آدم حسابی ها؛ مهندس نادر فقیه زاده مقیمِ آلمان

به گزارش بانوی ایران، خبرنگاران: نادر فقیه زاده یک طراح خودرو ایرانی است که نام او همواره در ادامه و یا قبل از این سه حرف شنیده شده است BMW. درواقع امروزه بسیارى از عاشقان خودروهاى BMW خودرو هایى را سوار مى شوند که این جوان با استعدادِ ایرانى طراحى نموده است.

آدم حسابی ها؛ مهندس نادر فقیه زاده مقیمِ آلمان

نادر فقیه زاده متولد سال 1355 در تهران است. او در سال 1986 به خاطر شغل پدرش که در کنسولگری ایران در فرانکفورت و هامبورگ بود، به اتفاق خانواده به آلمان مهاجرت کرد و دوران مدرسه را در آنجا گذراند.

نادر فقیه زاده به طراحی علاقه زیادی داشت و از این رو با انتخاب رشته طراحی وسایل نقلیه در دانشگاه فورزهایم آلمان اولین قدم را برداشت و در 1996 با مدرک فوق لیسانس طراحی خودرو فارغ التحصیل شد. گفتنی است که موضوع خاتمه نامه او درباره خودروی قابل پرواز توربینی با نام visoonair بود که بعد ها در سال 2001 بازهم به آن پرداخت.

در سال 1996 اولین دوره اینترشیپ خود را در مرسدس بنز گذراند. بعد از دو سال، کمپانی هاى BMW و پورشه از او دعوت به همکاری کردند، ولی از آنجا که علاقه بیشتری به BMW داشت دعوت این شرکت را پذیرفت و پس از گذراندن دوره های اینترشیپ در سال 2001 وارد دپارتمان طراحی پیشرفته این شرکت شد.

او در مورد ورودش به کمپانی BMW چنین گفت: بلافاصله پس از فارغ التحصیل شدنم، آقای بنگل مدیر طراحی کمپانی BMW از من دعوت به کار کرد. شروع فعالیتم در قسمت advanced design بود و سپس طراحی داخل اتومبیل را به عهده گرفتم و در نهایت هم در قسمت طراحی بدنه مشغول به کار شدم.

اولین بخشی که فقیه زاده در آن مشغول به کار شد، دپارتمان طراحی فضای خارجی در بخش طراحی های حرفه ای بود. جایی که تا شش سال آینده میزبان این مهندس جوان بود، مهندسی که قرار بود به زودی به یکی از طراحان برجسته خودروسازی BMW تبدیل شود.

نادر فقیه زاده از اواسط سال 2006، تا انتهای سال 2007 به بخش طراحی داخلیِ شرکت منتقل شد. ارتقای طراحی های جامع، دارای روح و یکپارچه او موجب گشت تا طرح پیشنهادی او برای فضا های داخلیِ دو مدل از سری 7 BMW، مورد تایید و اجرا در مدل نهایی شود. او در رابطه با این طراحی می گوید: از تمام تکنولوژی های برتر و به روز BMW در طراحی فضای داخلی این سری استفاده نموده ام

بسیاری از منتقدین صنعت خودرو و مهندسین BMW اعتقاد دارند که فضای داخلی سری 7 فعلی از نظر طراحی فضای داخلی بهترین، در نوع خود است.

بعد از آن بود که فقیه زاده به بخش طراحی خارجی خودرو در BMW رفت و شروع به خلق BMW سری 6 جدید کرد. او در یکی از مصاحبه هایش گفت که این کار را با این هدف شروع کرد:سری 6 جدید باید عضلانی، زیبا و مدرن باشد. طراحی این مدل 3 سال به طول انجامید و نتیجه کار همان شد که همه نیز از کمپانی ای همچون BMW انتظار داشتند؛ به گونه ای که در نگاه اول به بیننده حس مجلل و لوکس بودن و در عین حال ظریف و زیبا بودن را القا می نماید.

این جوان خوش فکر ایرانى در مصاحبه هایش گفته است که در طراحى سرى 6 از موج آب الهام گرفته و میخواسته همانطور که کشتى موج آب را مى شکافد این ماشین هم هندسه ى آب را نشان بدهد.

شاید این جمله از وب سایت رسمی مهندسین شرکت BMW بیانگر نبوغ نادر فقیه زاده در طراحی اتومبیل باشد:

نادر فقیه زاده یکی از بهترین طراحان مدرن اتومبیل و یک طراح شگفت انگیز است.

او در حال حاضر سرپرست طراحی خارجی بدنه خودرو شرکت BMW در بخش طراحی های حرفه ای است.

منبع: برترین ها
انتشار: 21 مهر 1399 بروزرسانی: 21 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1227

به "آدم حسابی ها؛ مهندس نادر فقیه زاده مقیمِ آلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آدم حسابی ها؛ مهندس نادر فقیه زاده مقیمِ آلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید