باد نعشی اسکله های گردشگری قشم را تعطیل کرد

به گزارش بانوی ایران، خبرنگاران: کارشناس هواشناسی دریایی اداره بنادر و دریانوردی قشم گفت: بندر مسافری شهید ذاکری و اسکله های گردشگری این جزیره به علت شرایط نامساعد جوی و دریایی و وزش بادهای شمال شرقی (نعشی) امروز دوشنبه (بیست و هشتم آذر 1401) تا اطلاع بعدی تعطیل است.

باد نعشی اسکله های گردشگری قشم را تعطیل کرد

مرتضی فاخری روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، اظهار کرد: طبق پیش بینی های هواشناسی دریایی صورت گرفته اکنون سرعت بادهای شمال شرقی در محدوده دریایی و بندری مرکز هرمزگان از جمله بنادر قشم، بندرعباس، هرمز و لارک حداکثر به 30 نات (55 کیلومتر) بر ساعت و ارتفاع موج دریا به بیش از پنج پا (حدود 2 متر) رسیده که باعث مواج شدن دریا شده است.

وی ادامه داد: با توجه به پیش بینی هواشناسی دریایی و بعلاوه افزایش سرعت باد و در پی آن، تلاطم دریا در آب های محدوده جزیره قشم، فعالیت بندر مسافری شهید ذاکری قشم متوقف شده است.

کارشناس هواشناسی دریایی اداره بنادر و دریانوردی قشم شرح داد: اسکله های گردشگری کندالو، شیب دراز و دیرستان برای سفر گردشگران به جزیره هنگام نیز در روز دوشنبه به دلیل افزایش سرعت بادهای شمال شرقی، تعطیل است.

فاخری اضافه نمود: بازگشایی مجدد این بندر و اسکله های گردشگری یادشده، منوط به احراز شرایط مساعد جوی خواهد بود.

وی گفت: باد نشئی یا نعشی (Nasi) بیشتر از سمت شرق و شمال شرقی در اواخر پاییز و فصل زمستان، کرانه های هرمز و نواحی اطراف را تحت تاثیر قرار می دهد و در جابه جا کردن ابرها و یا در اصطلاح محلی در نو و کهنه کردن ابرها، موثر افتاده و نوید باران را می دهد.

این کارشناس هواشناسی دریایی اضافه نمود: عده ای بر این باوراند که باد نعشی از جانب (النعش) می وزد و دلیل نام گذاری آن نیز به همین خاطر است. نحوه وزش آن ناگهانی و نسبتا شدید و سرعت باد نیز به فراتر از 30 نات می رسد و همراه با سرما و گاهی اوقات با ابر و بارندگی است و بیشتر از چند روز ادامه پیدا می کند.

ضمناً با 2 نوع باد نعشی کوچک و نعشی بزرگ شناخته می گردد که نعشی کوچک تا سه روز و نعشی بزرگ هم معمولا تا هفت روز ادامه خواهد داشت که سه روز اول بسیار شدید خواهد بود و احتمالا از بادی است که از مراکز کم فشار آسیا سرچشمه می گیرد و به سوی خلیج فارس رانده می گردد.

وی گفت: از موارد تشخیص باد نعشی کوچک و بزرگ در این است که اگر باد نعشی در تلاقی با سپیده دم با جزر آب بود، در ادامه با نعشی کوچک روبرو هستیم و اگر با مد صبحگاهی روبرو شدیم، با نعشی بزرگ و شدید روبرو خواهیم شد.

فاخری اعلام کرد: این باد به ندرت پیوسته و یکنواخت و در مدت زمان طولانی در جهت و سرعت ثابت باقی می ماند؛ بنابراین زمانی بیش از 10 دقیقه برای تشخیص و اظهار عقیده ضروری است و از علایم آن گرد و خاک ناگهانی است و بیشتر از نیمه شب به بعد با شدت و تا ظهر ادامه خواهد داشت و به تدریج از سرعت آن کاسته خواهد شد و دوباره در شب بعدی با همان شدت آغاز به وزیدن خواهد نمود.

شهرستان قشم 19 اسکله مسافری، تجاری و گردشگری دارد.9 اسکله گردشگری مجاز در منطقه ها شیب دراز، کندالو، هنگام، لافت، گورزین، سهیلی، طبل، دهخدا و گوران شهرستان قشم فعالیت می نمایند.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی به وسیله بندر پهل بندرعباس به بندر لافت جزیره قشم به وسیله شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکانپذیر است.

جزیره قشم با وسعت یک هزار و 500 کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول 135 کیلومتر و عرض میانگین 11 کیلومتر از توابع هرمزگان است و 300 کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول 150 و عرض میانگین 11 کیلومتر در میان آب های خلیج فارس گسترده شده است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 11 بهمن 1401 بروزرسانی: 11 بهمن 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2245

به "باد نعشی اسکله های گردشگری قشم را تعطیل کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باد نعشی اسکله های گردشگری قشم را تعطیل کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید