متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن باید 25 میلیون تومان بپردازند

به گزارش بانوی ایران، طرح نهضت ملی مسکن از جمله طرح های دولت سیزدهم است که ابراهیم رئیسی سال گذشته طرح آن را به وزارت راه و شهرسازی تحویل داد. براساس این طرح دولت اعلام نمود در 4 سال دورهٔ ریاست جمهوری خود 4 میلیون مسکن ساخته خواهد شد. یعنی سالی یک میلیون واحد.

متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن باید 25 میلیون تومان بپردازند

هرچند با گذشت سه ماه و نیم از آغاز سال 1401، نه تنها مسکنی ساخته نشده، بلکه هیچ منبع تأمین کننده هزینه ای برای این طرح تعیین نشده است. تا اینکه در شهریور 1401 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت که برای آماده سازی اراضی نهضت ملی مسکن، متقاضی مسکن باید 25 میلیون تومان پرداخت کند.

دستور کار وزارت راه و شهرسازی برای مسکن

علیرضا فخاری، معاون وزیر راه شهرسازی گفت:

آنچه در دستور کار وزارت واقع شده است، تامین منابع برای فراوری انبوه مسکن است تا به این شیوه قیمت ها کاهش پیدا کند. زیرا با ایجاد تعادل میان تقاضا و عرضه قیمت مسکن شکسته می گردد.

مدیر عامل نهضت ملی مسکن نیز افزود:

اراضی مازاد وزارت علوم

بنا بر اظهارات مدیر عامل نهضت ملی مسکن، وزارت علوم کشور حدود 850 هزار هکتار اراضی دارد که جزو اراضی مازاد این وزارت محسوب می گردد. نهضت ملی مسکن مدعی برگرداندن این اراضی به سبد فراوری نهضت ملی مسکن است. زیرا با توجه به وجود ابزارهای با فناوری بالا، احتیاج به استقرار جمعیت برای دانشجویان به مرور زمان کاهش می یابد.

بنابراین تقاضای نهضت ملی مسکن از وزارت علوم، همراهی با این نهضت است تا از محل زمین های مازاد، واحدهای نهضت ملی مسکن ساخته گردد. از طرفی مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اراضی وزارت علوم را عمدتاً در محدوده شهری دانست. بنابراین این اراضی زیر ساخت های لازم و منابع مورد احتیاج برای بارگذاری جمعیت را دارد و انتخاب مناسبی برای ساخت مسکن ملی است.

پرداخت 25 میلیون تومان برای نهضت مسکن ملی

منظور از آماده سازی، هم تراز کردن زمین برای تامین زیر ساخت های اولیه واحدها و بارگذاری واحدها است. در بعضی منطقه ها که زمین توپوگرافی تندی دارد، نیار به صرف هزینه بیشتر است که دولت در این بخش یاری می نماید.

احتیاج به زمین به گفته معاون راه و شهرسازی

برای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی نهضت ملی مسکن بر اساس گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، دولت احتیاج به 80 هزار هکتار اراضی دارد که هنوز تامین آن به طور کامل انجام نشده است.

بعلاوه به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، وزارت در حال آماده سازی برای سوق منابع اقتصادی به سمت بخش ساخت وساز است تا با کاهش قیمت تمام شده ساخت مسکن در قالب انبوه سازی کاهش پیدا کند. او بعلاوه گفت:

خوشبختانه زمین خواری در اراضی وزارت راه و شهرسازی به صفر رسیده است و علت آن تشکیل یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن است.

اکنون نیز به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، وزارت به تعهد 2/3 میلیون واحد مسکونی برای تامین زمین رسیده است و در روستاها نیز 800 هزار واحد در حال تامین زمین است.

با تامین زمین و آماده سازی واحد های نهضت ملی مسکن و هزینه 25 میلیون تومانی از سوی متقاضیان مسکن، امید است تا در انتها دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی، وعده 4 میلیون مسکن این دولت محقق گردد.

***

اخبار و مطالب بازار املاک را بخوانید

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 18 شهریور 1401 بروزرسانی: 18 شهریور 1401 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 2177

به "متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن باید 25 میلیون تومان بپردازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن باید 25 میلیون تومان بپردازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید