100 هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی احداث می گردد

به گزارش بانوی ایران، خبرنگاران: مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی گفت: تا خاتمه برنامه 5 ساله پنجم حداقل 50 درصد واحدهای روستایی آذربایجان غربی نوسازی شده و به 100 هزار واحد افزایش می یابد.

100 هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی احداث می گردد

جهت دریافت خدمات مهندسی ساختمانی با گروه آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات طراحی و اجرای ساخت، بازسازی، معماری، محوطه سازی و خرید مصالح ساختمانی را از ما بخواهید.

به گزارش خبرنگاران از ارومیه، ایوب عزیزی 45 سال پیش در شهرستان نقده به جهان آمد و فعالیت خود را در 23 سالگی با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و همزمان با زلزله رودبار شروع کرد.

عزیزی دو سال بعد یعنی در 25 سالگی به سمت مدیرکل بنیاد مسکن شهر خود یعنی نقده منصوب شد و از سال 75 به ارومیه آمد و تا سال 82 به عنوان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان مشغول خدمت شد.

وی در سال 82 که زلزله بم رخ داد به عنوان مسئول ستاد بازسازی این شهرستان در بم حضور یافت و سپس از اواخر سال 85 به عنوان مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان غربی مشغول به خدمت شد.

عزیزی دانش آموخته رشته مهندسی عمران در سطح کارشناسی و فوق لیسانس مدیریت تحول از دانشگاه آزاد اسلامی واحد مهاباد است.

خبرنگاران با این مدیر مصاحبه ای انجام داده که حاصل آن در پی می آید.

خبرنگاران:در ابتدا مختصری از شروع شکل گیری بنیاد مسکن در کشور و وظایف و اهداف آن شرح دهید؟

عزیزی: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به فرمان حضرت امام خمینی(ره) و با افتتاح حساب 100 در سطح کشور و با هدف ترویج مسکن محرومین تشکیل یافت خوشبختانه از اوایل فرمان امام(ره) بنیاد مسکن در آذربایجان غربی نیز تاسیس شد و با توجه به اینکه آذربایجان غربی یک استان جنگ زده بود، ساخت مسکن محرومان جزو فعالیت های اصلی بنیاد مسکن شد.

بتدریج فعالیت های این بنیاد در زمینه عمران روستایی، ساخت مسکن روستایی و فعالیت های مرتبط مثل بهسازی محیط و بافت روستایی در کنار ساخت مسکن شهری، مسکن مهر و مسکن محرومین در استان ادامه یافت.

از سال 84 به این سوی که براساس برنامه 5 ساله چهارم و پنجم قرار شد تا سالیانه 200 هزار واحد در مناطق روستایی سطح کشور نوسازی گردد، در آذربایجان غربی نیز این فعالیت شروع شد و همه ساله ساخت 7 تا 8 هزار واحد مسکونی روستایی در برنامه کاری بنیاد مسکن نهاده شد.

تا به امروز یعنی از سال 84 نوسازی 66 هزار و 500 واحد مسکن روستایی در استان شروع شده و از این تعداد 58 هزار واحد مورد بهره برداری نهاده شده است و در این زمینه در مجموع 570 میلیارد تومان تسهیلات بانکی نیز برای احداث این واحدها با کارمزد 4 و 5 درصد اعطا شده است.

خبرنگاران:پیش بینی می کنید بقیه این واحد های مسکونی چه زمانی به بهره برداری برسند؟

عزیزی: با توجه به اینکه قرارداد مشارکت آنها 18 ماهه هستند ساخت این واحدها حداکثر تا انتها سال 94 به اتمام می رسند و در این زمینه در ابتدای شروع این طرح تنها 4 درصد واحدهای روستایی استان در مقابل زلزله و حوادث غیرمترقبه مقاوم سازی شده بود اما با اتمام این واحدها درصد اماکن روستایی مقاوم استان به 33 درصد رسیده است.

اگر واحدهایی که ساخت آنها شروع شده تا انتها سال 94 به اتمام برسند این 33 درصد به 37 درصد افزایش می یابد و در این رابطه قرار است در انتها برنامه 5 ساله پنجم حداقل 50 درصد واحدهای روستایی نوسازی شوند یعنی تا انتها سال آینده این واحدها باید به 100 هزار واحد برسد.

طراحی نقشه این واحدها در مراحل مختلف از ابتدا تا انتها کار آن به وسیله نظام فنی روستایی و توسط 450 کارشناس عمران و معمار سطح استان در کنار کارشناسان بنیاد مسکن صورت گرفته تا با نظارت و کنترل آنها، واحدهای مسکونی براساس مشخصات فنی و آیین نامه 2 هزار و 800 احداث گردد.

خبرنگاران:در نیمه دوم سال کدام کارهای شاخص در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی انجام می گردد؟

عزیزی: سال جاری هم همان 200 هزار واحد مسکن روستایی در هیئت دولت مصوب شده و بنیاد مسکن عملیات اجرایی آن را با ابلاغ آنها به بانک های عامل شروع می نماید و در این زمینه تا به امروز وام های بنیاد مسکن برای هر واحد 12 و نیم میلیون تومان بود که سال جاری به 15 میلیون تومان با کارمزد 5 درصد افزایش یافت و حتی در تمامی روستاها نیز این مبلغ قابل پرداخت بوده و محدودیتی وجود ندارد برای مثال شهرنشینانی که به روستا باز می گردند یا کسانی که می خواهند در داخل باغ برای خود ویلا درست نمایند برای آنها این تسهیلات قابل پرداخت است.

خبرنگاران: با توجه به اینکه سالیانه در سطح کشور 200 هزار واحد روستایی احداث می گردد سهم آذربایجان غربی در این رابطه چه میزان است؟

عزیزی: در این رابطه سالیانه سهم آذربایجان غربی7 تا 8 هزار واحد بوده اما قرار است که با بانک ها هماهنگ شده و اگر همکاری آنها مناسب بود و موافق توسعه این کار باشند حتی ساخت این واحدها تا 20 هزار واحد افزایش یابد البته مشارکت مردمی و اعلام آمادگی آنان نیز حائز اهمیت است.

هر اندازه که مردم از این طرح استقبال نمایند بنیاد مسکن از نظر پرداخت تسهیلات مسئله ای ندارد چون همیشه یک سری اعتبارات شناور در دفتر مرکزی در اختیار بنیاد مسکن بوده و در هر استانی با توجه به احتیاج و استقبال به آن استان اختصاص می دهند و در این رابطه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان در سال 90، این 7 هزار واحد مسکن روستایی را به 20 هزار واحد رسانید یعنی در گذشته توانایی این بنیاد به اثبات رسید و در آینده نیز کوشش بر این است که اگر مجموعه کارها دست به دست هم دهد، سال جاری نیز سهمیه خود را افزایش دهیم.

خبرنگاران: در زمینه طرح هادی روستایی در استان چه اقداماتی انجام می گردد؟

عزیزی: این طرح سندی است که تهیه شده و بر مبنای آن توسعه آینده روستا را از تمامی جهات همانند نحوه استقرار ساختمان به وسیله مشاوران راهنمایی می نماید یعنی احکام و ضوابطی که به وسیله مشاورها تدوین می گردد، به دهیاری ها و فرمانداری ها ابلاغ شده و هرگونه سرمایه گذاری در قالب طرح هادی روستایی انجام می یابد.

قرار است بنیاد مسکن در کل روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی را تهیه و اجرا کند و در این رابطه 2 هزار و 190 روستا در استان وجود دارد که بالای 20 خانوار هستند و تا به امروز از این تعداد در هزار و 305 روستا طرح هادی تهیه شده یعنی مطالعه آن انجام یافته و مورد استفاده نهاده شده است.

یعنی تا به امروز در حدود 60 درصد روستاهای بالای 20 خانوار استان طرح هادی تهیه شده و بقیه روستاها که 885 روستا است با انعقاد تفاهم نامه ای مابین بنیاد مسکن و دفتر امور روستایی استانداری آذربایجان غربی قرار شد اعتبارات مورد احتیاج به وسیله استانداری، بنیاد مسکن و دهیاری تامین گردد تا سال جاری و سال آینده در کل روستاهای بالای 20 خانوار طرح هادی را تهیه کنیم.

خبرنگاران: برای هر روستا چه میزان اعتبار احتیاج است؟

عزیزی: برای تهیه طرح در هر روستا حدود 9 میلیارد تومان احتیاج بود و قرار شد یک سوم آن را بنیاد مسکن از منابع داخلی، یک سوم آن به وسیله اعتبارات دهیاری و دفتر امور روستایی و یک سوم نیز از اعتبارات استانی تامین گردد و بنابراین اعتبارات آن تامین شده و یا بتدریج در حال تامین است تا جایی که در 450 روستای باقی مانده، با مشاوران قرارداد بسته شده است و آنان مشغول مطالعه طرح هادی و تهیه آن هستند.

پس تا آخر سال آینده تمامی روستاهای بالای 20 خانوار دارای طرح هادی شده و اجرای آن بتدریج انجام می گردد یعنی با ابلاغ فرمانداری ها و دهیاری ها بهره برداری و اجرای طرح شروع شده و دهیاری ها با هماهنگی مردم، مکان هایی که احتیاج به مسیرگشایی دارد مسیرگشایی نموده و اعتبارات و درآمدهایی که در اختیار دهیاری قرار گرفته است در چهارچوب مطالعاتی که انجام یافته، در اجرای طرح هادی به کار می رود.

از سوی دیگر بنیاد مسکن انقلاب اسلامی نیز اعتبارات آن را تخصیص داده و در جهت پروژه های اولویت دار روستاها هزینه می نماید و در این زمینه از عمده ترین احتیاجمندی های روستاهای آذربایجان غربی راهنمایی و دفع آب های سطحی است که اعتبارات اولیه در این زمینه هزینه می گردد.

تا به امروز در 413 روستای استان مطالعه طرح هادی اجرا شده و به طور میانگین برای هر روستا 300 میلیون اعتبار مورد احتیاج است که بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان غربی فاز نخست طرح هادی را در آن روستاها اجرا نموده و سالیانه از محل اعتباراتی که به بنیاد مسکن اختصاص می یابد این طرح اجرا می گردد.

خوشبختانه سال جاری با هماهنگی صورت گرفته با دفتر امور روستایی و عنایت و توجه خاصی که استاندار آذربایجان غربی به روستاها دارد قرار است 28 میلیارد تومان از اعتبارات دهیاری به منظور یاری به اجرای طرح هادی در روستا ها توزیع شده و حتی قرار است دهیاری ها با بنیاد مسکن هماهنگ نموده تا ضمن متمرکز کردن اعتبارات، این طرح بیش از گذشته در روستاها گسترش یابد.

گفت و گو از نصیبه نیکزاد قوشچی

منبع: تسنیم
انتشار: 5 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 951

به "100 هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی احداث می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "100 هزار واحد مسکونی روستایی در آذربایجان غربی احداث می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید