فراوری پلاستیک خود ترمیم شونده با پرینتر 3 بعدی

به گزارش بانوی ایران، به گزارش خبرنگاران به نقل از دیلی میل، این گروه متوجه شدند افزودن یک پودر مخصوص به رزین مایعی که برای فرایند چاپ به کار می رود به ترمیم موادی که آسیب می بینند، یاری می نماید.

فراوری پلاستیک خود ترمیم شونده با پرینتر 3 بعدی

ترمیم مواد در دمای اتاق و زیر نور LED انجام می گردد در نتیجه یک واکنش شیمیایی به وجود می آید و قطعه های شکسته بهم جوش می خورند.

در حال حاضر دستیابی به همین نتیجه می تواند به معنای جداسازی محصولات و قرار دادن اجزای شکسته در یک سری چرخه گرمایش باشد. به طور معمول چنین فرایندی 24 ساعت طول می کشد اما با یاری روش تازه فقط در یک ساعت انجام می گردد.

هرچند پرینت سه بعدی تاثیر کمتری روی محیط زیست دارد، اما به طور کامل بی تاثیر نیست. با توجه به آنکه در این فرایند از اندازه زیادی پلاستیک استفاده می گردد و پرینترها نیز ممکن است برای چند روز متوالی کار نمایند، هرگونه تاخیری که به علت ترمیم شکستگی ها ایجاد می گردد، به معنای طولانی تر شدن فرایند ساخت، افزایش هزینه و دور ریز است.

اما اکنون با یاری روش تازه می توان مواد را به سرعت ترمیم کرد و در بسیاری شرایط بخش های آسیب دیده را نیز می توان دوباره استفاده کرد و نیازی به دور ریختن آن نیست.

افزودنی پودری که در این فرایند استفاده می گردد RAFT نام دارد که در اصل به وسیله CSIRO پیشرفته است. RAFT در نتیجه واکنش هیدروسولفید با دی سولفید کربن به وجود می آید. این امکان تنظیم مجدد شبکه عناصری را می دهد که مواد چاپی را تشکیل می دهند تا آنها را با هم ترکیب نمایند.

کل این فرایند 30 دقیقه طول می کشد و هنگامیکه چراغ های فرابنفش ال ای دی به طور مستقیم به پلاستیک شکسته تابیده می شوند، فرایند ترمیم در یک ساعت انجام می گردد.

آزمایش های مختلف از جمله یک ویولن چاپ شده سه بعدی نشان داد قدرت پلاستیک خود ترمیم شونده در ناحیه شکسته به طور کامل احیا می گردد.

محققان معتقدند با توجه به سادگی و سرعت این سیستم تجاری سیستم امکان پذیر است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 22 اسفند 1400 بروزرسانی: 22 اسفند 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2029

به "فراوری پلاستیک خود ترمیم شونده با پرینتر 3 بعدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری پلاستیک خود ترمیم شونده با پرینتر 3 بعدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید