5 پروژه برای تنوع بخشی به مصرف نهاده های دام و طیور اجرا شد؛ کاهش خروج 7 میلیون دلار ارز

به گزارش بانوی ایران، کارگروه مشترکی برای سامان دادن به صنعت دام و طیور ایجاد شده است تا با اجرای برنامه هایی ملی از خروج ارز پیشگیری شود و بازار داخلی رونق گیرد.

5 پروژه برای تنوع بخشی به مصرف نهاده های دام و طیور اجرا شد؛ کاهش خروج 7 میلیون دلار ارز

به گزارش گروه دانشگاه خبرنگاران، کارگروه مشترکی برای سامان دادن به صنعت دام و طیور ایجاد شده است تا با اجرای برنامه هایی ملی از خروج ارز پیشگیری شود و بازار داخلی رونق گیرد.

این کار با اجرای 5 پروژه ملی برای تنوع بخشی به مصرف نهاده های دام و طیور عملیاتی شده است. برنامه هایی چون جایگزینی ذرت و سویا با ضایعات کشاورزی داخلی برای خوراک دام، طیور و آبزیان (1500 تن در ما)، تولید خوراک دام از ضایعات نخیلات (تولید 30 تن خوراک فرآوری شده در روز)، تولید دستگاه پخت و بازیافت ضایعات پروتئینی (قابلیت تولید 1500 تن محصول پروتئینی در سال)، فرآوری و غنی سازی کود طیور برای تغذیه دام (روزانه 40 تن) و انجام مطالعات فارمی (معین سطح بهینه استفاده از گندم در جیره جوجه های گوشتی).

پیش بینی ها از این حکایت دارد که با اجرای کامل این طرح ها 7 میلیون دلار صرفه جویی ارزی در کشور رقم بخورد. برنامه هایی که با اختصاص 9 میلیارد تومان اجرایی می شود. البته این کار با چالش هایی، چون بازار بزرگ واردات، عدم وجود مزرعه الگو و مسائل تامین نهاده ها روبرو است.

ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای سامان دهی به این حوزه اقداماتی نیز در دست اجرا دارد که می توان به استفاده از علوفه کامل نیشکر در تغذیه دام، استفاده از ضایعات میوه و تره بار در تغذیه دام، تولید خورک دام از سرشاخه نیشکر فر آوری شده، استفاده از ضایعات پسته در تغذیه دام، استفاده از برگ و طوقه چغندرقند درتغذیه دام و ... اشاره کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 19 بهمن 1400 بروزرسانی: 19 بهمن 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1994

به "5 پروژه برای تنوع بخشی به مصرف نهاده های دام و طیور اجرا شد؛ کاهش خروج 7 میلیون دلار ارز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 پروژه برای تنوع بخشی به مصرف نهاده های دام و طیور اجرا شد؛ کاهش خروج 7 میلیون دلار ارز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید