آیا می توان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده کرد؟

به گزارش بانوی ایران، براساس قوانین آپارتمانی، پارکینگ جزء مشاعات است و هیچ واحدی حق ندارد که وسایل اختصاصی خـود را در آنجا بگذارد و به عنوان انباری از آن استفاده کند.

آیا می توان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده کرد؟

گذاشتن وسایل در پارکینگ از جمله معضلاتی است که ممکن است در یک ساختمان وجود داشته باشد. افرادی زیادی در فضای پارکینگ ساختمان وسایل اضافی مانند میز، صندلی و کمد را قرار می دهند. این عمل بر خلاق قوانین است و ساکنین آپارتمان می توانند با آن مقابله نمایند. همراه خبرنگاران مگ باشید.

مشاعات ساختمان

اگر بخواهیم مشاعات ساختمان را شرح دهیم باید بگوییم مشاعات به قسمت هایی گفته می گردد که به یک یا چند واحد تعلق داشته و همه واحدها می توانند از آن قسمت استفاده نمایند. از جمله مواردی هم که بین ساکنین ساختمان مشکل ایجاد می نماید همین قسمت های مشاع مثل پارکینگ هستند.

بر اساس قانون تملک در ساختمان در صورتی کـه پارکینگ در سند ملک، درج نشده باشد، جـزء مشاعات محسوب می گردد در غیر این صورت جزء ملک بوده و اختصاصی است.

مشاعات ساختمان چه ویژگی هایی دارد؟

  • ممنوعیت نگهداری از حیوانات اهلی
  • عدم نگهداری از اشیا و وسایل خصوصی (مثل استفاده پارکینگ به عنوان انباری)
  • مشترک بودن و عدم تقسیم ناپذیری
  • عدم استفاده انحصاری به وسیله واحد یا واحدهای ساختمانی

پارکینگ آپارتمان از جمله مواردی است که قانون پیرامون آن صحبت نموده و تصمیم می گیرد. زمانی که واحد یا واحدهایی به قوانین مشاعات در یک ساختمان پایبند نبوده و به حقوق سایر همسایگان تجاوز نموده باشند، عمل آن ها جرم بوده و همسایگان می توانند شکایت نمایند.

آیا می توان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده کرد؟

همان طور که در بالا ذکر شد، پـارکینگ بر اساس قوانین آپارتمانی، جزو مشاعات است و یک واحد هـرگز حق ندارد که وسایل اختصاصی خـود را در آنجا بگذارد و به عنوان انباری از آن استفاده کند؛ اما مالکان ساختمانی می توانند در مورداستفاده از پارکینگ به عنوان انباری یا حتی استفاده از فضای پارکینگ واحدهای دیگر تصمیماتی را اتخاذ نمایند و با مشوت کردن با یکدیگر تصمیم گیری نمایند.

مالکان می توانند در این مورد به صورت شفاهی توافق نموده و بدون مشکل از فضای پـارکینگ به عنوان انباری بهره ببرید. امـا همه مالکان ساختمان باید نسبت به این مورد موافقت خود را اعلام نمایند و باید همه آن ها نسبت بـه تغییر کاربری راضی باشند.

تغییر کاربری پارکینگ به انباری

یکی از مهم ترین مسائل ساختمان و مشاعات آن تغییر کاربری مشاعات است. گاهی اوقات اتفاق می افتد که ساکنان از فضای پارکینگ به عنوان انباری استفاده می نمایند. البته توافق مالکان و دیگر ساکنین در این شرایط می تواند کاربری را توجیه کند و آن ها نیز نباید نسبت به این مسئله واکنش نشان دهند.

توافق شفاهی مالکان در این مورد مشکل نیست و می توانید بدون مشکل از فضای پـارکینگ به عنوان انباری بهره ببرید. امـا همه مالکان ساختمان باید نسبت به این مورد موافقت خود را اعلام نمایند و نظر جمع مشکل را حل نمی نماید، باید همه نسبت بـه تغییر کاربری راضی باشند. در بـرخی موارد برای تغییر کاربری مثل استفاده فضای اداری و تجاری، نه تنها ضروری است کـه ساکنان نسبت بـه ایـن تغییر کاربری توافق داشته باشند، بلکه تطبیق آن با قوانین ساختمانی و دریافت مجوز شهرداری لازم و ضروری خواهد بود.

پیشنهاد مطالعه: هر آنچه که باید پیرامون افراز ملک مشاع بدانید

منبع: پیام دلتا
انتشار: 27 تیر 1402 بروزرسانی: 27 تیر 1402 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2314

به "آیا می توان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا می توان از پارکینگ به عنوان انباری استفاده کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید