ملاقات سفیر ایران با رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی

به گزارش بانوی ایران، سفیر ایران در زاگرب با رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی با ایران ملاقات و تبادل نظر کرد.

ملاقات سفیر ایران با رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی

به گزارش حوزه سیاست خارجی خبرنگاران، پرویز اسماعیلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در زاگرب در ملاقات با دکتر زلاتکو حسنبگوویچ که روز پنجشنبه 28 اسفند و در محل مجلس کرواسی برگزار گردید، ضمن ابراز خرسندی از تشکیل تقریبا همزمان گروه دوستی در مجلس های دو کشور، روابط سیاسی و فرهنگی کرواسی و ایران را خوب، عمیق و محبت آمیز ارزیابی کرد.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت ها و فرصت های فراوانی برای مبادلات مالی دو کشور وجود دارد، فرایند مناسبات تجاری فیمابین را تشریح و گفت: در بخش دولتی و خصوصی ایران علاقه زیادی برای همکاری با شرکت ها و فعالان مالی کرواسی وجود دارد. ضمن اینکه همین علاقمندی در کرواسی نیز برای بهره مندی از مزیت های همکاری مالی با ایران مشاهده می گردد.

پرویز اسماعیلی گروه های دوستی مجلسی را بهترین مرجع برای ارزیابی فرایند روابط دو جانبه در عرصه های مختلف، آنالیز و حل مسائل احتمالی و حمایت مردمی و قانونی از مناسبات سیاسی، مالی و فرهنگی فیمابین دانست.

وی همچنین از رئیس و اعضای گروه دوستی مجلسی کرواسی با ایران برای ملاقات از کشورمان دعوت کرد.

دکتر زلاتکو حسنبگوویچ نیز روابط دوجانبه بسیار خوب بین دو کشور را مورد تاکید قرارداد و گفت: ایران اولین کشور خارج از حلقه کشورهای اروپایی بود که کشور جوان کرواسی را به رسمیت شناخت و نقش مهمی در حمایت از استقلال و تمامیت ارضی کرواسی داشت.

وی اظهار داشت: چند روز پیش (15 مارس) بیست و نهمین سالگرد به رسمیت شناختن کرواسی از سوی جمهوری اسلامی ایران بود و ایران حتی در زمان جنگ، دوست و تکیه گاهی مطمئن برای جمهوری کرواسی بود.

دکتر حسنبگوویچ روابط کرواسی و ایران را بدلایل تاریخی فراتر از روابط جاری بین کشورها دانست و اضافه نمود: اراده دو کشور، همکاری بیشتر مالی به نفع ملت های ایران و کرواسی است.

وی بر لزوم توسعه همکاری های فرهنگی و علمی از جمله فراگیری زبان های فارسی و کرواتی، ایجاد گروه زبان و فرهنگ فارسی در یک بخش ویژه دانشگاه زاگرب و زبان و فرهنگ کرواسی در یکی از دانشگاه های ایران و تبادل استاد، دانشجو و بورسیه های دانشجویی در مقاطع تکمیلی تأکید کرد.

طرفین همچنین در خصوص ایرانیان مقیم کرواسی و کروات های مقیم ایران و آخرین شرایط توافق نامه های امضا شده بین دو کشور گفتگو کردند.

در انتهای این ملاقات توافق شد که بزودی کلیه اعضای گروه دوستی مجلسی کرواسی و ایران، با سفیر کشورمان ملاقات و فرایند همکاری بین دو کشور در عرصه های مختلف را آنالیز کنند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 24 فروردین 1400 بروزرسانی: 24 فروردین 1400 گردآورنده: banoirane.ir شناسه مطلب: 1597

به "ملاقات سفیر ایران با رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات سفیر ایران با رئیس گروه دوستی پارلمانی کرواسی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید