شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگار خبرنگاران ، مریم زندی پنجشنبه در نخستین دوره از آموزش شعر و داستان کودک و نوجوان قاصدک در کارگاه شعر، در ابتدا مخاطب شعر را به چند گروه خردسال، کودک و نوجوان تقسیم کرد و گفت: پیغام از چهار بخش تشکیل شده است. فرستنده که شاعر است، گیرنده کودک و نوجوان، پیغام مثبت و ابزار آن کلمه که است.

شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است

وی در ادامه به روش های تداعی معانی اشاره نمود گفت: این روش ها به سه دسته مدل خورشیدی، خطی و دوری تقسیم می شوند.

زندی افزود: مثلاً می گویند با دانه شعر بنویسد. ابتدا باید روی این کلمه تمرکز کنیم. در مدل خورشیدی دانه را وسط می گذارید و هر چیزی راجع به دانه به نظرتان می رسد اطراف آن می نویسید. مدل دوم مدل خطی است. کلمه را روی سطر می نویسیم و به ترتیب کلماتی که به هم ربط دارند را می نویسیم و ادامه می دهیم. در این مدل رابطه کلمه بعدی با کلمه ماقبل خود مدنظر قرار می گیرد

این شاعر گفت: در نمونه دوری، کلمه را می نویسیم، جلو می رویم و آنقدر می نویسیم که مجدد برمی گردیم به کلمه اصلی و یک دایره شکل می گیرد. این مدل ها یاری می نماید که فکر ما پرش داشته باشد و سریع تر به مقصد برسد.

وی اعلام کرد: اگر بخواهیم درباره همان کلمه شعر بنویسیم یکی از روش ها این است که آن کلمه را به عنوان مخاطب در مقابل خودمان قرار دهیم و درباره آن فکر کنیم. نوع دیگر اینکه ما خودمان را جای آن کلمه بگذاریم و با آن همزادپنداری کنیم.

زندی یادآور شد: اگر زاویه دید متفاوت باشیم، می توانیم جهان را به نوع دیگری که با دیگران فرق دارد، بینیم. این زاویه دید متفاوت همراه با خلاقیت برای بچه ها خیلی اهمیت دارد و برای آنها مجذوب کننده و جالب است.

مدرس کارگاه شعر افزود: برای رسیدن به سوژه اولین ایده که به فکر شما می رسد همان است که به فکر همه می رسدبنابراین چند تای اول را کنار بگذارید و بروید سراغ ایده های ششم و هفتم خودتان. هنرمند و شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است. اولین کسی که حضرت عباس را به قمر بنی هاشم تشبیه نموده کار خلاقانه ای انجام داده اما بقیه اگر آن را بگویند در واقع کار قبلی را تکرار نموده اند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 23 تیر 1402 بروزرسانی: 23 تیر 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2312

به "شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شاعر قرار است حرفی بزند که قبلاً گفته نشده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید