارچه الکترونیک داریم که در آن فاصله میان این و آن از بین می ­رود و این عرصه هم اکنون در حال نهادینه شدن و تکامل است.

دکتر عاملی اظهار داشت: نشر الکترونیک با تبدیل صدا به نوشتار و نوشتار به صدا و همچنین با ارائه اینفوگرافی تغییرات گسترده ­ای را در عرصه نشر در سطح ناشر، مخاطب، دسترسی پذیری محتوا و همچنین توسعه فهم داده ­ها و اطلاعات در قالب محتواهای گرافیکی فراهم نموده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دسته ­بندی محتوای نشر به چهار دسته محتوای ایستا، محتوای پویا، محتوای تعاملی و همچنین نشر الکترونیک هوشمند، اعلام کرد: محتوای ایستا محتوای ثابتی است که دارای نقاط قوتی چون ساده بودن فراوری و هزینه پایین است؛ مثل اینفوگرافی­ ها که بر اساس آمار آپلود هر یک اینفوگراف به طور میانگین 12 درصد افزایش بازدید به همراه دارد.

  • در سال 2016 حدود 61 درصد ناشران کانادا کتاب ­های صوتی دیجیتال را عرضه کردند

وی اضافه کرد: کتاب دیجیتال نوشتاری و صوتی جزو داده ­های ایستا است و در سال 2016 میلادی در حدود 61 درصد از ناشران کانادا کتاب ­های صوتی دیجیتال را عرضه کردند ضمن آنکه در سال 2107 میلادی 36 درصد از جمعیت آمریکا به کتب صوتی گوش داده ­اند و درآمد کتاب های صوتی در حدود 2.5 میلیارد دلار است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در دسته ­بندی دوم، محتوای الکترونیک پویا واقع شده است که به طور مرتب بر اساس جدیدترین اتفاقات و اطلاعات در دسترس در حال به روز رسانی است و نمونه آن پایگاه اطلاعات داده سیویلیکا (Civilica) است.

  • با مشارکت کاربران در فرآیند داده ­گذاری عملکرد گسترده ­تری به دست خواهد آمد

وی اضافه کرد: در فرآیند داده ­گذاری اگر بنا باشد خود سازمان عهده ­دار داده­ گذاری گردد، فرآیند ارائه داده دچار اختلال می ­گردد، اما اگر خود کاربران در جهت فراوری محتوا قرار گیرند، عملکرد گسترده ­تری به دست خواهد آمد که تحت عنوان (Crowd Sourcing) از آن یاد می ­گردد و با ایجاد زنجیره بلاکچین می توان اعتبار فراوری محتوا توسط مخاطبان را اعتباربخشی داد.

دکتر عاملی ادامه داد: نشر الکترونیک تعاملی مثل ویکیپدیا بر اساس درگیری مشارکت و تعامل درون داد کاربر تعریف می ­گردد که عموماً توسط یک فرد یا سازمان فراوری نمی ­گردد و نقطه قوت آن مشارکت و درگیری کاربران و همچنین هزینه پایین و سهولت استفاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نشر الکترونیک هوشمند، ظرفیت چهارم در نشر الکترونیک است که در آن محتوا بر اساس خواننده تغییر می ­کند و بر محتوای شخصی شدن تأکید دارد.

وی اضافه کرد: نشر هوشمند ادامه نشر واقعیت مجازی است که امروزه در مفهوم واقعیت گسترده Extended Reality از آن تعبیر می گردد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: نشر هوشمند کوشش می­ کند خصیصه­ های طبیعی و انسانی را خوب فهم کند و نمونه آن پایگاه CIRCA است که یک نرم افزار خبررسان هوشمند است که به کاربران اجازه می­ دهد اخبار را در هر دستگاه هوشمندی ببینند.

  • روابط عمومی باید نقش عمق بخشی به فهم و اندیشه برای ذی­نفعان را فراهم کند

وی اضافه کرد: روابط عمومی باید نقش عمق بخشی به فهم و اندیشه و تأمین فرصت تنوع نشر الکترونیک را برای جامعه ذی­نفعان فراهم کند تا هم تنوع و تکثر را فراهم نموده باشیم و هم استفاده مؤثر و کیفی فراهم شده باشد.

دکتر عاملی در سرانجام جمع بندی کرد که روابط عمومی ها ضمن تامین تنوع نشر الکترونیک ضروری است بجای نگاهی سطحی و طوطی وار به محتوا، شرایط تامین و تعمیق فهم را دنبال کند و صرفا به زیباسازی نشر اکتفا ننمایند و زیبابینی و لایه های نادیده متن را تقویت نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 7 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 309

به "عاملی: نشر قدیم با ایجاد نشر دیجیتال، به طور کامل از بین نخواهد رفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاملی: نشر قدیم با ایجاد نشر دیجیتال، به طور کامل از بین نخواهد رفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید