تاثیر هواپیما بر زندگی و محیط زیست

به گزارش بانوی ایران، هواپیما یکی از وسایل نقلیه ای است که تاثیرات زیست محیطی زیادی در محیط اطراف خود می گذارد. تاثیر هواپیما بر زندگی را بیشتر باید بررسی کردو با توجه به مزایایی که سفر با هواپیما دارد، مسافران از خرید بلیط هواپیما بیشتر از قبل استقبال می کنند. موتورهای هواپیما با خروج گازهای آلوده کننده، صدا و گرمای فراوان موجب تغییرات آب و هوایی در محیط زیست می شوند. گازهای دی اکسید کربن، اکسید سولفور، کربن، بخار آب و ذرات معلق دیگر در نهایت واکنش های زیادی را در اتمسفر به وجود می آورند.

تاثیر هواپیما بر زندگی و محیط زیست

با پیشرفت روز افزون تکنولوژی و تعداد سفرها، روز به روز هواپیماها بیشتر در آسمان به پرواز در می آیند. رشد سفرهای هوایی در سالهای اخیر به آلوده شدن هوا کمک کرده است. بر طبق تحقیقات با این که فناوری های مدرن در هواپیما ها استفاده می گردد ولی همچنان انتشار گازهای مضر از موتور هواپیما موجب گسترش آلودگی هوا می گردد. البته این موضوع از سویی نشان می دهد که بلیط هواپیما از پر طرفدارترین بلیط ها در صنعت حمل و نقل است. مسافرانی که سوالاتی درباره تاثیر هواپیما بر زندگی دارند که ما در این مقاله به آن پاسخ خواهیم داد.

سفر با هواپیما و تأثیرات زیست محیطی

از انقلاب صنعتی به بعد با رشد غول آسای انواع صنایع شاهد تاسیس کارخانه های گوناگون و رشد فزاینده انتشار گازهای آلوده کننده هوا هستیم. استفاده فراوان از سوخت های فسیلی دی اکسید کربن زیادی را وارد محیط زیست می کند و باعث گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی می گردد. با بررسی آمار فروش بلیط هواپیما به خوبی مشخص می گردد که روزانه میلیونها بلیط هواپیما در دنیا فروخته می گردد. این میزان نسبت به سالها قبل با رشد دو برابری روبرو بوده است. مقدار مصرف سوخت در هواپیماها بسیار بالاتر از دیگر وسایل حمل و نقل بوده و بر شاخص کیفیت هوا تاثیرگذارند. از همین رو دانشمندان و مهندسان هوا فضا نسل جدیدی از هواپیما را به بازار معرفی می کنند که از سوخت های ارگانیک و سالم استفاده می کنند.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران با بیان اینکه واقعیت این است که هواپیما در میزان آلودگی ها تأثیر دارد و استفاده درست از آن می تواند کمک بسیار زیادی به محیط زیست کند، گفت: در اینکه هواپیما می تواند در آلودگی هوا مثمر ثمر باشد، هیچ شکی نیست. آخرین مطالعاتی که برای بررسی تأثیر فرودگاه ها بر آلودگی شهر تهران اجرا شده است، به سال های خیلی دور باز می گردد؛ و در سال های اخیر مطالعات جدیدی در این خصوص صورت نگرفته است. اعدادی که گفته می گردد اعداد درستی هستند؛ ولی بستگی به شرایط هواپیما، نوع آن کشوری که این آلودگی را حساب کردند، دارد.

وی در ادامه بیان نمود: آن چیزی که ما به عنوان اصل کلی اگر هواپیما و سوخت آن استاندارد باشد هر صندلی هواپیما به اندازه 300 خودرو در هنگام نشست و برخاست آلودگی ایجاد می کند. خیلی اگرهای فراوانی در این اعداد و ارقام وجود دارد. هواپیما مانند خودرو وقتی سنش بالا می رود، میزان آلودگی اش افزایش پیدا می کند.

هواپیماهای سبز، راه حلی اساسی

در صنعت خودرو سازی شاهد ساخت خودروهای هیبریدی و برقی که به اصطلاح به خودروهای سبز معروف شده اند، هستیم ولی در صنعت هواپیمایی موضوع کمی پیچیده تر است. چرا که باید در تک تک جزییات هواپیما طراحی های پیچیده و پیشرفته داشته باشیم تا از نهایت امنیت برخوردار باشد. مشکل دیگر در طراحی هواپیماهای برقی، استفاده از انرژی بسیار قدرتمندی است که بتواند یک هواپیما را تا فراز ابرها بالا ببرد. در حال حاضر چنین انرژی وجود ندارد. برای تحقق این رویا ضمن استفاده از انرژی برقی پر توان، تکنولوژی پیشرفته نیز لازم است.

سوخت های جدید هواپیما تحولی عظیم در صنعت هوایی

با توجه به افزایش آلودگی هوا محققان در صددند تا بتوانند کمتر از سوخت های فسیلی استفاده کنند. به تازگی دانشمندان از نوعی قارچ توانسته اند تولیدات هیدروکربنی استخراج کنند که ترکیباتش بسیار با ترکیبات اصلی فرآورده های نفتی مشابه می باشد. نزدیک به ده سال است که این نوع قارچ برای تولید سوخت هواپیما مورد توجه و تحقیق دانشمندان قرار گرفته است.

سوخت زیستی هوایی نوع جدیدی از ترکیبات زیستی است که در هواپیماها مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع سوخت از سال 2011 به عنوان اصلی ترین ماده ای که صنعت حمل و نقل هوایی می تواند با استفاده از آن تولید کربن خود را کاهش دهد، شناخته شده است. از این سال به بعد برخی ایرلاین ها به طور آزمایشی در پروازهای تجاری از این سوخت استفاده کرده اند.

سوخت های زیستی پایدار

در حال حاضر تمرکز این صنعت اکنون روی سوختهای زیستی پایدار نسل دوم (سوختهای هوایی پایدار) می باشد. ناسا مشخص کرده است که 50٪ مخلوط سوخت های زیستی حمل و نقل هوایی می تواند 50-70٪ آلودگی هوای ناشی از ترافیک هوا را کاهش دهد. هدف (IATA) کاهش نیمی از انتشار گازهای CO2 تا سال 2050 می باشد.

اولین پرواز با استفاده از سوخت های زیستی مخلوط، در سال 2008 صورت گرفت. از آن زمان تا به امروز بیش از 150،000 پرواز از سوخت های زیستی استفاده کرده اند. استفاده از جلبک ها به عنوان سوخت های ارگانیک به عنوان یکی از منابع مفید برای تولید سوخت زیستی جت می باشد.

از سال 2017، پیشرفت کمی در تولید سوخت جت از جلبک ها وجود داشته است، با این پیش بینی که تا سال 2050 تنها 3 تا 5 درصد از نیازهای سوخت می تواند از جلبک ها تأمین گردد. شاید در وهله اول این موضوع چندان رضایت بخش نباشد اما می تواند نویدبخش آینده ای روشن برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای باشد.

بنابراین مسافران می توانند امیدوار باشند که در سالهای نه چندان دور با خرید بلیط هواپیما و سفرهای هوایی آسیبی به محیط زیست وارد نمی گردد. البته کاملا واضح است که سفر با هواپیما دارای مزایای بی شماری است که مسافران از سفر با آن لذت می برند برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به این مطلب چرا سفر با هواپیما انتخاب مناسب تری نسبت به سایر وسایل نقلیه است مراجعه کنید.

با تهیه بلیط هواپیما کمک بسیار زیادی به جلوگیری از آلودگی هوا خواهید کرد. سایت تیک بان یکی از سایت هایی است که بلیط هواپیما را ارائه می کند. این سایت علاوه بر بلیط هواپیما، بلیط قطار و بلیط اتوبوس را عرضه می دارد. با جستجو کلمه https://tikban.com بلیط هواپیما را در کسری از دقیقه در دستانتان داشته باشید.

منبع: مجله سفر
انتشار: 27 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 863

به "تاثیر هواپیما بر زندگی و محیط زیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاثیر هواپیما بر زندگی و محیط زیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید